معرفی گل حشره کش
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل حشره کش

گل حشره کش یا پیرتروم یکی از گل های معجزه گر در طبیعت است که در کار دفع آفات بسیار حرفه ای و بی نقص عمل می‌کند. امروزه پيرترين (pyrethrin) به عنوان یک ماده موثر برای دفع آفات بسیار شناخته شده است و در حشره کش‌های خانگی استفاده فراوان دارد. کاشت گیاه پیرتروم با گیاهان دیگر باعث دور شدن آفات از منطقه می‌شود که این کار بسیار کاربردی و موثر است. در برخی موارد گیاه پیرتروم را دور مزرعه کشت می‌کنند. برای استخراج سم پیرترین 5 تا 9 روز پس از اولین گل، گل‌ها را جمع آوری می‌کنند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نام فارسی: حشره کش
خاستگاه سواحل دریای دالمات یوگسلاوی و شبه جزیره بالکان
نام انگلیسی: PYRETHRUM
نام علمی: CHRYSANTHEMUM CINERARIAEFOLIUM
خانواده: ASTERACEAE - کاسنی
نامهای دیگر: mums ، chrysanths

گل حشره کش گیاهی علفی و چندساله است. این گیاه 10 تا 15 سال عمر می‌کند و منشأ آن سواحل دریای دالمات یوگسلاوی و شبه جزیره بالکان گزارش شده است. این گیاه در نواحی کوهستانی و صخره ای (در نواحی شیبدار کوه‌ها) و همچنین مناطق بیابانی (با ضخامت کم خاک) دارای آب و هوای گرم می‌روید.
ریشه پیرتروم دارای ریزومی کوتاه است و ضخامت آن بین 0.5 تا 2 سانتیمتر می‌باشد. از این ریزوم ریشه‌های متعددی به طول 15 تا 20 سانتیمتر استوانه ای شکل و به رنگ قهوه ای تیره منشعب می‌شود. ریشه این گیاه سطحی و افشان است. از قسمت فوقانی ریزوم، ساقه‌های متعددی به ارتفاع 30 تا 50 سانتیمتر خارج می‌شود. ساقه شیاردار، پنج تا شش ضلعی و پوشیده از کرک‌های ظریف و خاکستری رنگ است. برگ‌ها بریدگی‌دار (هر برگ دو تا سه بریدگی دارد) و به صورت متناوب نسبت به یکدیگر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌ها در انتهای ساقه‌های اصلی و فرعی ظاهر می‌شوند. هر بوته معمولاً 100 تا 200 گل تولید می‌کند که در شرایط اقلیمی مناسب از نظر خاک، آبیاری، درجه حرارت و نور تعداد آنها به بیش از 400 گل نیز می‌رسد. قطر گل‌های کاملاً باز شده بین 2.5 تا 5 سانتیمتر است. گل‌ها شبیه به گل های بابونه دارای گلچه های زبانه ای سفید رنگ و گلچه های لوله ای زرد رنگ هستند. بذر پنج وجهی، به طول 3 تا 5 میلیمتر و به ضخامت 1 تا 1.5 میلیمتر و در ناحیه طولی آن شیارهایی وجود دارد. در سطح بذر نیز کرک‌های بسیار ظریفی مشاهده می شود. وزن هزار دانه 1 تا 2.1 گرم است. بذرها 3 الی 4 سال از قوه رویشی مناسبی برخوردارند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش گل حشره کش

آبیاری: پیرتروم گیاهی است خشکی دوست و رویش آن در مناطق گرم و خشک با موفقیت انجام می‌گیرد. آب فراوان برای این گیاه مناسب نیست و سبب خشک شدن آن می‌شود.
دما: گل حشره کش در طول رویش به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد. سرمای زمستان را به خوبی تحمل می‌کند، ولی سرماهای شدید و طولانی برای گیاهان جوان مضر است. عده ای محققان معتقدند که سرمای زمستان برای این گیاهان مفید است و باعث افزایش عملکرد گل و همچنین بهبود در کیفیت مواد مؤثره آن می‌شود.
نور: پیرتروم نیازمند نور فراوان است. رشد و نمو این گیاه در سایه نه تنها سبب کاهش تعداد گل‌ها می‌شود، بلکه سبب کاهش ماده مؤثره "پیرترین" به میزان 50 درصد می‌شود.
خاک: تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه کاشت گل حشره کش در خاک‌های شور با موفقیت امکان پذیر است، ولی برای تولید انبوه این گیاه باید از زمین‌های غیر شور، آهکی، مسطح یا کمی شیبدار و از خاک‌های شنی با زهکش مناسب استفاده کرد. پی اچ خاک برای این گیاه بین 5.5 تا 5.7 مناسب است.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل حشره کش

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر گل حشره کش

تکثیر این گیاه بوسیله بذر و تقسیم بوته امکان پذیر است. تکثیر توسط بذر معمولاً به دو روش مستقیم یا غیرمستقیم صورت می‌گیرد. از آن جا که رشد اولیه این گیاه بسیار کند است و علف‌های هرز می‌توانند بدون رقابت تمام زمین را بپوشانند و وجین علف‌های هرز هزینه زیادی را تحمل می‌کند از این رو کشت مستقیم پیرتروم مناسب نیست، مگر در سطوح کوچک کشت. چون رویش بذرها به کندی صورت می‌گیرد بهتر است همواره بذر پیرتروم با بذرهای گیاهان سریع الرشد مانند خردل (به صورت مخلوط) کشت شود تا با رشد آنها و شناسایی ردیف‌ها بهتر بتوان به وجین علف‌های هرز فواصل بین ردیف‌ها پرداخت. اوایل پاییز یا اوایل بهار زمان مناسبی برای تکثیر این گیاه بوسیله تقسیم بوته است. برای اینکار پس از خارج کردن پایه‌های مادری سه تا چهار ساله از خاک، هر بوته را به 5 تا 10 قطعه تقسیم کرده و به زمین اصلی منتقل می‌کنند. بوته‌های انتخاب شده باید کاملاً سالم و عاری از هر گونه عوامل بیماری‌زای قارچی یا باکتریایی باشد. در این روش بوته‌ها در ردیف‌هایی به فاصله 60 سانتیمتر و فاصله دو بوته در طول ردیف 20 تا 30 سانتیمتر باید کشت شوند.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت