نازبو
چگونه یک مارپیچ گیاهی بسازیم
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • دکوراسیون باغ و باغچه

چگونه یک مارپیچ گیاهی بسازیم

شاید شما هم تا به حال مارپیچ گیاهی را دیده باشید و از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توان چنین مارپیچی را درست کرد. در اینجا مراحل ساخت یک مارپیچ گیاهی را توضیح می‌دهیم. یک باغچه را تصور کنید که حدود 7 متر طول دارد. حال آن را به صورت مارپیچ به سمت بالا به دور خود بپیچید. در واقع این مارپیچ به اندازه یک ردیف 7 متری طول دارد، اما فقط یک فضای دایره ای  در حدود2 متر را اشغال می‌کند. بر خلاف یک باغ مسطح یک مارپیچ گیاهی در سه بعد قرار دارد. نقاط بالا بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کنند و بهترین سیستم زهکشی را دارند و این قسمت برای گیاهانی مانند پونه و رزماری که در مکان‌های آفتابی با زهکشی مناسب می‌رویند مکان ایده آلی می باشد. قسمت پایینی مارپیچ برای گیاهانی مناسب است که سایه و رطوبت بیشتری دوست دارند. گیاهانی که در سمت شرق این مارپیچ کاشته می‌شوند بعدازظهر سایه می‌گیرند، در حالی که گیاهان سمت غرب باید آفتاب بعدازظهر را تحمل کنند. طبق تجربه چندین ساله می‌توان آن را در سمت جنوب قرار داد جایی که در طول زمستان خورشید در کل روز به آن می‌تابد.

بیشتر بخوانید: مراحل طراحی و اجرای روف گاردن یا بام باغ

برای ساختن مارپیچ گیاهی ابتدا سطح منطقه را به طور کامل آماده می‌کنیم. سپس یک گودال به شکل مارپیچ حفر می‌کنیم. داخل این گودال را با میلگرد (آرماتور فولادی) و آجرهای شکسته پر می‌کنیم. اگر در یک منطقه با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید باید پایه را عمیق‌تر بسازید.

اکنون گودال آماده ریختن پایه بتنی است. بتن را آماده و در گودال می‌ریزیم تا شالوده مارپیچ تکمیل شود. سپس آجرها را کنار هم می‌گذاریم و ردیف به ردیف می‌چینیم تا زمانی که به شکلی که می‌خواستیم برسیم. با دو ساعت کار کردن در روز، دو هفته طول می‌کشد تا مارپیچ گیاهانمان را بسازیم. پس از اتمام آجرکاری، نوبت به بخش جذاب آن می‌رسد: پر کردن آن با یک محیط رو به رشد. بخش زیادی از بستر را می‌توان با چوب‌های قدیمی پوشاند این کار باعث می‌شود که در طول زمان چوب‌ها پوسیده شوند و مقدار زیادی مواد آلی را فراهم کند.

همچنین بخوانید : باغبانی شهری با سبزیجات

بقیه بستر را با هر ماده آلی دیگر می‌توان پوشاند مانند: برگ‌ها، تکه‌های علف، تراشه‌های چوب، کمپوست، کود قدیمی، خاک‌های خوب و غیره. به این ترتیب مارپیچ گیاهی برای کاشت آماده می‌شود.

علاوه بر گیاهان می‌توان از آن برای کاشت سبزیجات استفاده کرد. مانند: اسفناج، کاهو، هویج، فلفل، بادمجان و غیره. از آن جایی که این یک باغ زیبا است، می‌توان آن را در کنار خانه، جایی که به آشپزخانه نزدیک است قرار داد تا هر زمانی که به سبزی‌های تازه نیاز داشتیم از آن استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت