نازبو
علائم تشنگی گیاهان
  • آموزش و مقالات
  • آبیاری
  • گلدان و محیط های رشد

علائم تشنگی گیاهان

تشنگی گیاهان یکی از بزرگترین و شایعترین مشکلات افرادی که گل و گیاه پرورش می‌دهند آبیاری گیاه است. بسیاری از افراد علاقمند به پرورش گیاهان نمی‌دانند چقدر و چگونه باید به گیاهان آب بدهند، به خصوص در مورد گیاهان گلدانی که حساسیت بیشتری در آبیاری دارند. آبیاری خیلی کم و تشنگی گیاه به این معنی است که گیاه نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. بنابراین اگر به گیاه کم آب بدهید نمی‌تواند خوب رشد کند. اما از کجا بفهمیم گیاه تشنه است و کم آب می‌خورد؟ در اینجا با نشانه‌های تشنگی گیاهان آشنا می‌شوید.

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تاثیر کم آبی و خشکی خاک

همه ما می‌دانیم بعضی روزهای سال هوا گرم و خشک است. در طول تابستان روزها و هفته‌ها هیچ بارندگی اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط باید در آبیاری گیاهان خیلی بیشتر دقت داشته باشید، چون اگر در شرایط گرم و خشک هوا آب کافی به گیاه نرسد رشد آن ممکن است کند شده یا به کل متوقف شود و حتی بمیرد. تشنگی گیاه بدترین کاری است که می‌توانید در حق گیاهانتان انجام دهید. اگر گیاهتان را در خاکی کاشته اید که نمی‌تواند آب را در خود نگه دارد، مثلاً اگر خاک باغچه‌تان ماسه ای است به خصوص در ماه‌های تابستانی نمی‌تواند آب کافی به گیاهان برساند.
زهکشی طبیعی این خاک‌ها به صورتی است که آب خیلی کمی در سطح خاک می‌ماند. خاکی با قابلیت زهکشی خوب شده برای گیاهان لازم است و نمی‌گذارد گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود، اما زهکشی بیش از حد نیز مانع باقی ماندن رطوبت خاک می‌شود.

بیشتر بخوانید : چقدر به گلدان آب بدهیم؟

تشنگی گیاهان

بیشتر بخوانید : 10 گیاه مقاوم که به یکبار آبیاری در ماه نیاز دارند

علائم و نشانه‌های خشکی گیاهان

گیاهانی که آب کافی دریافت نمی‌کنند، از پایین ساقه برگ‌هایشان شروع به زرد شدن کرده یا خشک می‌شوند. اگر متوجه شدید برگ‌های گیاهتان زرد شده و خشک می‌شوند، احتمالاً علت آن کمبود آب در خاک است. آبیاری کم باعث می‌شود گیاه برای حفظ رطوبت برگ‌های خود را از دست بدهد. گیاه برای این که ریشه‌ها و ساقه اش مرطوب بمانند به برگ‌ها آب نمی‌رساند، در نتیجه برگ‌ها زرد و پژمرده شده و خشک می‌شوند. یکی دیگر از نشانه‌های گیاهانی که دچار کم آبی و تشنگی شده‌اند، مشاهده مقداری از ریشه‌های گیاه در سطح خاک است. اگر خاک اطراف گیاه ترک می‌خورد، می‌توانید مطمئن شوید ریشه‌ها رطوبت کافی یا مواد مغذی مورد نیاز را به درستی دریافت نمی‌کنند. به خصوص در مورد گیاهان گلدانی این امر صادق است. اگر می‌خواهید گیاهانتان، گل، میوه یا سبزیجات کافی تولید کننده و یا از زیبایی برگ‌های آنها لذت ببرید باید به آبدهی گیاهان توجه داشته باشید. در صورتی که تشنگی گیاه شدید باشد و ادامه پیدا کند، در نهایت گیاهتان خواهد مرد. اگر می‌خواهید سلامت و طول عمر گیاهانتان را تضمین کنید، نباید زیاد آنها را تشنه بگذارید یا دچار تنش آبی کنید. در صورتی که متوجه شدید گیاه گلدانیتان خیلی تشنه شده است، با روش‌هایی که در این مقاله گفته شده است، فورا به گیاه آب رسانی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Saeed
    12 اردیبهشت 1397
    Saeed

    سلام، واقعا خسته نباشید فقط در مورد آبیاری گیاهان کاکتوسی آپارتمانی که بتازگی متداول شده مطلب آموزشی مکفی لطفا بنویسید، سپاس.

گزارش اشکال در سایت