نازبو
معرفی کروتون یا کرچک هندی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی کروتون یا کرچک هندی

کروتون یکی از گیاهان بسیار زیبای آپارتمانی است و به خاطر شکل ظاهری و رنگ زیبایی که برگ‌های آن دارد در محیط‌های مختلف اداری، بانک‌ها و آپارتمان‌ها جهت تزیین و دکوراسیون فضا استفاده می‌شود. کروتون یا کروتن یکی از رنگین‌ترین گیاهان آپارتمانی است و به خاطر رنگی بودن و فرم برگ‌های آن مورد توجه است، نیاز شدیدی به رطوبت دارد و به همین علت بهتر است به صورت کپه‌ای و مخطوط با گیاهان آپارتمانی دیگر در گلدان‌های بزرگ وفلاور باکس‌ها کاشت گردد تا از رطوبت حاصله از گیاهان دیگر بهره گیرد.

نام  فارسی: کروتون
نام های دیگر: کرچک هندی , کدیاتم , تارفل , Petra
خاستگاه: جنوب شرق آسیا
نام های انگلیسی:
Croton
نام علمی: Codiaeum variegatum
خانواده:  افوربیاسه - Euphorbiaceae
تعداد گونه: ۱۵

اسم علمی کروتون " Codiaeum variegatum "، از خانواده "Euphorbiaceae"می‌باشد. این جنس دارای ۱۵ گونه مختلف از نوع درختچه‌های همیشه سبز است. گونه مورد نظر بومی مالزی می‌باشد. در گلدان ارتفاع آن به ۶۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می‌رسند. یکی از گیاهان بسیار زیبای آپارتمانی است و به خاطر شکل ظاهری و رنگ زیبایی که برگ‌های آن دارد در محیط‌های مختلف اداری جهت تزیین و دکوراسیون فضا استفاده می‌شود. رنگ و شکل ظاهری برگ‌های کورتون با توجه به واریته‌های آن متفاوت است، یکی از ویژگی‌های این گیاه لکه‌های نارنجی، قهوه‌ای، ارغوانی و صورتی با زمینه‌ی سبز تیره می‌باشد که جلوه‌ی خاصی را به گیاه کورتون می‌بخشد. محیط ساکت و بدون جریان هوا و گرم و یکنواخت بودن درجه حرارت از احتیاجات دیگر این گیاه زیباست. اگر چه نیاز شدیدی به آب دارد ولی باید مواظب بود سوراخ ته گلدان همیشه باز باشد تا خاک گلدان باتلاقی نگردد. زمستان گذرانی آن کمی مشکل بوده و به طور کلی با توجه به شرایط سخت زیستی بهتر است، در فصل بهار و تابستان از آن استفاده گردد. رنگ و شکل برگ با توجه به واریته‌ها فرقهای اساسی دارد، لکه‌های تیره صورتی، نارنجی، قهوه‌ای و ارغوانی در برگ‌هایی با زمینه سبز تیره منظره بسیار جالبی به برگ‌ها می‌بخشد، برگ‌های جدید و جوان با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه‌های رنگی در آنها بوجود می‌آیند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قلمه زدن کروتون

انواع کروتون

از انواع گل کروتون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کروتون گورخری
  • کروتون نورما
  • کروتون رشته ای
  • کروتون پترا
  • کروتون لکه طلا
  • کروتون رینا
  • کروتون لکه قرمز
  • کروتون پنجه کلاغی
  • کروتون سر نیزه ای
  • کروتون قلموی پیکاسو

نیازها و نگهداری گل کروتون

میزان آبیاری کروتون : کروتون به آب فراوان نیاز دارد. نحوه آبیاری گیاه کروتون بدیت صورت است که نباید سطح خاک گلدان خشک شود. آبیاری در تابستان 3 الی 4 بار در هفته می‌باشد. آبیاری کروتون در زمستان 1 الی 2 بار در هفته است. بهتر است در زمستان از آب ولرم استفاده شود. البته از باتلاقی شدن خاک گلدان جلوگیری کنید. در صورت آبیاری بیش از اندازه ساقه گیاه می‌پوسد و برگ‌ها می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو عمل آبیاری صبر کنید تا سطح خاک خشک شود.

