نازبو
چگونه یک تراریوم لوکس بسازیم؟
  • آموزش و مقالات
  • تراریوم

چگونه یک تراریوم لوکس بسازیم؟

تراریوم یکی از روش‌های نگهداری گل و گیاه در داخل آپارتمان است که بسیار زیبا و دلنشین می‌باشد و مانند یک باغ مینیاتوری جلوه می‌دهد. کلمه تراریوم یا باغ شیشه‌ای، از ریشه لاتین است که از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و rium به عنوان پسوند مکان درست شده است. بر این اساس می‌توان کل این عبارت را به نمایشگاه جانداران زمینی ترجمه کرد. می‌توان گفت یک تراریوم جلوه‌هایی از نمونه‌های زندگی گیاهی یک منطقه یا اقلیم را در برمی‌گیرد. این محصول اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد در سال ۱۸۲۷ ساخته شد. زمانی که دکتر، در باغچه خود سرخس کاشته بود و در آزمایشگاه بر روی پیله پروانه‌ها و حشرات داخل یک تنگ کار می‌کرد متوجه شد که برخی علف‌ها و سرخس‌ها داخل ظرف جوانه زدند، در صورتی که آلودگی هوای لندن و خشکی هوا سرخس‌های باغچه را ازبین برده بودند. اگر شما هم علاقمند به داشتن یک تراریوم یا همان گلدان‌های کریستالی مخصوص گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌ها هستید، پس با این بخش همراه شوید تا با کمترین هزینه یک تراریوم شیشه‌ای زیبا برای روی میز پذیرایی و یا گوشه‌ای فضای مخصوص دکوری در منزلتان بسازید.

مهمترین نکته شناخت در مورد نوع تراریوم

از آنجایی که تراریوم‌ها انواع مختلفی به لحاظ گیاهی دارد، پس باید شناخت کافی از گیاه مورد استفاده برای کاشت تراریوم داشته باشید. چون هر گیاه به بستر کشت، شرایط نگهداری و آبدهی خاص خودش نیاز دارد و از همه مهمتر خاک مورد نیازتان است.

بیشتر بخوانید : آموزش پیوند زدن کاکتوس

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای در خانه

مرحله اول: انتخاب ظرف تراریوم

برای تهیه تراریوم شما می‌توانید از هر ظرف شیشه ای بلا استفاده ای، استفاده کنید. اندازه ظرف‌ها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه دو یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه‌ای شکلات، آکواریوم، ظرف‌های شیشه‌ای مربا یا بطری بزرگ. برای افراد مبتدی، پیشنهاد می‌شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. چیزهایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزرگ باشند و درپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرف‌هایی هستند که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کدر نور را کاهش می‌دهند و در رشد گیاه دخالت می‌کنند. ظروف می‌توانند باز یا بسته باشند. گیاهانی در ظروف بسته قرار می‌گیرند که رطوبت بالا را می‌توانند تحمل کنند. همچنین ظروف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد اما برای اینکه رطوبت را حفظ کنند به آبیاری متناوب احتیاج دارد. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماری‌ها می‌گردند. قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرف‌های تمیز شیشه ای تجاری استفاده می‌کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد.

برای خرید خاک  تراریوم مخصوص ناربو می توانید از طریق این اینک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.  

مرحله دوم: انتخاب گیاه مورد نظر

برای تهیه تراریوم، گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر دارا بودن شاخ و برگ زیبا، رشد کندی داشته باشند. همچنین توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک و نور کم را هم داشته باشند. همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان همراهشان را در شرایط یکسان داشته باشند. هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید. معمولاً گیاه مورد استفاده در تراریوم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

گیاهان آپارتمانی: همانطوری که از اسم گیاه متوجه می‌شوید، گیاه آپارتمانی به خاکی با قدرت جذب رطوبت بالاتری نیاز دارد. همچنین این گیاه به غبار پاشی بیشتری هم نیاز دارد تا بتواند شادابی خودش را حفظ کند. این گیاه را برای افراد با حوصله برای رسیدگی پیشنهاد می‌کنیم.

کاکتوس‌ها: اگر به کاکتوس‌ها علاقه دارید می‌توانید از مجموعه ای از این گیاهان، تراریومی تهیه کنید. یادتان نرود که کاکتوس‌ها برخلاف گیاهان آپارتمانی رطوبت گریز هستند و تا مدت‌ها به آب نیازی ندارند. پس افراد فراموشکار و بی‌حوصله از کاکتوس‌ها تراریوم درست کنند.

 

مرحله سوم : انتخاب بستر کشت (خاک) مناسب

بعد از انتخاب گیاه، با توجه به نوع آن باید بستر و خاک مناسب را برای این تراریوم انتخاب کنید. بستر کشت شامل سه لایه یعنی لایه زهکش، لایه میانی، لایه فوقانی یا بالایی می‌شود.

لایه زهکش برای تراریوم

لایه زهکش برای گیاهان آپارتمانی و همینطور کاکتوس‌ها به طور مشترک پوکه معدنی و یا شن شسته است. دلیل استفاده از پوکه برای زهکش این است که آب زیادی و اضافه داده شده به گیاه رو توی خودش جا می‌دهد و باعث می‌شود خاک تراریوم باتلاقی نشود و ریشه گیاه از بین نرود. سعی می‌کنیم مقدار بیشتری از سنگریزه‌ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند. میزان مواد زهکشی بستگی به اندازه و شکل ظرف دارد.

لایه میانی برای تراریوم

برای جذب بوهای ناخوشایندی که موقع آبیاری ایجاد می شود لایه نازکی از زغال روی لایه سنگریزه های می ریزیم.

لایه فوقانی خاک برای تراریوم

لایه فوقانی برای گیاهان آپارتمانی مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و (پیت ماس به مقدار کم) هست، اما برای کاکتوس‌ها از خاک مخصوص کاکتوس که مخلوطی از ماسه بادی و شن شسته هست استفاده کنید. برای جلوگیری از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی می‌توانید قبل از ریختن خاک یک لایه مواد غیر طبیعی روی زهکش لایه‌ای را ایجاد کنید. مواردی مثل پارچه‌های پرده ای فایبر گلاس، جوراب‌های زنانه نایلونی یا پرده دور انداختنی، موارد خوبی هستند. چون دارای خلل و فرج کافی برای عبور آب هستند که هم خاک و ذرات را نگه می‌دارند و هم زود فاسد نمی‌شوند. گاهی از خزه اسفاگنوم نیز به این منظور استفاده می‌شود. برای دادن جلوه بیشتر به تراریوم، خاک را بطور مسطح در ظرف نمی‌ریزیم، بلکه آنرا شیب‌دار و تپه مانند می‌ریزیم تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند. خاک را از پشت به سمت جلو شیبدار کنید.

بیشتر بخوانید : آبیاری کاکتوس و سکولنت

جهت از بین بردن عوامل بیماری زا در خاک تهیه شده می توان به روش زیر عمل کرد :

بتدا خاک را مرطوب کرده و در سینی بزرگ پهن کنید. سپس آنرا تحت دمای 90 درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. هر ۵ دقیقه یکبار نیز خاک را به هم بزنید. به این ترتیب خاک استرلیزه خواهد شد. خاک مورد استفاده‌تان را قبل از استفاده مورد آزمایش قرار دهید، به این صورت که آنرا با دست فشار دهید، اگر به راحتی فشرده شود مقداری پرلیت و وری کولات برای کمک به زهکشی به خاک اضافه کنید. خاکی که به تراریوم اضافه می‌شود نسبتاً خشک باشد، در غیر اینصورت به دیواره‌ها می‌چسبد. خیلی از اوقات خاک می‌تواند با طراوت شود، به وسیله بریدن لایه بالایی خاک و اضافه کردن خاک تازه.

 

مرحله پنجم کاشت گیاهان گیاهان را قبل از درآوردن از گلدان اولیه به دقت بررسی کنید تا کاملاً سالم باشند. گیاه را آرام تکان دهید تا خاک اضافی بدون صدمه دیدن ریشه‌ها از آن جدا شود. گیاه بیمار یا آفت زده را وارد تراریوم نکنید. خاک را کمی گود کنید. گیاه را بکارید. دور ریشه‌‌ها را کاملاً بپوشانید. این مراحل را در مورد بقیه گیاهان هم تکرار کنید. باید فضای کافی برای هر کدام از گیاهان در نظر گرفته شود.گیاه باید طوری مستقر شود که پایه گیاه همسطح سطح بالای خاک باشد. بعد از کاشت گیاهان، می‌توان تراریوم را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و چیزهای دیگر تزئین کنیم. با این عمل یک دنیای کوچک زندگی گیاهی ترسیم می‌شود. ظرف را با در پوش یا سینی شیشه ای بپوشانید. در این مرحله ارتباط با محیط قطع می‌شود و جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد می‌شود.

نکاتی در خصوص چگونگی آبدهی و حفظ رطوبت تراریوم‌ها

پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگ‌های آنها نیز تمیز می‌شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می‌شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره‌های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره‌ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید. اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود، در ظرف را بر می‌داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می‌گذاریم.    

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    14 اسفند 1400
    ناشناس

    عالیییییییییییییییییی

گزارش اشکال در سایت