نازبو
نحوه کود دهی بونسای
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • دکوراسیون گلدان

نحوه کود دهی بونسای

کود دهی بونسای : درختان غالباً کود پذیری زیادی دارند امّا اینکه آنها را در ظروف کم عمق برای احراز رشد بطئی پرورش دهیم ، مقوله‌ای دیگر است. کودها فقط برای تحریک رشد نیستند بلکه برای سلامتی طبیعی گیاهان مؤثرند. اغلب مخلوط های خاک بونسای درشت بافت و دارای مقادیر کمی از مواد غذایی هستند و کودها تنها منبع تأمین کننده مواد ضروری گیاهان در بسیاری از بونسای‌ها می‌باشند. کود دهی را گاهی "تغذیه" هم می‌نامند، امّا در واقع انسان به گیاه غذا نمی‌دهد، بلکه عناصر مورد نیازش را در اختیارش می‌گذارد و گیاه از آنها غذای خود را می‌سازد و یعنی به خودش غذا می‌دهد. برای کوددهی اغلب می‌توان از کودهایی که دارای ترکیبات ضعیفی هستند و ویژه خانگی ساخته شده اند، به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده نمود، زیرا آنها بسیار مطمئن‌تر از کودهای قوی تری هستند که با فاصله زمانی بیشتری مصرف می‌گردند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

ستفاده از مقادیر زیاد کودها و در زمان نامناسب کوددهی موجب افزایش احتمال سوختگی ریشه‌ها می‌شوند، لذا باید به درصد نیتروژن، فسفات و پتاسیم (macro nutrients) بر روی برچسب بسته‌های آنها توجه شود که بصورت «N-ph-po» یا «N-P-K» درج می‌شوند. مثلاً «5-10-15» بیان کننده 15 درصد نیتروژن، 10 درصد فسفر و 5 درصد پتاسیم می‌باشد. مقدار زیاد ازت موجب تشویق رشد رویشی گیاه می‌شود و فسفر و پتاسیم نیز برای ساختمان سلول‌های گیاهان ، توسعه ریشه‌ها و گلدهی ضروری هستند.

بیشتر بخوانید:  هرس تخصصی بنسای

کود دهی بونسای

کودهای کم مصرف (Micro-nutrients) دارای برخی عناصر هستند که به میزان ناچیز مورد نیاز گیاهان می‌باشند و افزودن آنها موجب جلوگیری از کمبودهایی می‌شوند که در روند عادی رشد گیاهان ظهور می‌یابند . برخی فروشگاه‌ها کودهای "قرصی شکل" را می‌فروشند که آن‌ها را بر روی سطح خاک گلدان‌ها قرار می‌دهند تا پس از هر بار آبیاری موجب کودرسانی با ثبات ولی ضعیف را برای گیاه فراهم سازند. البته کودهای مایع امکان اسپری کردن بر روی شاخ و برگ را ممکن می‌سازند که به "تغذیه برگی" موسومند. این روش توسط بسیاری از پرورش دهندگان بونسای توصیه می‌شود زیرا مستقیماً و سریعاً جذب سلول‌های گیاه می‌گردند. از مواد مکمل (super thrive) و یا عصاره جلبک‌های دریایی نیز می‌توان برای افزایش کارآیی کودها استفاده نمود.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برخی از مواد هورمونی و ویتامینی مطمئن گاهاً قادرند تا از طریق تحریک درخت به ترمیم آن کمک نمایند. بهترین زمان کود دهی اوایل فصل بهار است و در این زمان مقدار بالایی از نیتروژن برای رشد گیاهان جوانی که می‌خواهید دارای رشد سریع و قوی باشند، ضروری است، امّا در اواخر بهار پس از اینکه رشد سریع درخت خاتمه یافت، باید از مخلوط‌های حاوی مقدار کمتر ازت استفاده کرد تا مرحله بلوغ در گیاه ظاهر شود. کوددهی را باید در تابستان تا رسیدن درخت به حالت نیمه خواب ناشی از گرمای تابستانه ادامه داد. کود دهی را پس از شکستن گرمای شدید نیز با درصدهای کمتر ازت تا آغاز پائیز تداوم می‌بخشند.

کود دهی بونسای

برای دستیابی به بهترین میزان کوددهی درختان باید ابتدا یک دوجین از هر نوع درخت مورد توجه را برویانید و سپس اولین درخت را با مقداری از کود که فکر می‌کنید صحیح است، تغذیه نمایید. سپس در هفته‌های آینده باید همان مقدار کود را به همان گیاه و گیاه بعدی بیفزایید و آنقدر ادامه دهید تا اولین گیاه بمیرد و در این صورت در می‌یابید که مناسب‌ترین مقدار کود برای گیاه مورد نظرتان چقدر است. از این طریق می‌توانید بر تجربیات خود بیفزایید که با ارزش‌ترین سرمایه برای پرورش سالم‌ترین گیاهان بونسای خواهد بود. یکی از مشکلات عمده این مقوله عبارت از افزودن کودها به درختان ناسالمی است که فکر می‌کنید دچار معضلات سوء تغذیه هستند. در صورتی که درختان بندرت از گرسنگی می‌میرند، امّا کوددهی نامناسب می‌تواند مشکلات ریشه‌ای مهمی را برای گیاه سبب شود و درخت را سریعاً بمیراند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هرگز نباید به گیاهانی که دوره خواب زمستانه را می‌گذرانند‌، کود داده شود زیرا درختان بدون برگ‌های خود قادر به غذا سازی نیستند و درختان همیشه سبز نیز در اواسط زمستان دارای فعالیت زیادی نیستند و غذاسازی قابل توجهی ندارند، بنابراین نمی‌توانند از کودهای داده شده به میزان کافی بهره گیرند. هرگز نباید به گیاهان مریض کوددهی نمود زیرا موجب بدتر شدن وضعیت آنها می‌شود‌. همچنین افزایش کودها به خاک می‌تواند باعث بروز اشکالاتی در روند جذب آب توسط گیاه گردد. همچنین کوددهی گیاهان بنسای گل و میوه‌ دهنده باید تا پس از گلدهی به تأخیر افتد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Ieili
    22 خرداد 1401
    Ieili

    سلام عزیزم خوبی میشه به بونسای کود ۳۰۲۰۱۰ذاد

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    24 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام دوست عزیز بهتره که از کود مخصوص بونسای استفاده کنید چون حساسه

  • پاسخ
    لیلا حاجی لو
    22 خرداد 1401
    لیلا حاجی لو

    سلام عزیزم میشه به بونسای کود ۳۰۲۰۱۰ داد

  • پاسخ
    شراره
    11 دی 1397
    شراره

    سلام نیشه لطفا اسم یه کود مناسب رو واسه گیاه بن سای بگین؟

  • پاسخ
    سعید
    01 خرداد 1398
    سعید

    من به تمام گیاهانی که در منزل نگهداری میکنم از پودر پوست تخم مرغ و پودر پوست موز جهت کود دهی استفاده میکنم که یک ترکیب بی نظیرجهت رشد و بی خطر هست که به هیچ وجهی باعث سوختن ریشه و از بین رفتن گیاه نمیشه روش ساخت هم ساده است اول پوست موز و پوست تخم مرغ ها را خوب خشک کنید بعد از خشک شدن با اسیاب به صورت پودر دربیارید بعد هر ماه یک یا دو قاشق غذا خوریی از این پودر را قبل از اب دادن به گلدانها روی خاک گلدان بریزید و کمی با خاک مخلوط کنید و بعد ابیاری کنید میبینید که بعد از مدتی گیاهان شما شاداب و شروع به رشد میکنند

  • پاسخ
    ساغر
    29 تیر 1397
    ساغر

    سلام من اشتباها از کود بنسای برای گل شمعدانی و گل سنگ استفاده کردم مشکلی برای گلم پیش میاد؟؟

گزارش اشکال در سایت