نازبو
ساخت باغ شیشه ای در لامپ
  • آموزش و مقالات
  • گلدان و محیط های رشد
  • خودتان انجام دهید

ساخت باغ شیشه ای در لامپ

باغ شیشه ای و نحوه ساخت آن عنوان مقاله‌ای است که امروز برای شما همراهان همیشگی "نازبو" در نظر گرفته‌ایم. برای زیباتر کردن محیط و دکوراسیون خانه و محل کار روش‌های متفاوتی وجود دارد، شما می تونید برای اینکار از گلدان‌ها و باغچه‌های کوچک آپارتمانی استفاده کنید، اما به نظر من تراریوم روشی بسیار فوق العاده برای آوردن طبیعت به خانه یا محل کار است، تراریوم‌ها انواع مختلفی دارن که بسته به فضایی که می‌خواهید از آن استفاده کنید متفاوت هستند. در این قسمت طرز ساخت باغ شیشه ای با استفاده از حباب‌های لامپ‌های رشته ای که دیگر دوران آنها گذشته و کم کم باید به موزه‌ها سپرده شوند، را برای شما شرح می‌دهیم. این یک کار راحت و جالب است که هر کسی می‌تواند انجام دهد. لامپ چون هیچ حفره‌ای انتهای آن نیست، رطوبت را بیشتر نگه می‌دارد و برای گیاهانی که می‌خواهند تازه ریشه کنند مناسب است و پس از ریشه کردن باید در گلدان قرار گیرند. این رطوبت باعث می‌شود گیاه زودتر رشد کند، زیرا غیر از رطوبت، از طرفی به دلیل شیشه ای بودن حباب لامپ نور بیشتری به گیاه می‌رسد. تنها سر حباب سوراخ است که برای قرار دادن خاک و گیاه استفاده می‌شود و گیاه رشد یافته می‌تواند از آن خارج شود. این آموزش ساده است و در عین حال کار زیباییست و با ساخت مجموعه ای از آنها می‌توانید خانه خود را با آنها تزئین کنید.

بیشتر بخوانید : اشتباهات رایج در کاشت کاکتوس

طرز ساخت باغ شیشه ای در لامپ

تراریوم لامپی

لامپ حبابی را آماده کنید : ابتدا لامپ مورد نظر را انتخاب نموده هرچه حباب بزرگ‌تر باشد، بهتر است وعمر گیاه شما در این حباب به علت فضای بیشتر بالاتر خواهد رفت، سپس به کمک یک سیم چین یا چاقو سر لامپ را باز کرده و محتویات را خارج کنید. فقط مراقب باشید که دست خود را نبرید و یا لامپ را نشکنید، زیرا بسیار ظریف و شکننده است.حتما در هنگام کار از عینک استفاده شود ودستکش صنعتی نیز استفاده نمائید. بعد از اینکه داخل لامپ حبابی کاملاً خالی شد، یکبار هم داخلش را با آب بشویید تا مطمئن شوید هیچ خرده شیشه ای داخلش نمانده است. در نهایت هم آن را برعکس روی پارچه بگذارید تا آب داخلش کاملاً بیرون بیاید.
پایه گلدان را آماده کنید: جهت استقرار این حباب‌ها می‌توان از وسایل متفاوتی از قبل آویزی یا فنجان‌های کوچک و هر چیز دیگری جهت استقرا به هر فرمی که مورد نظر شما می‌باشد استفاده نمود.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت کاکتوس و پرورش آن

لایه خاک و سنگ را اضافه کنید: ابتدا سنگ ریزه‌ها را خیلی آرام داخل لامپ حبابی بریزید و آنها را کف حباب جمع کنید. این سنگ ریزه‌ها آب اضافی تراریوم را از خاک می‌گیرند. اگر گیاهانی انتخاب کرده اید که نیاز به خاک خشک دارند، کمی ماسه هم به سنگ ریزه‌ها اضافه کنید. سپس نوبت به خاک می‌رسد. اگر دور ریشه گیاهان خاک باشد، لازم نیست لایه خاک تراریوم را خیلی ضخیم کنید. برای ریختن خاک داخل حباب هم از قیف کاغذی استفاده کنید تا دیواره‌ها کثیف نشوند.

کاشت گیاهان در لامپ

گونه‌های گیاهی را که انتخاب کرده اید اضافه کنید: پیدا کردن گیاهان مناسب ساخت تراریوم خیلی ساده می‌باشد. می‌توانید سری به گلفروشی بزنید و بگویید برای ساخت تراریوم کوچک به چند گیاه نیاز دارید. آن وقت می‌توانید از بین چندین گونه گیاهی، گیاهانی که می‌پسندید را انتخاب کنید. از جمله گیاهانی که می‌توان برای ساختن این باغ شیشه ای کوچک استفاده کرد گیاهانی مانند پیله‌ها شبدر تزئینی، گیاه پونه، گیاهانی با محیط کشت آبی مانند بامبو. نخل مرداب و برگ‌های گیاه نی، گیاهان کاکتوس با برگ‌های باریک، گیاهان آکواریومی می‌باشند. حتی می‌توانید از خزه هم استفاده کنید. بعد از انتخاب گیاهان مورد نظرتان حالا با یک موچین نرم و خیلی آرام گیاهانی که باید داخل خاک قرار بگیرند را داخل لایه خاک بکارید. بعد از قرار دادن هر گیاه داخل خاک با نوک موچین آن را کمی داخل خاک فرو کنید و سپس خاک‌های اطرافش را کمی بالا بیاورید. همه گیاهان را به این ترتیب داخل خاک بکارید. این مرحله از ساخت تراریوم باید با دقت زیاد انجام بشود، چون گیاهان مینیاتوری بسیار آسیب پذیرند. بعد از اینکه همه گیاهان را داخل خاک کاشتید، یک بار داخل حباب آب اسپری کنید. همین مقدار آب کم باعث می‌شود، پیوند ریشه گیاهان با خاک محکم‌تر بشود. آبیاری باغهای شیشه‌ای عمدتا به صورت اسپری یا با نی انجام می‌شود و نباید آب در حباب‌ها تجمع کند به غیر از مواردی که گیاهان آبی استفاده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    اشکان
    28 اردیبهشت 1401
    اشکان

    من همه مراحل رو رفتم، جواب داده اما فقط آخر کار داخل حباب لامپ بخار زده ? باید چیکار کنم؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه میزان رطوبتش خیلی زیاد باشه یا جاش خیلی گرم باشه این اتفاق میوفته یکی دو ساعت درشو باز بذارید

  • پاسخ
    مینا
    07 فروردین 1401
    مینا

    سلام ایده ی بسیار خوبی عه اما خاک اضافی چجوری بیرون بیاد یا اصلا باید بیاد؟

  • پاسخ
    امیر
    16 آذر 1400
    امیر

    سلام من سر لامپ رو قیچی کردم بعد یه لایه شیشه ای است بعد آن چیکار کنم میترسم بترکه

  • پاسخ
    ناشناس
    21 اسفند 1400
    ناشناس

    من با یک میخ اهنگی خیلی اروم و با احتیاط شکوندمش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتیاط کنید، واقعا توصیه دیگه ای نمیتونم بکنم

  • پاسخ
    نسرین
    03 تیر 1400
    نسرین

    ازگل آتیشی هم میشه داخل حباب یا لامپ استفاده کرد بانورمناسب

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اکثر گیاهان رو میشه کاشت، این گیاه رو به این اسم نمیشناسم متاسفانه

  • پاسخ
    اصغر
    01 اردیبهشت 1399
    اصغر

    ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام اصغر عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار سایر همراهان فروشگاه بذر نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    سارا
    02 بهمن 1397
    سارا

    مرسی بابت ایده های خیلی قشنگتون حرف ندارید

  • پاسخ
    شروین
    18 بهمن 1399
    شروین

    سلام من ترفند رو انجام دادم شما چی!!!

گزارش اشکال در سایت