نازبو
مراقبت ونگهداری گیاه سینگونیوم
  • آموزش و مقالات
  • گلها

مراقبت ونگهداری گیاه سینگونیوم

سينگونيوم دارای حدود 36 گونه از گیاهان گلدار در خانواده گلشیپوریان، بومی جنگل‌های بارانی استوایی در آمریکای مرکزی و جنوبی است. گیاهی است بسیار دوست داشتنی و مقاوم به نور کم و خیلی خیلی سازگار با شرایط محیطی. به سرعت رشد کرده و برگ‌های پفکی این گل زیبایی دوچندانی به محیط می‌دهد. دارای برگ‌ها سبز روشن زیبا و شبیه سر نیزه است. خواهان آپارتمان‌های گرم با نور ملایم است. اما در زمستان می‌توان آن را در جای کاملاً روشنی قرار داد. شاخه‌ها رونده و به فیلودندرون رونده مشهور است، به علت وجود ریشه‌های هوایی در ساقه‌های آن احتیاج به قیم خزه دار دارد تا آب و مواد غذایی را از طریق ان جذب کنید، حذف جوانه‌های انتهایی جهت خوش ترکیب و توپی شدن گیاه الزامی است، رشد آن کند و در سال فقط  ۶-۷ برگ جدید تولید می‌کند. طرز تشخیص این گیاه در مقایسه با فیلودندرون در این است که در گیاه جوان سینگونیوم، برگ‌های جوان نیزه ای شکل و در قسمت تحتانی نزدیک به محل اتصال به دمبرگ به صورت دو گوشواره در امده است.

بیشتر بخوانید : معرفی گل ادریسی

نام  فارسی: سینگونیوم
خاستگاه: آمریکای مرکزی
نام های انگلیسی:
Goose foot plant
نام علمی: SYNGONIUM PODOPHYLLUM
خانواده:   Araceae
تعداد گونه: 36

سینگونیوم

همچنین بخوانید : گیاهان آپارتمانی با آبیاری کم

نیازهای گیاه سینگونیوم

نور : به نور سایه روشن نیازمند است. به طور کلی نور کم برای سینگونیوم به مراتب بهتر از نور زیاد است. آفتاب تند موجب سوختگی نوک برگ‌ها و رنگ‌پریدگی می‌‏گردد. در فصل تابستان آن را از کنار پنجره‌های آفتابگیر دور کنید.

دما: در زمستان نباید هوا خیلی سرد شود. درجه حرارت مناسب برای سینگونیوم در زمستان 15 درجه سانتی‏گراد است، اما در تابستان گرمای بیش از 21 درجه سانتی‏گراد ممکن است آزاردهنده باشد. در اثر گرمای زیاد برگ‌هایش قهوه‌ای می‏‌شوند. در این صورت باید برگ‌های قهوه‌ای را قیچی کنید. گیاه را به محل خنک ببرید و به آن آب بیشتری بدهید.

آبیاری : در فصل تابستان هر هفته سه بار و در زمستان یک بار در هفته به آن آب بدهید. اسپری نمودن آب روی برگ‌ها، بخصوص در تابستان به رشد بهتر سینگونیوم کمک می‌‏کند. در زمستان با آب ولرم آبیاری کنید. آبیاری زیاد از اندازه برای گیاه مضر است. بهتر است با آب کتری سرد شده آبیاری کنید تا لبه‌های برگ قهوه ای نشود.

رطوبت: غبارپاشی روزانه انجام دهید، اضافه نمودن آب به زیر گلدانی دارای سنگریزه بدون تماس با اب ایجاد رطوبت پایدار می‌کند. گرچه رطوبت معمولی داخل برای این گل کافی است.

تغذیه : هر ماه یکبار در بهار و تابستان گیاه را با کودهای مخصوص طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید. نصف مقدار توصیه شده کافی است.

خاک مناسب: مخلوطی از پیت و کمپوست، گونه صورتی عاشق خاک اسیدی هستش و افزودن تفاله چای و اسید هیومیک باعث بهبود رنگ آن می‌شود.

برای خرید پیت ماس به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تعویض گلدان: هر دو سال در بهار است، در صورت سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض آن به تعویض خاک‌های سطحی با خاک‌های نو اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگ‌ها: غبارپاشی برای تمیز شدن برگ‌ها کافی است، در صورت لزوم از پارجه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید.

تکثیر : گرفتن قلمه ساقه شامل ریشه‌های هوایی در تابستان.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

سینگونیوم

عوارض و درمان

برگ‌ها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن حمله کنه قرمز ریز است، اگر چه سمپاشی درمان است ولی به علت حساس بودن این گیاه به سم غبارپاشی و شستشوی برگ‌ها پیشنهاد می‌شود.

ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد است: نور کم است، گیاه را به محل پرنور ببرید، مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

برگ‌ها قهوه ای رنگ و شکننده هستند: هوا گرم و خشک است، گیاه را به محل خنک‌تری منتقل کنید. دفعات آبیاری را زیاد کنید. غبارپاشی رطوبت را زیادتر می‌کند، برگ‌های خشک را حذف کنید.

حاشیه برگ‌ها قهوه ای رنگ، پژمرده و لوله شده و انتهای ساقه شروع به پوسیدگی و به طور کلی گیاه در حال افتادن است: ممکن است عامل آن عوامل متضادی باشد، اگر گیاه تشنه است فوراً ابیاری کنید و یا ممکن است بر عکس بر اثر آبیاری زیاده از اندازه باشد. اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود، سپس آبیاری کنید، زهکش را بازدید کنید، اگر هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگ‌ها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید و در صورتی که برگ‌ها کوچک باقی می‌مانند، طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

برگ‌ها رنگ پریده و شفاف هستند: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده کود پیشنهاد می‌گردد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت