نازبو
معرفی پاندانوس یا برگ خنجری
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی پاندانوس یا برگ خنجری

اسم علمی این گیاه  "Pandanus veitchii"، از خانواده "Pandanaceae" می‌باشد. این جنس از ۶۰۰ گونه مختلف گیاهان استوائی درختچه ای همیشه سبز تشکیل یافته است. ارتفاع و گسترش گونه مورد نظر در حدود ۶۰ سانتیمتر است. شکل پاندانوس به صورت بوته ای است و برگ‌های شمشیری مانند آن ممکن است به طول ۶۰ سانتیمتر برسد. رنگ برگ‌های پاندانوس سبز تیره با لبه نقره ای رنگ است. زیبایی خاص این گیاه زینتی روئیدن برگ‌ها در طول محور ساقه است که در صورت قرار دادن آن روی پایه و یا در محل بلند نظرها را به خود جلب می‌کند. در کلیه منازل و ادارات و شرکت‌ها و بانک‌ها با شرایط محیط خود را سازگار نشان داده است، برگ‌ها کشیده و بلند سبز و دارای خطوط سفید و کرمی و زرد رنگ، در سرتاسر حاشیه برگ‌ها از قاعده تا نوک مملو از دندانه‌های ظریف و خار مانند است.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

پاندانوس

نام  فارسی: پاندانوس
خاستگاه: استوائی
نام های انگلیسی:
Screw pine
نام علمی: Pandanus veitchii
خانواده:   Pandanaceae
تعداد گونه: 60

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.پاندانوس

نگهداری پاندانوس و نیازها

نور: به نور کافی و تقریبا آفتابی احتیاج دارد،ولی نور افتاب ظهر به گیاه صدمه میزند،اگر محیط دارای نور کافی نیست هر چند وقت یکبار به محل پرنورتر انتقال دهید،در غیر این صورت برگها سبزی و شادابی خود را ازدست میدهند.
دما: حداقل درجه حرارت در تابستان ۱۰ درجه سانتیگراد است که در صورت نزول آن باید آبیاری متوقف شود.در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان مطلوب است و در صورت بالا بودن آن نیازی به غبارپاشی دارد.
آبیاری: بین دو آبیاری باید خاک خشک شود. با آب کتری سرد شده آبیاری کنید، در غیر این صورت نوک برگ شما می‌سوزد.
رطوبت: اضافه نمودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار بدون ایجاد تماس ته گلدان با اب در ایجاد رطوبت پایدار کمک می‌کند.
تغذیه: کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی هر ۲۰ روز یکبار طبق دستور جبران نمایید. معمولاً زمانی که برگ‌های جوان پاندانوس در وسط بوته سفید می‌شوند و شکل زیبایی به گیاه می‌دهد و مردم خیال می‌کنند این طبیعی هستش، ولی در حالی که از کمبود آهن خصوصاً در تابستان رنج می‌برد.
خاک مناسب:  مناسبترین خاک برای کاشت پاندانوس مخلوطی از ماسه، خاکبرگ به دست آمده از خاکی که قبلاً در آن چمن کاشته شده و پیت است. البته این گل به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد و حتی خاک باغچه نیز برای رشد گیاه مناسب است. تعویض گلدان: هر یکسال و یا یکسال و نیم یکبار گیاه احتیاج به تعویض  گلدان دارد. گیاه ترجیح می‌دهد در گلدان کوچکتری زندگی نماید.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تمیز نمودن برگ‌ها: از مواد براق کننده شیمیایی می‌توانید هر سه هفته یکبار استفاده کنید. بهتر است برگ‌ها را با پارچه نرم و اسفنج مرطوب تمیز کنید.
تکثیر: گیاه پاندانوس، آنچنان كه به نظر می‌آید به آسانی تكثیر نمی‌شود و تنها با توجه و دقت زیاد می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. در پای گیاه پاجوش‌هایی به وجود می‌آیند كه باید با استفاده از یك چاقوی تیز آن را از پایه مادری جدا كنید. سپس انتهای این قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست بدر و قلمه بكارید. گیاه جوان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشاید و در دمای 20 تا 21 درجه سانتیگراد و نور كافی نگاهدارید. در این مرحله بسیار دقت كنید كه محیط پاندانوس مرطوب باشد. برای این منظور مرتب مه پاشی كنید. بهتر است تكثیر را در اواسط بهار شروع كنید تا گیاه رشد كرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان در گلدان بزرگتر بكارید.

 تعویض گلدان: متراکم شدن ریشه ها و کم شدن رشد در بهار علامت تعویض گلدان است:
الف): گلدان را قبل از تعویض ابیاری کنید و سپس گیاه را خارج نمایید.
ب): خاک‌های کهنه را به ملایمت کنار بزنید، گیاه را در وسط گلدان جدید قرار دهید و خاک جدید اضافه کنید. ساقه ضخیم و کوتاه این گیاه بر روی انبوهی از ریشه‌های به هم پیچیده می‌رویند و برگ‌های ضخیم، غلافی و قایق مانند آن به طرف پائین متمایل می‌شوند. گیاه را باید روی پایه یا محل بلند و به دور از محل رفت و آمد قرار داد.

پاندانوس

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

عوارض و درمان برگ گندمی 

برگ‌ها چروکیده و قهوه ای می‌شوند: هوا گرم و گیاه تشنه است، آبیاری را شروع کنید و گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل کنید.
برگ‌ها می‌پوسند: هنگام غبارپاشی یا آبیاری قطرات آب روی برگ‌ها به جا مانده است. روی برگ‌ها آب نریزید.
لکه‌های قهوه ای رنگ در حاشیه برگ‌ها به چشم می‌خورد: هوا خیلی خشک است، مقداری سنگریزه و آب به زیر گلدانی اضافه کنید، ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.
برگ‌ها قهوه ای کم رنگ و نرم و آبکی می‌شوند: هوا خیلی سرد و یا صدمه مربوط به یخ زدگی است، برگ‌های صدمه دیده را حذف و گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.
برگ‌های جدید ریز و کم رشد هستند: حجم ریشه‌ها را بازدید کنید. اگر متراکم هستند گلدان را تعویض کنید، تغذیه مصنوعی هم در این عارضه اثر مثبت دارد.
قاعده برگ‌ها آبکی و پوسیدگی شروع شده است: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود، اگر درجه حرارت زیر ده درجه اس ابیاری را قطع کنید.
برگ‌ها حالت ابلق بودن خود را از دست داده اند و سبز یکدست هستند: نور کافی نیست، گلدان را به محل آفتابگیر منتقل کنید، مواظب آفتاب سوزان اواسط تابستان در روز باشید.
برگ‌ها رنگ پریده و چروک می‌شوند: نور زیاد است، گیاه را به محل تاریک‌تر منتقل کنید.
لکه‌های قهوه ای در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شوند: افت عامل این عارضه است، سمپاشی با سم نفوذی حشره کش هر دو هفته یکبار طبق دستور توصیه می‌شود.
برگها دارای نقاط زرد رنگ و سطح زیرین آن‌ها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز میکروسکوپی عامل آن است، با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت