نازبو
معرفی گل آماریلیس
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل آماریلیس

آماریلیس (نام علمی: Amaryllis) گیاهی علفی و پیازدار است که بومی آمریکای جنوبی می‌باشد. گل آماریلیس امروزه در اکثر کشورهایی که آب و هوی مدیترانه ای دارند کاشته می‌شود.
از آنجایی که گل آمارلیس در زمستان گل‌های خود را حفظ می‌کند، گیاه زینتی محبوبی به شمار می‌آید. از آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز استفاده می‌شود.
گل آماریلیس، گیاهی علفی است که بین ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر ارتفاع و بین ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر گستردگی دارد و ۵ الی ۱۰ سال زمان نیاز است تا گل آماریلیس به رشد کامل خود برسد.

نام فارسی: آماریلیس
خاستگاه: پرو، جنوب برزیل و آرژانتین
نام‌های انگلیسی: Amaryllis
نام علمی: Hippeastrum spp
خانواده:   AMARYLLIDACEAE - پیاز
بومی منطقه‌ای: آمریکای جنوبی
تعداد گونه‌ها: 75 گونه
رنگ گل‌ها: سفید، قرمز، ارغوانی و یا صورتی

 

گل‌های برجسته قیفی یا شیپوری شکل معمولاً از زمستان تا بهار روی ساقه‌های گل‌دهنده بدون برگ ظاهر می‌شوند. در پایان فصل زمستان که گلدهی گل آماریلیسپایان می‌یابد، برگ‌های گل آمارالیس شلاقی و براق نمایان می‌شود و تا تابستان آتی سبز می‌ماند.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آماریلیس

کاشت: پیازها را به این صورت می‌کارند که گردن و شانه‌های آن بالای خاک قرار گیرد. ریشه‌های همراه پیاز را حذف نمی‌کنند (در باغچه: مناطق گرم در پاییز و در سایر مناطق در بهار – در گلدان تمام سال می‌توان کاشت) گلدانی مناسب است که عرض دهانه آن حداقل ۵ سانتیمتر از اندازه دور کمر پیاز بزرگتر باشد.
ترکیب بستر گلدان بهتر است دارای خاک باغچه + خاک برگ+ شن و ماسه و پیت‌موس یا کود حیوانی پوسیده کهنه باشد. با گذشت عمر پیازها اندازه گل‌ها و پیازها می‌تواند خیلی بزرگ باشد. حداقل دمای محل نگهداری گلدان 13درجه سانتیگراد مثبت برای توسعه ریشه‌ها پس از کاشت نیاز است. گلدان را در محل نورگیر تا روشن کامل قرار دهید و مرتباً آبیاری کنید تا زمانی که رشد گیاه سرعت بگیرد. (گلدهی را می‌توان با کاهش دادن دما و سایه کردن محل به تاخیر انداخت یا طولانی‌تر کرد) پس از پایان گلدهی، ساقه گل‌دهنده را حذف و هر دو هفته یکبار با کود کامل گیاه را کودیاری کنید (به مدت 3 تا 5 ماه). پس از آن در اواسط یا اواخر تابستان ممکن است برگ‌های گیاه به زردی گراییده و گیاه آماده زمستان گذرانی بشود. در این زمان آبیاری کاهش یافته و کودیاری انجام نمی‌شود. پس از خشک شدن برگ‌ها آبیاری را متوقف و به گیاه اجازه بدهید تا حداقل ۸ هفته به خواب زمستانی برود (در صورتی که آبیاری ادامه پیدا بکند. گیاه به خواب نمی‌رود و برگ‌هایش سبز می‌ماند که روی گلدهی سال آینده تاثیر منفی می‌گذارد). پس از زمستان گذارانی دوباره می‌توانید کشت کنید. برای بزرگتر شدن پیاز اصلی پاجوش‌ها را حذف/جدا می‌کنند. به این صورت گیاه شما تنها ولی قوی می‌ماند.

برای خرید بذرهای F1 به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آماریلیس

شرایط نگهداری آماریلیس

خاك مناسب: گیاهان پیازدار به خاك‌های سبك احتیاج دارند. برای آماریلیس مناسب‌ترین بستر مخلوطی است، از رس، ماسه، كود حیوانی پوسیده و خاكبرگ. این مواد را به نسبت مساوی با هم مخلوط كنید.
نور و گرما: گیاهی است تا حدودی گرما دوست و روشنایی پسند. نور مستقیم آفتاب باعث شكوفایی گل‌هایش می‌گردد.
آبیاری : متوسط و منظم. بین دو آبیاری بایستی خاک سطح گلدان خشک شود و سعی گردد از آب سبک استفاده شود (آبیاری بیش از حد، باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد)

آماریلیس

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و مشکلات آماریلیس

در مورد گل آماریلیس مراقب مگس پیاز نرگس و لاروها باشید. یکی از آفات مهم آماریلیس، کنه پیاز است. این حشره سفید رنگ، هشت پا دارد. کنه پیاز به پیاز گل خسارت می‌زند و موجب کم شدن رشد و زردی برگ‌ها می‌شود. ضمناً گل‌دهی گیاه متوقف می‌شود. برای حفاظت گیاهان از کنه‌ها، سمومی بنام کنه‌کش وجود دارند که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. نگهداری پیاز گل در محل خنک و خشک موجب پیشگیری از انتشار این آفت می‌شود. حشرات ریز دیگری به برگ‌ها حمله می‌کنند. در صورت مشاهده آفات ِ برگ خوار گلدان را از اتاق خارج کنید و روی برگ‌ها حشره کش بزنید.

بیماری‌های لکه قرمز، ویروسی موزاییک و پوسیدگی ریشه و ساقه ، آماریلیس را تهدید می‌کند. در صورتی که به گل آماریلیس نور کافی نرسد، گلدهی صورت نمی‌پذیرد.

گاهی آماریلیس در شرایط نامطلوب دچار بیماری می‌شود، مهمترین این بیماری‌ها، بیماری لکه برگی است. این بیماری که عامل قارچی دارد موجب ایجاد لکه‌های قهوه ای رو برگ می‌گردد. با استفاده از سموم قارچ کش عوامل بیماری زا را از بین ببرید.

آماریلیس

تکثیر آماریلیس

۱ -کاشت بذر: زمانی که کپسول های بذر آماده شدند باید سریعاً کاشته شوند، در صورت نگهداری قدرت جوانه زنی را از دست میدهند . قبل از کاشت ، بذرها را به مدت ۱۲ ساعت در آب قرار دهید و سپس در عمق یک سانتیمتری بکارید. گیاه بعد از گذشت ۳ سال به سن گلدهی می‌رسد.
۲-جدا کردن پیازکهای جانبی- برش پیاز : (معمول‌ترین روش ازدیاد نسرین) در فصل پاییز بعد از زرد شدن برگ‌ها، پیاز مادری را از خاک بیرون آورید و پیازک‌هایی که به اندازه ۱/۳ و یا ¼ پیاز مادری می‌باشند را جدا کرده و بکارید. پیازها را به این صورت می‌کارند که گردن و شانه‌های آن بالای خاک قرار گیرد. ریشه‌های همراه پیاز را حذف نمی‌کنند. گلدانی مناسب است که عرض دهانه آن حداقل ۵ سانتیمتر از اندازه دور کمر پیاز بزرگتر باشد. در این روش وقتی آماریلیس را تکثیر کنید رنگ گل‌ها ثابت می‌ماند (رنگ گل‌های ازدیاد یافته مطابق رنگ آماریلیسی خواهد بود که پیازش را تکثیر کرده‌اید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سپیده
    15 فروردین 1402
    سپیده

    سلام من یه امارالیس خیلی بزرگ دارم یک ماه خریدم برای اینکه گل بده باید چکار کنم براش ؟

  • پاسخ
    محمد منصوری
    29 خرداد 1401
    محمد منصوری

    سلام پیازهی جدید با گلهای متنوع را از کجا تهیه کنیم

  • پاسخ
    Pa❥ida
    24 اسفند 1400
    Pa❥ida

    سلام وقت بخیر گیاه من همش گل میده ولی برگ هاش همه داره زرد میشه و بعد خشک میشه و میفته دلیلش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام در مورد شرایط نگه داری توضیحی ندادین

  • پاسخ
    رحیم خدری
    06 بهمن 1400
    رحیم خدری

    ببخشید پیاز مادر برگ نمیده پنج ماهه چیکار کنم ممنون؟

  • پاسخ
    مهتاب
    05 مرداد 1401
    مهتاب

    سلام گیاه امارلیس بنده از ساقه شروع به قرمز شدن کرده و روی برگها هم دانه های قرمز پاشیده لطفاً راهنمایی بفرمایید

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    05 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام احتمال داره کنه تار عنکبوتی باشه برای تشخیص یک برگ کاغذ سفید زیر برگها قرار بدین و برگ رو تکون بدین اگه کنه باشه شبیه دانه های قرمز رنگ روی کاغذ میریزن برای درمان ترجیحا از اسپری آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید چند بار تکرار کنید تا از بین برن و حتما روی خاک رو با روزنامه بپوشونید و نیم ساعت بعد از اسپری گیاه رو بشورید اگه از این طریق از بین نرفتن از سم آبامکتین استفاده کنید ولی اگه این دانه های قرمز به شکل تاول های قرمز هستن احتمال زنگ زدگی هست برای تشخیص بهتر می تونید عکس گیاهتون رو به شماره واتساپ زیر بفرستید شماره واتساپ : 09192145297

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه پیاز مشکلی نداشته باشه باید کوددهی کنید با کود ۱۲ ۱۲ ۳۶، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    رحیم خدری
    06 بهمن 1400
    رحیم خدری

    میشه پیاز رو برداشت و ته برگهای رو جدا کرد و دوباره بکاری اگه میشه چه زمانی بهتره ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بله، ولی باید صبر کنید تا قسمت برگی گیاه خشک بشه

  • پاسخ
    رحیم
    06 بهمن 1400
    رحیم

    سلام گیاه آرامیسل من الان پنج ماهه برگ نداده پیازهای دیگه داخل گلدان برگ میدن جز مادر چیکار کنم ؟

  • پاسخ
    حمید رضا
    05 آذر 1400
    حمید رضا

    عرض سلام و احترام گیاه آماریلیس بنده با اینکه آبیاریش رو قطع کردم هنوز سبز و شادابه و به خواب نرفته، برای بخواب رفتنش میتونم گیاه رو توی حیاط بذارم تا شاید سرما باعث بخواب رفتنش بشه؟ ممنون از راهنمائیتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 آذر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مدت طولانی بله، فقط مراقب باشید شوک نبینه

  • پاسخ
    ناشناس
    07 اسفند 1399
    ناشناس

    ممنون از راهنماییی ارزشمندتون من آماریلیس بازم ولی الان گل ندارم موفق باشید جبلی

  • پاسخ
    حسین
    21 شهریور 1399
    حسین

    سلام و خسته نباشید ،ایا میشه این گیاه رو بدون پیاز قلمه زد یعنی از طریق پاجوش یا ساقه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام حسین عزیز پاجوش ها اگر به پیاز جدایی متصل باشن بله میتونین به همراه پیاز جداشون کنید، در غیر اینصورت خیر، روش معمول تکثیر آماریلیس بذر و برش پیازه گیاهه

  • پاسخ
    سعید
    23 خرداد 1399
    سعید

    سلام... من چند تا گل شیپوری یا همون آرمایلیس دارم... گل دادن...بعدش گلش خشک شد و یه چیزی به اندازه گردو که توش یه دونه های سیاه هست فک کنم بذر باشه.... اونارو چطور باید بکار و چه وقت ( چه ماهی)باید بکارم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعید عزیز زود باید بکاریدش داخل منزل، چون زود قدرت جوانه زنی خودشون رو از دست میدن، جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    راحله قلی نیا
    15 خرداد 1399
    راحله قلی نیا

    سلام.آماریلیس من گل داد و بعد از خشک شدن گل،چیزی مثل کپسول باقی مونده ،اون کپسول دانه ست؟آیا باید از گل جداش کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام راحله عزیز دانه هم باشه برای گلدهی و رشد بهتر گیاه بهتره که جداش کنید، جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فروغ
    18 اردیبهشت 1399
    فروغ

    من یک گیاه اماریلیس دارم که طبق شرایط گفته شده نگهداریش میکنم ولی ۲ ساله گل نمیدهد امسال چون فقط برگها شروع به رشد کردن برگها را بریدم شاید پیاز قوی بسه وگل بده ولی باز برگهای جدید رشد کردن ولی گل نداد چیکار کنم گلدانم گل بده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فروغ عزیز از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سعیده
    08 اردیبهشت 1399
    سعیده

    سلام خسته نباشید ببخشید من الان گیاهم گل داده و خشک شده گل هاش الان می تونم پایین گلم رو که تخم هایی سفید رنگ داره تو پوست سبز برش بزنم بکارم به نطرتون در میاد پیاز می ده یا نه؟؟ ممنونم می شم جواب بدید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعیده عزیز کاشت بذر: زمانی که کپسول های بذر آماده شدند باید سریعا کاشته شوند، در صورت نگهداری قدرت جوانه زنی را از دست میدهند، قبل از کاشت ، بذرها را به مدت ۱۲ ساعت در آب قرار دهید وسپس در عمق ۱ سانتیمتری بکارید.

گزارش اشکال در سایت