نازبو
چند گیاه که می‌توانید بکارید و سال‌ها از آنها لذت ببرید
  • آموزش و مقالات
  • پرماکالچر
  • توصیه ها

چند گیاه که می‌توانید بکارید و سال‌ها از آنها لذت ببرید

بدون این که لازم باشد هرساله هزینه و زمان زیادی را صرف کاشت گیاهان جدید کنید، می‌توانید از گیاهان چند ساله استفاده کنید. با مراقبت صحیح، می‌توانید این ده گیاه چند ساله را که در ادامه معرفی می‌کنیم برای سال‌ها نگهداری و استفاده کنید.

لاوندر یا اسطوخودوس

گیاهان چند ساله 

نکات رشد : اسطوخودوس را کاملاً در معرض آفتاب و در خاک زهکشی شده بکارید. این گیاه چند ساله دوست ندارد در محیط بیش از حد مرطوب نگه داشته شود؛ بنابراین قبل از آبیاری این گیاه مطمئن شوید خاک کاملا خشک باشد.

برداشت : بهتر است پس از تشکیل جوانه‌ها و قبل از اینکه گل‌ها کاملاً باز شوند اسطوخودوس برداشت شود. چنین کاری به شما امکان می‌دهد از رنگ و عطر گیاه خود بهینه استفاده کنید. دسته بزرگی از ساقه‌های اسطوخودوس را در نزدیکی پایه با قیچی تیز برش دهید. دسته را گره بزنید و آن را به صورت وارونه در مکانی گرم و خشک که نور خورشید مستقیم به آنجا نمی‌تابد آویزان کنید. بعد از گذشت حدود 2 تا 4 هفته، گیاه لاوندر آماده استفاده است. شکوفه‌ها و برگ‌ها را در شیشه‌ای که هوا واردش نمی‌شود نگهداری کنید.

کاربردها : اسطوخودوس تازه یا خشک را می‌توان به عنوان یک چاشنی خوشمزه در بستنی خانگی، نان و سالاد مورد استفاده قرار داد. اسطوخودوس خشک را درون یک کیسه بریزید و برای بالا بردن کیفیت خواب خود، آن را زیر بالش قرار دهید. برای خوشبو کردن اتاق، اسطوخودوس، روغن نعناع و آب را در یک بطری اسپری کنید.

گشنیز

گیاهان چند ساله

نکات رشد : گیاه گشنیز یکی از گیاهان چند ساله است که باید آن را در آفتاب و در خاک مرطوب و خوب زهکشی شده بکارید. برای جلوگیری از پیچ خوردن و رشد زودرس دانه، حدود 3 سانتیمتر از بالای گیاهان گشنیز جوان را قطع کنید.
برداشت : برخلاف اسطوخودوس، گشنیز بعد از خشک شدن مطلوب نیست و تقریبا بلافاصله بعد از برداشت، طعم و عطر خود را از دست می‌دهد. در طول فصل رشد، قسمت‌های تازه رشد کرده بالای گیاه را بچینید و بلافاصله مصرف کنید.
کاربردها گشنیز تازه در بسیاری از انواع سالسا فوق‌العاده است. ترکیب گشنیز و سالسای انبه را حتما امتحان کنید. از ترکیب گشنیز، کره و آب‌لیمو، به عنوان طعم‌دهنده سبزیجات پخته شده استفاده کنید. چند ساقه از گشنیز را درون یک بطری از روغن زیتون قرار دهید و محلول به دست آمده را روی گوشت یا سالاد بریزید.

برای خرید بذر سبزیجات می‌توانید از طریق این لینک تمامی بذر سبزیجات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

پونه کوهی

گیاهان چند ساله

نکات رشد : پونه گیاهی یکی دیگر از گیاهان چند ساله و همراه همیشگی سبزی‌ها است. این سبزی خوراکی را می‌توان در باغ سبزی کاشت. پونه کوهی را در آفتاب کامل و خاک خوب زهکشی شده بکارید.
برداشت: هنگامی که جوانه‌های گل شکل گرفت، زمان برداشت پونه کوهی فرارسیده است. با استفاده از یک قیچی تیز، دقیقا بالای یک خوشه از برگ‌ها را قطع کنید. دسته را به هم گره بزنید و برای خشک شدن، آن را در یک نقطه تاریک و خشک آویزان کنید. برای جلوگیری از جمع شدن گرد و غبار روی گیاه و ریزش برگ‌های خشک شده، دسته پونه را در یک کیسه کاغذی سوراخ‌دار نگهداری کنید.
کاربردها : پونه گیاهی یکی از گیاهان چند ساله است که وجودش برای تهیه انواع سس‌ها و پیتزاهای خانگی ضروری است. برای جذب گرده افشانی و کمک به رشد سالم گیاهانی مانند کلم، پونه گیاهی را به عنوان یک مرز در امتداد باغ‌های سبزیجات بکارید.

بیشتر بخوانید : نحوه کاشت خیار در گلدان

پیاز کوهی یا پیازچه

گیاهان چند ساله

نکات رشد پیاز کوهی را در خاک غنی، حاصلخیز، مرطوب و خوش آب‌وهوا و مناطقی که نور خورشید را به طور کامل دریافت می‌کنند بکارید. برای اصلاح خاک ممکن است از برخی از مواد آلی از جمله کمپوست استفاده کنید.
برداشت 60 روز بعد از کاشت بذر، زمان برداشت فرا می‌رسد. گیاه را یک تا دو 5 سانتیمتر بالاتر از خاک بچینید. این بوته های چند ساله را در کیسه‌هایی که هوا به درون آن‌ها نفوذ نمی‌کند فریز کنید یا آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنید. در سال اول می‌توانید پیازچه را 3 تا 4 بار و در فصول رشد بعدی ماهانه برداشت کنید.

کاربردها پیازچه تازه را خرد کنید و روی سیب زمینی پخته شده بپاشید. پیازچه را در املت یا سایر غذاهای دارای تخم‌مرغ اضافه کنید. از پیازچه کوهی به عنوان چاشنی خوشبوکننده ماهی استفاده کنید.

رزماری یا اکلیل کوهی

گیاهان چند ساله

نکات رشد: اگر به دنبال داشتن سبزی‌هایی برای چند سال هستید رزماری یکی از بهترین گیاهان چند ساله فوق العاده سخت است. بهتر است در خاک خوب شسته شده و شنی کاشته شود. اطمینان حاصل کنید که به گیاهان رزماری خود فضای زیادی می‌دهید تا ریشه‌های خود را گسترش دهد؛ زیرا رزماری به سرعت رشد می‌کند. به طور مرتب آن را هرس و آبیاری کنید؛ اما دقت کنید خاک خیلی مرطوب نشود.
برداشت: هفته‌ای یکبار رزماری را اصلاح کنید و بلافاصله از بریده‌های تازه استفاده کنید. اصلاح 5 تا 8 سانتیمتر باعث اطمینان از رشد گیاه جدید و تبدیل شدن به یک گیاه کامل می‌شود. اگر تمایل به خشک کردن این گیاه دارید، صبر کنید تا گیاه شروع به شکوفه زدن کند و از روش خشک کردن اسطوخودوس که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.
کاربردها: روغن رزماری باعث خوشمزه شدن سیب زمینی پخته شده یا سبزی‌های برشته شده می‌شود. به سادگی چند ساقه از رزماری را به بطری روغن خود اضافه کنید. برای تهیه چای از رزماری تازه استفاده کنید و با این کار، عملکرد و تمرکز شناختی خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید : باغبانی شهری با سبزیجات

مریم گلی

گیاهان چند ساله

نکات رشد: مریم گلی یکی دیگر از گیاهان چند ساله است که بهتر است در آفتاب کامل و با خاک خوب زهکشی شده کاشته شود. خاک را مرطوب نگه دارید اما اجازه ندهید پر از آب شود. در فصل بهار ساقه‌های ضخیم و چوبی گیاه را هرس کنید تا تولید محصول افزایش یابد.
برداشت : در اولین فصل رشد با قطع چند سانتی‌متر از گیاه، درست بالای قسمتی که برگ‌ها قرار گرفته‌اند، به آرامی برداشت را آغاز کنید. برگ‌ها را روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند و آن‌ها را در اندازه‌های مورد نیاز برای چاشنی خرد کنید.
کاربردها: مریم گلی به غذاهای گوشتی مخصوصاً مرغ، طعمی عالی می‌دهد. برگ‌ها و شاخه‌های این گیاه اغلب در جشن‌ها به عنوان تاج گل مورد استفاده قرار می‌گیرند و عطر، بافت و رنگ خارق‌العاده‌ای به محیط می‌بخشند. از برگ‌های مریم گلی برای تصفیه و پاک‌سازی هوای منزل خود و همچنین کشتن باکتری‌ها استفاده کنید.

بادرنجبویه

گیاهان چند ساله

نکات رشد: در مورد محلی که می‌خواهید بادرنجبویه را بکارید بسیار محتاط باشید، زیرا می‌تواند بعد از کاشت به سرعت تهاجمی شود. بهترین ایده این است که بادرنجبویه را در یک ظرف بزرگ بکارید. بادرنجبویه از بوته‌های چند ساله سخت است و تقریبا در هر شرایطی شکوفا خواهد شد.
برداشت: از آنجا که این محصول بسیار سریع رشد می‌کند، دیگر لازم نیست نگران برداشت بیش از حد بادرنجبویه باشید. هنگامی که گیاه شروع به رشد کرد، به اندازه‌ای که نیاز است برگ‌های آن را قطع کنید. در هر سال حداقل دو بار می‌توانید این گیاه را برداشت کنید و تا حدود 5 سانتی متر بالای خاک، کل گیاه را بچینید. در مکان تاریک و وارونه آن را آویزان کنید تا خشک شود. کاربردها : بادرنجبویه تازه را در مکعب‌های یخ منجمد کنید و در نوشیدنی‌های تابستانی از آن استفاده کنید. چای بادرنجبویه را امتحان کنید. تعداد انگشت شماری از برگ‌ها و یک فنجان آب را روی اجاق گاز قرار دهید و اجازه دهید آب جوش بیاید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد و سپس برگ‌ها را صاف کنید. در صورت تمایل می‌توانید به آن عسل اضافه کنید. از آن برای تهیه تنتور و مرهم برای بیماری‌های مختلف استفاده کنید. بادرنجبویه دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد استرسی است.

بابونه رومی

گیاهان چند ساله

نکات رشد: بابونه نه تنها یک گیاه چند ساله بسیار مفید است، بلکه یک گیاه رنگارنگ نیز هست. گل‌های زرد و سفید آن، بابونه را به یک انتخاب فوق‌العاده به عنوان یک گیاه سنتی سبز تبدیل کرده است. بابونه بهترین عملکرد را در شرایط خنک و در آفتاب کامل دارد. این گیاه تنها در دوره‌های طولانی خشک‌سالی نیاز به آبیاری دارد.
برداشت : برخلاف سایر گیاهان، هنگام برداشت بابونه تمرکز به جای برگ، روی گل خواهد بود. هنگامی که گلبرگ‌های گل، سفید و وسط آن زرد بود، سرها را از ساقه بچینید. ممکن است استفاده از قیچی راحت‌تر باشد. شکوفه‌ها را به مدت دو هفته در یک کیسه بزرگ کاغذی نگهدارید تا خشک شود.
کاربردها : تعداد انگشت شماری از بابونه رومی را به یک فنجان آب روی اجاق گاز اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. بگذارید 5 دقیقه بجوشد و بابونه را صاف کنید. مقداری عسل به نوشیدنی اضافه کنید و این داروی آرام‌بخش گیاهی را شب‌ها قبل از خواب برای رفع بی خوابی مصرف کنید.

آویشن

گیاهان چند ساله

نکات رشد: مانند بیشتر گیاهان چند ساله آویشن به مراقبت کمی نیاز دارد. آویشن در شرایط گرم و همراه با آفتاب کامل شکوفا می‌شود و تنها هنگامی که خاک خشک است بهتر است گیاه را آبیاری کرد. کاشت بذر اغلب مشکل است؛ بنابراین بهتر است برای رسیدن به نتیجه مطلوب، گیاه کوچک آویشن را بکارید.
برداشت : جوانه‌های آویشن را می‌توان قبل از این که گیاه گل بدهد یا در طول فصل رشد، برداشت کرد و مورد استفاده قرار داد. همچنین می‌توان در یک ظرف که هوا به داخل آن نفوذ نمی‌کند، آویشن را خشک یا منجمد کرد. هرس منظم باعث رشد بهتر گیاه می‌شود. آویشن را 12 سانتیمتر بالاتر از خاک برش دهید.
کاربردها : آویشن را می‌توان به غذاهایی مانند قارچ، بادمجان، گوجه‌فرنگی، ماهی، مرغ و سیب زمینی کبابی افزود. اسپری تزریق شده آویشن برای پوست سر عالی است و باعث تقویت رد موی سر می‌شود.

بیشتر بخوانید : کاشت نعنا در آشپزخانه

نعناع

گیاهان چند ساله

نکات کاشت : انواع مختلفی از نعناع وجود دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و نوعی را انتخاب کنید که برای باغ شما بهترین گزینه باشد. بهتر است به جای بذر نعناع، خود گیاه نعناع را بکارید. نعناع یکی از گیاهان چندساله قدرتمند است و اغلب برای پر کردن فضاهای موجود گسترش می‌یابد.
برداشت: هر قدر که نیاز دارید برگ‌ها را بچینید یا 3 سانتی متر بالاتر از خاک و قبل از گل دادن، گیاه را برش دهید.
کاربردها: نعناع یکی از بوته های چند ساله و همه کاره است و برای خوش طعم کردن اکثر غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های نعناع تازه را با انواع توت‌ها و ماست یونانی مخلوط کنید. در چای و به عنوان مکعب‌های یخ برای نوشیدنی‌ها از نعناع استفاده کنید. با سس وینگر، نعناع را به سالادها اضافه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت