نازبو
اصول باغبانی در فصل گرم تابستان
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

اصول باغبانی در فصل گرم تابستان

برای بسیاری از باغبانان، تابستان به معنای گرما، خشک سالی و مشکلات آبیاری است. این امر می‌تواند هم برای باغبانان و هم برای باغ و باغچه آن‌ها دشوار و طاقت‌ فرسا باشد. از آنجايي که جذب آب در اين فصل جنبه حياتي دارد، از بين بردن علف‌های هرز و مبارزه با گیاهان انگلی جهت جلوگیری از هدر رفتن آب اهميتي ويژه دارد. با توجه به اينکه تابستان فصل رويش گياهان است عملياتي مانند قيم‌گذاري جهت هدايت رشد عمودی نهال و جلوگیری از صدمات فيزيکي، شست وشوي درختان به منظور رفع دوده و گرد و غبار، مالچ جهت حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، کوتاه نمودن چمن، هرس تابستانه، خارج کردن پيازهايي که گلدهی آنها به اتمام رسیده و کنترل آفات و بيماري‌ها رشد بهینه گياهان را تضمین مي‌نمايد. در اینجا برخی از راهکارهای بی‌دردسر و سازگار با محیط زیست برای نگهداری فضای سبز در طول ماه‌‌های گرم تابستان را به شما ارائه می‌دهیم.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

حذف علف های هرز

بسیاری از علف های هرز و مزاحم که به گرمای تابستان علاقه دارند در این فصل از سال به سرعت از گیاهی کوچک تبدیل به علف‌هایی غول پیکر خواهند شد. از میان برداشتن این علف‌ها امری بسیار ضروری است، زیرا موجب ربودن رطوبت و مواد غذایی از بستر گیاهان باغ شما خواهند شد. همچنین بسیاری از آن‌ها موجب تشویق حمله آفات و بیماری‌ها در فضای سبز و باغچه شما خواهند شد. علاوه بر روش مبارزه مکانیکی مداوم، سمپاشی علف‌های هرز بوسیله سموم علف کش با رعایت احتیاط‌های لازم به خصوص در مورد درختانی که در کنار جوی ها و حاشیه ها قرار دارند، مفید خواهد بود.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

باغبانی

شست و شو درختان به منظور حذف دوده و گرد و غبار

به علت آلودگی هوا در تابستان لایه ضخيمي از دوده سطح درختان را مي‌پوشاند که با لمس برگ درختان نيز اين دوده‌ها مشخص مي‌شوند. شستشوی شاخ و برگ درختان، با جلوگیری از مسدود شدن روزنه‌هاي آبي و هوايي برگ‌ها که توسط ذرات آلاینده هوا پوشنده شده اند، موجب طولانی شدن عمر درخت مي‌گردد. بديهي است با تمیز شدن سطح برگ‌ها، عملکرد تنفس و تعریق به حالت عادی برگردد. همچنین شستشو در زدودن اثرات آفات گياهي موثر مي‌باشد. شست و شوي درختان از اوایل بهار شروع شده و در تابستان به حداکثر مي‌رسد. فشار آب باید به حدی باشد که موجب ریزش برگ‌ها و شکستن شاخه‌ها نشود. مي‌توان به هر ليتر آب شستشو، يک تا دو قطره مایع صابونی اضافه نمود.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مالچ پاشی

پخش کردن مالچ به ضخامت حدود 5 سانتیمتر از جمله بهترین عملیاتی است که برای باغ و فضای سبز خود انجام می‌دهید. پوشش مالچ روی سطح زمین موجب حفاظت از خاک در برابر تابش سوزان خورشید در این فصل است. این کار موجب خنک نگهداشتن خاک و در نتیجه سرحال بودن ریشه گیاهان و نیز جلوگیری از اتلاف رطوبت خاک توسط تبخیر خواهد شد. خوشبختانه مالچ‌ها به نوع خاصی محدود نمی شوند هر آنچه که از مواد ارگانیک نظیر خرده چوب، پوشال، بقایای گیاهی و برگ‌های خشک و خرد و پوست درختان و موادی از این قبیل بدست آید که در درازمدت نیز به فرایند کمپوست سازی و بافت خاک کمک خواهد کرد.

باغبانی

کوتاه نمودن چمن

از مراقبت‌های ویژه چمن چیدن آن مي‌باشد که اين کار بايد بطور مستمر و به موقع صورت گيرد تا چمن‌ها يک دست و متراکم شده و منظره زيبايي پيدا کنند. اگر چيدن چمن به خصوص در روزهای گرم تابستان به تعویق بیفتد، چمن وارد مرحله زايشي شده و به گل مي‌نشیند. با به گل نشستن چمن مواد مغذی که بايد به مصرف رشد رويشي آن مي‌رسید مصرف خوشه بستن شده موجبات تضعیف و کاهش کيفيت و لطافت چمن فراهم مي‌شود، بهترین زمان برای چیدن چمن صبح زود يا هنگام عصر مي‌باشد و لازم است هر هفته در فصل رشد، چمن را تا ارتفاع مطلوب کوتاه نمود. هنگام چمن زنی خاک تا حدي مرطوب باشد تا از کنده شدن چمن جلوگیری گردد.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قیم گذاری

بهترین زمان برای نصب قیم، زمان کاشت نهال است. تنها در این حالت است که نصب آن آسیبی به سیستم ریشه ای نمی‌زند. قیمی مؤثر است که ارتفاع آن از سطح زمین تا دو سوم بلندی گیاه باشد و لابلای شاخ و برگ گیاه پنهان گردد. هدف از نصب قیم کمک به رشد عمودی تنه نهال و حمایت از آن در برابر صدمات فیزیکی می‌باشد. در صورت مشاهده نهالی خمیده و بدون قیم، اقدام به نصب قیم نمایید. وسایلی که برای بستن گیاه به قیم استفاده می‌شوند باید به اندازه کافی خاصیت کشسانی داشته باشند تا سائیدگی تنه را به حداقل برسانند.

باغبانی

حذف گل‌های خشکیده

گل‌های سر خشکیده را از بوته‌های یکساله و چندساله هرس نموده تا گل‌دهی بیشتری داشته باشید. این فرایند از صرف انرژی گیاه برای تولید بذر جلوگیری کرده و در عوض موجب تولید گل‌های بیشتری خواهد شد. همچنین حذف گل‌های سر خشکیده از نظر برخی از گل‌های خود بذرافشان اهمیت دارد. گل‌های چند ساله نظیر تاج الملوک، اکیناسه یا گل مخروطی، گل استکانی، هلیوپسیس، سوسن پیازی، شاه‌پسند، و یکساله هایی نظیر تاتوره، گل تنباکو، علف هفت بند زینتی، زبان در قفا و گل عنکبوتی، می‌توانند خود بذر افشانی کرده و خود به حالت علفی تبدیل شده و ظاهری علفزار مانند در باغ ایجاد کنند.

خارج کردن پيازهايي که گل دهی آنها به اتمام رسیده است

در فصل تابستان که گل‌های گیاهان پيازي نظیر لاله، نرگس، سنبل ، فريزيا، لاله واژگون و آليسوم پژمرده مي‌شوند، کاهش آبياري تا زرد و خشک شدن کليه برگ‌ها، الزامي است. پس از آن برگ‌ها را از گياه جدا کرده ، پيازها را از خاک بيرون آورده و درون ماسه در انباري با دماي چهار تا ده درجه سانتيگراد نگهداري نماييد.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آبياری

در تابستان مهمترین مسئله تأمین آب مورد نیاز گیاهان است. زيرا در اين فصل گرما و خشکی زیاد هوا موجب تبخیر آب در گیاه مي گردد. زمان آبياري را طوری تنظیم نمائيد تا در فاصله دو آبياري خاک خشک نشود. در هنگام آبياري بايد دقت نمود که روي گل گياهان گلدار آب نریزد، زيرا پژمردگی زودرس گل‌ها و سوختگی برگ‌ها در درختچه‌هایي نظیر رز را همراه دارد. همچنین نباید در ساعات گرم روز (10 صبح تا 3 بعدازظهر) آبياري انجام گيرد، زيرا گرما باعث تبخير آب و عاملی براي شیوع بيماري‌هايي مثل قارچ، زنگ و سفیدک مي‌شود. در فصل تابستان چمن به رطوبت بيشتري نياز دارد و نبايد آبياري منظم و مرتب را در اين فصل فراموش کرد، در ضمن در صورت استفاده از شلنگ توجه داشته باشيد که پس از اتمام آبياری، شلنگ آب از روي چمن جمع آوری شود، زيرا وجود شلنگ آب موجب سوختگي چمن بخصوص در چمن تازه کاشت در مسير عبور شلنگ مي‌گردد.

همچنین بخوانید : گیاهان مقاوم به گرما را بهتر بشناسیم

باغبانی

با کاشت گل‌های یکساله به باغ رنگ بيشتري بدهید

به محض اينکه گرما از راه مي‌رسد گلدهي بسياري از گل‌هاي بهاره مانند انواع بنفشه و استئوسپرموم‌ها پايان مي‌يابد. با جايگزين نمودن گل‌هاي بهاره با گل‌هاي گرمادوست نظير گل میمون، شاه‌پسند، ابری آبي، حسن یوسف، گل پنج پر، ناز آفتابی، سلوي، پيچ، سيب زميني شيرين و آهار. گل‌های فصل گرم به سرعت رشد کرده و گل‌هايي با رنگ‌هايي زيبا را بوجود خواهند آورد.

با کلیک بر روی برخی از اسامی می‌توانید بذر آنها را از فروشگاه نازبو تهیه نمایید.

مبارزه با آفات

مراقبت از حمله آفات و بيماری‌ها در باغ مانند علف‌های هرز در تمام طول سال امري ضروری و حياتی است. به نظر مي‌رسد که اواسط تابستان از مهمترین زمان‌ها جهت اين نوع از مراقبت‌ها است. برخی از مسائل و مشکلاتی که در اين بازه از زمان برای مراقبت از گیاهان معمول مي‌باشد. شامل: · لکه سیاه · سوسک خيار · ملخ · سوسک ژاپنی · سفیدک پودری · زنگ · کنه · کرم شاخ دار گوجه فرنگی

همچنین بخوانید : گل‌های مناسب فصل پاییز

باغبانی

برداشت سبزیجات

اجازه ندهید تا گرمای هوا شما را از باغچه سبزی‌کاری تان غافل کند. به پرورش و برداشت محصولات خود برای تشویق گیاهان به ادامه تولید محصول و محدود کردن آفات و علف‌های هرز ادامه دهید. حشرات و آفات، اغلب در مواقعی که محصولات بیش از حد رسیده به گیاهانی که به زمین افتاده و شروع به فساد می‌کنند، هجوم می‌آورند.   مطالب پیشنهادی:

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    یاوری
    28 تیر 1402
    یاوری

    سلام خسته نباشید ببخشید من توباغ چندتا درخت بادام دارم الان کرم افتاده توی درخت و درخت شروع کرده به خشک شدن چیکار کنم ؟آیا میتونم سَم بزنم ؟ ممنون میشم کمکم کنید

  • پاسخ
    امین
    28 شهریور 1401
    امین

    سلام.یه آفت زد به باغچه من تمام باغچه رو تا مرز نابودی برد.بهش میگن کنه تار عنکبوتی.تار میبست رو برگ بعد زیر تار تخم ریزی میکرد.تنها راه از بین بردنش فقط شستشوی زیاد هست.هر روز تمام درختا و برگارو میشستم.

  • پاسخ
    مهرداد سلطانی
    25 خرداد 1401
    مهرداد سلطانی

    سلام مهندس جان بنده یه باغ 500متری دارم که از هر نوع میوه دو تا نهال کاشتم ولی متاسفانه خاک من رسی هست آیا کود حیوانی بدم سبک تر می‌کنه ..راهنمایی کنین ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله یک روش سبک کردن خاک های رسی استفاده از کودهای دامی پوسیده هست باز هم می تونید از یک کارشناس کشاورزی منطقه خودتون کمک بگیرید که از نزدیک خاک رو بررسی کنن

  • پاسخ
    سید شعاع آل بوشوکه
    05 فروردین 1400
    سید شعاع آل بوشوکه

    با سلام. چند تا نهال و گل حدودآ 80 روز کاشه ام و تا الان سبز و ریشه گرفتند ولی برای فصل تابستان در اهواز به چه شکلی باید مراقبت کرد که سایه ی کافی و انرژی بهشون برسه. یکی از دوستان مقداری پودر آهن (بنام فروبار) آورده و گفته که تقویت گل و گیاه هست .خواهشآ راهنمایی بفرمایید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو آبیاری بیشتر و استفاده از کودهای استاندارد میتونه کمک کنه

  • پاسخ
    باباخانی
    30 اردیبهشت 1399
    باباخانی

    باسلام لطفاً به اداره جهاد کشاورزی میاندوآب قسمت باغبانی مراجعه و با کارشناس باغبانی مشورت و درخواست بازدید میدانی نمایید و در صورت نیاز نمونه خاک زمین در آزمایشگاه خاکشناسی بررسی نمایید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنونیم که نظر خودتون رو با ما و همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو به اشتراک گذاشتید.

  • پاسخ
    سجاد
    28 تیر 1398
    سجاد

    با سلام.دو ساله دارم دويست تا بادام تو باغم تو شهرستان مياندو آب از توابع آذربايجان غربي ميکارم که هر سال تو اوايل تابستان همشون خشک ميشن.والا نميدونم مشکل از چيه.زمين من آبيه و آبياري رو هر هفته يکبار انجام ميدم اما باز وقتي تابستون ميشه همون از بالا به پايين خشک ميشن.رقمي هم کهميکارم نوع ديرگل ده شکوفه هستش.بهنظرتون اميدي هست کهنهالاي خشک شدم درست بشن.؟لطفا راهنمايي کنين

  • پاسخ
    ناشناس
    11 شهریور 1399
    ناشناس

    سلام کرم ساقه خوار به بادم شدیدا علاقه داره چک کن ببین وسط نهالهای خشک شده خالی نیست

گزارش اشکال در سایت