نور مناسب برای کروتون : گیاه کروتون به نور فراوانی نیاز دارد اما نور گیاه کروتون نباید نور مستقیم و شدید آفتاب باشد، چرا که به گیاهان جوان آسیب می‌رساند. نور محیط یکی از عوامل تاثیر گذار در نحوه ظهور لکه‌های موجود در روی برگ‌ها و رنگ این لکه‌ها است.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اگر برگ‌ها کمرنگ شوند و لکه‌ها محو شوند نشانه نور کم محیط است و گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید. همچنین کمبود نور می‌تواند منجر به ریزش برگ‌های گیاه شود.

کروتون به نور کنار پنجره احتیاج دارد، ولی باید توجه داشت که نور مستقیم آفتاب در تابستان به گلدان‌های زیر دو سال صدمه وارد می‌کند.

دما مناسب برای کروتون : برای رشد بهینه گیاه بهتر است دمای گل کروتون به صورت ثابت نگه داشته شود. دمای مورد نیاز کروتون 27 درجه سانتیگراد در تابستان و حداقل 15 درجه در زمستان است. دمای نگهداری کروتون اگر به شکل ثابت 20 درجه برسد، بهترین رشد را خواهد داشت.

اگر در محیط تعییرات شدید درجه حرارت وجود داشته باشد، برگ‌ها در سراسر ساقه گیاه خواهند ریخت و اگر محیط سرد و خشک باشد، برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه خواهند ریخت. حتی وجود یک شب سرد می‌تواند منجر به ریزش برگ‌های گیاه شود.

غبار پاشی: در تابستان عمل غبارپاشی را به شکل روزانه و در زمستان هفته‌ای یک مرتبه این عمل را انجام دهید. البته هنگامی گیاه را غبارپاشی کنید که نور مستقیم خورشید بر گیاه نتابد. در غیر اینصورت لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی گیاه ظاهر می‌شود. اصولا کمبود رطوبت هوا یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه بخصوص برگهای موجود در قسمت پایین گیاه است.

رطوبت: در تابش مستقیم اشعه آفتاب غبارپاشی نکنید. در تابستان احتیاج به غبارپاشی روزانه دارد، ولی در زمستان هفته‌ای یکبار کافی است، می‌توانید یک جزیره در زیر گلدان ایجاد کنید تا رطوبت دائم ایجاد شود.

جهت تامین رطوبت در تابستان هر روز غبارپاشی با ابفشان لازم است، در زمستان هفته ای یکبار کافی است، رطوبت دائمی و پایدار با اضافه نمودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار تامین می‌شود، دقت نمایید که ته گلدان با آب در تماس نباشد.

تنوع در رنگ برگ‌ها و وجود لکه‌های زرد و قرمز و قهوه ای در متن سبز و براق بودن آنها معرف سلامتی گیاه است، در هنگام خرید به این مشخصات دقت کنید.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تغذیه: اگر برگ‌های جوان گیاه ریز و کم رشد هستند گیاه به تغذیه مصنوعی نیاز دارد. برای تغذیه این گیاه می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار در فصل‌های بهار و تابستان استفاده کرد.

خاک مناسب برای کروتون : خاک کروتون باید غنی و  به زهکشی خوب نیاز دارد. بهترین خاک مناسب گیاه کروتون می‌تواند مخلوطی از سه قسمت مساوی خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم باشد. کف گلدان باید مقداری سنگ ریز یا سفال شکسته قرار دهید تا آب اضافه به خوبی از گلدان خارج شود.

تعویض گلدان: باید صبر کنید تا ریشه‌ها از زیر گلدان بیرون بزند آن وقت باید گلدان را تعویض کنید.

تمیز نمودن برگ‌ها: برگ‌ها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید، مواد براق کننده شیمیایی روزنه‌ها را مسدود می‌کند، از انها استفاده نکنید.

انواع کروتون

روش تکثیر و قلمه زدن کروتون

تکثیر گیاه کروتون به صورت قلمه صورت می‌گیرد. اگرچه برخی می‌گویند که قلمه این گیاه در آب هم ریشه‌دار می‌شود، اما استفاده از بستر کاشت خاکی توصیه می‌شود. برخی از پرورش دهندگان هم بعد از تهیه قلمه به مدت 24 ساعت آنان را در آب می‌گذارند، تا به خوبی آب جذب کرده و سپس قلمه را در بستر خاکی می‌کارند.

کروتون اغلب به صورت به صورت تک ساقه ای رشد می‌کند، بنابراین باید اجازه دهید تا به اندازه کافی بزرگ شده و جوانه‌های فرعی تولید کند. قلمه‌های انتهایی ساقه را از جوانه‌ای فرعی بگیرید و در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده و در گلدان‌هایی به قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قلمه به طول 15-10 سانتیمتر تهیه می‌شود و بجز دو برگ انتهای قلمه بقیه برگ‌ها جدا می‌شوند. بستر کاشت را می‌توان از شن و یا ترکیب شن و خاک برگ و یا خاک برگ و پیت ماس و یا هر ترکیب سبک دیگری انتخاب کرد.

حداقل یک گره (نواحی برجسته روی ساقه که محل درآمدن برگ‌ها هستند) باید در زیر خاک قرار گیرد و گلدان محتوی قلمه‌ها را در مکانی سایه و به دور از نور آفتاب قرار دهید. خاک را باید همواره مرطوب نگهداشت.

این مسئله در ریشه زایی قلمه‌ها بسیار اهمیت دارد. برای حفظ رطوبت محیط نیز می‌توان یک کیسه پلاستیکی شفاف را بر روی گلدان محتوی قلمه‌ها قرار داد و گاهی قلمه‌ها را غبارپاشی کرد تا درصد رطوبت محیط در اطراف آنان افزایش یابد.

دمای مناسب نیز25-21 درجه سانتیگراد است. اگر شرایط محیطی مناسب باشد، در حدود 8-6 هفته بعد از قرار دادن قلمه‌ها در بستر کاشت، شاهد ریشه زایی آنان خواهیم بود.

زمانی که برگ‌های جدید شروع به رشد کردند، می‌توان اقدام به تعویض گلدان گیاهان جوان کرد. همچنین گاهی در کنار گیاه مادری پاجوش‌هایی تشکیل می‌شود که می‌توان آنان در زمان تعویض گلدان، از گیاه اصلی جدا نمود و در گلدانی مستقل کاشت.

بیماری های کروتون

عوارض، درمان و  بیماری‌های کروتون

علت برگ ریزی گیاه کروتون : تغییرات شدید درجه حرارت می‌تواند دلیل ریزش برگ کروتون باشد. درجه حرارت را ثابت نگه دارید.

برگها کمرنگ و رنگ سبز روشن به خود گرفته اند: محیط تاریک است، گلدان را به محل روشن‌تری منتقل کنید.

برگ‌ها با لکه‌های قهوه ای سقوط می‌کنند: هوای آلوده به گاز آشپزخانه یا گاز نفتی عامل آن است، علت را بر طرف کنید.

برگ‌ها زرد رنگ شده و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل ان است، با سم کنه کش هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

ساقه پوسیده و برگ‌ها می‌ریزند : آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید، سطح خاک گلدان خشک شود و سپس آبیاری کنید.

برگ‌های پائین بوته ریزش می‌کنند: هوا سرد و خشک است، گلدان را به محل گرمتر منتقل و با آبفشان غبارپاشی کنید.

لکه‌های قهوه ای روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند: غبارپاشی در آفتاب انجام شده است، این عمل را در سایه انجام دهید.

برگ‌های جوان خیلی ریز و کم رشد هستند: به تغذیه مصنوعی احتیاج دارند، طبق دستور عمل کنید.

علت شل شدن برگ‌های کروتون :گیاه تشنه و هوا گرم است، گیاه را فوراً آبیاری کنید و غبارپاشی کنید.

زخم‌های پنبه ای شکل و سفید رنگ روی برگ‌ها و در قاعده آنها به چشم می‌خورد: با پارچه آغشته به سم حشره کش آفت را از بین ببرید و یا هر ۱۴ رو یکبار طبق دستور با سم سمپاشی کنید.

برگ‌ها رنگ خود را از دست داده و روی آنها لکه‌هایی مشاهده می‌شود: حشره افت عامل آن است، با سم حشره‌کش نفوذی موجود در بازار طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید، تا علائم برطرف شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مهدی
    11 تیر 1398
    مهدی

    از طریق برگ تکثیر میشه

  • پاسخ
    parsia
    18 دی 1397
    parsia

    گیاه فوق العاده زیبایی است.

گزارش اشکال در سایت