نازبو
گیاهان هوازی و شرایط نگهداری و مراقبت از آن ها
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان داخلی

گیاهان هوازی و شرایط نگهداری و مراقبت از آن ها

آیا در نگهداری از گیاهان خانگی شانسی ندارید یا دوست دارید یک گیاه جدید داشته باشید؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک گیاه هوازی را امتحان کنید. این گیاهان استوایی احتیاجی به خاک گلدان ندارند و به حداقل مراقبت نیاز دارند. بر روی برگ این گیاهان مویک و کرک‌های کوچکی می‌باشد که از طریق آن‌ها آب و مواد غذایی را مستقیما از هوا جذب می‌کنند و حتی مانع از آفتاب سوختگی گیاه می‌شوند. ریشه این گیاهان تنها برای چسبیدن استفاده می‌شوند و آب و مواد مغذی را مانند گیاهان زمینی جذب نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی گل های سایه دوست

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

تزئینات با استفاده از گیاهان هوازی

گیاهان هوازی برای پروژه‌های هنری، زندگی فضایی کوچک و ساخت تراریوم‌ها بسیار مناسب هستند. آن‌ها را می‌توان داخل صدف‌ها، داخل شکاف تکه‌های چوب، بطری‌های شیشه‌ای و سبدهای سیمی قرار داد و یا ریشه آن‌ها را به سنگ یا چوب چسباند. آن‌ها همراهان خوبی برای گل ارکیده، کاکتوس و بروملیا می‌باشند. می‌توان آن‌ها را روی هر سطحی مانند لبه پنجره یا طاقچه آفتابی قرار داد و یا حتی در جایی آویزان کرد.

بیشتر بخوانید : معرفی گیاه عروسک پشت پرده یا فیسالیس و خواص آن

شرایط نگهداری از گیاهان هوازی

نور و درجه حرارت: همه گیاهان هوازی از مناطق استوایی می‌آیند که در این مناطق سرما و یخبندان هرگز اتفاق نمیافتد. بنابراین باید آن‌ها را در محیط‌هایی با دمای مناسب نگهداری کنید که بهترین دما برای زیست گیاهان هوازی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سلسیوس می‌باشد. از قرار دادن این گیاهان در نزدیکی دریچه‌های تهویه هوا و پنجره‌های سرد زمستانی پرهیز کنید. گیاهان هوازی حداقل با چند ساعت نور غیرمستقیم خورشید بهترین رشد را خواهند داشت. قرار دادن در فاصله 30 تا ۹۰ سانتیمتر از پنجره شرقی یا غربی و یا زیر یک منبع نور مصنوعی به فاصله 30 تا 60 سانتیمتر ایده آل می‌باشد. اگر آن‌ها را به خوبی آبیاری کنید، می‌توانند به مدت بیشتر و طولانی تر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. از قرار دادن در مکان‌های کم نور اجتناب کنید. آبیاری و کوددهی: ظاهر برگ‌های گیاهان هوازی می‌توانند به شما نشانه‌هایی در مورد نحوه مراقبت از آن‌ها بدهند. برگ‌های فازی با پوشش پر مانند، سفید، نقره ای رنگ و گرد و خاکی نوعی از گیاهان هوازی را نشان می دهند که از مناطقی با آب و هوای آفتابی و خشک که بارندگی کمتر است، می‌آیند. آن‌ها در هنگام بارندگی حداکثر آب را در خود جمع می‌کنند و آن را برای استفاده در طول دوره‌های خشک نگه می‌دارند. آن‌ها فقط یک یا دوبار در هفته به آبیاری نیاز دارند و می‌توانند نور خورشید بیشتری را تحمل کنند.  برگ‌های براق و جلادار نوعی از گیاهان هوازی را نشان می‌دهند که از مناطقی سایه دار، باران‌های مرطوب و جنگل‌های ابری می‌آیند که آب فراوان است. آن‌ها نیاز کمتری به خشک شدن و نور خورشید دارند و به آبیاری بیشتری احتیاج دارند. بهترین راه برای پرورش گیاهان هوازی به گیاه، موقعیت آن و تنظیمات خودتان بستگی دارد. برای آبیاری از آب دستگاه تصفیه و یا آب جوشیده سرد، که با دمای هوای اتاق هم دما شده باشد، استفاده کنید.

روش مناسب برای آبیاری گیاهانتان را انتخاب کنید:

اسپری کردن برای گیاهان داخل حباب‌ها یا ویترین‌ها و برای افرادی که هر روز با گیاهانشان تعامل دارند مناسب است. هفته ای 3 الی 7 بار بسته به نوع گیاه اسپری کنید و سعی کنید تمام سطوح را مرطوب کنید.

غوطه ور کردن در آب برای گیاهانی مناسب است که به چوب متصل هستند و یا آزادند همچنین آنهایی که برگ‌های بسیار متراکم و مجعد دارند به طوری که به سختی می‌توان آن‌ها را غبارگیری کرد. تمام گیاه را در یک ظرف آب یا تنگ ماهی آب شیرین فرو کنید یا زیر شیر آب قرار دهید. از این روش دو تا چهار بار در هفته برای گیاهانی که به رطوبت بیشتری احتیاج دارند و هفته ای یک بار برای گیاهانی که به خشکی بیشتری احتیاج دارند استفاده کنید.

 

خیساندن باعث احیای گیاهان خشک می شود. کل گیاه را به مدت 1 تا 3 ساعت به صورت وارونه در آب قرار دهید. از این روش یکبار در هفته یا بعد از یک دوره فراموشی استفاده کنید. بعد از آبیاری گیاه را خوب تکان دهید تا آب اضافی در مرکز باقی نماند. اجازه دهید گیاهان در یک محل با تهویه خوب خشک شوند تا مرطوب باقی نمانند. اغلب آنها در مکان‌هایی با تهویه مطبوع، آب و هوای گرم و آب و هوای بیابانی به آب بیشتر و در آب و هوای سرد و ابری به آب کمتری نیاز دارند.

نکته: زمان کاشت از قرار دادن آن‌ها در خزه جلوگیری کنید چرا که رطوبت را در خود نگه می دارد و ممکن است موجب پوسیدگی گیاهان هوازی شود. گیاهان هوازی را یک یا دوبار در ماه با کود ارکید محلول در آب یا کود تیلاندسیا طبق دستورالعمل روی بسته بندی کود دهی کنید. برای کود دادن به گیاهان هوازی از روش اسپری کردن یا فرو کردن در محلول استفاده کنید. این کودهای مخصوص شامل نیتروژن اوره نمی‌باشند، چرا که گیاهان هوازی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

نکته: اگر گیاه شما خیلی خشک است ابتدا آن را خیس کنید، سپس روز بعد به آن کود بدهید. اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، توصیه می‌کنیم مقاله تیلاندسیا گیاهی هوازی و بی دردسر را نیز مطالعه نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت