نازبو
معرفی گیاه سپر فارسی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه سپر فارسی

نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل و گلخانه باعث طراوت و شادابی فضای خانه ما می‌گردد که گیاه سپر فارسی هم یکی از این گیاهان است. سپر فارسی به علت داشتن شاخ و برگی زیبا و رنگین کمانی شکل بسیار محبوب می‌باشد. این گیاه مناسب برای کاشت در گلدان، نگهداری در گلخانه، کاشت در باغهای گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و برای مرزبندی کردن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام فارسی: سپر فارسی
خاستگاه مناطق گرمسیری آسیا و ماداگاسکار
نام انگلیسی:  PERSIN SHIELD
نام علمی: STROBILANTHES DYERIANUS
خانواده:   ACANTHACEAE  - آکانتاسه
نامهای دیگر: -

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گیاه سپر فارسی، گیاهی همیشه سبز به صورت یک ساله و یا چندساله است. این گیاه ارتفاعی بین 60 تا 120 سانتیمتر و گستردگی بین 90 تا 120 سانتیمتر دارد. برگ‌ها بزرگ بوده و به صورت مخالف هم قرار می‌گیرند، طول برگ‌ها بین 10 تا 18 سانتیمتر است و دارای بافتی راه راه و رنگین کمانی شکل می‌باشند. از ترکیب رنگی برگ‌های آن می‌توان به سبز تیره، نقره ای، ارغوانی، صورتی و بنفش اشاره نمود. حاشیه برگ‌ها دارای دندانه‌هایی کوچک هستند و گل‌های این گیاه به رنگ بنفش کمرنگ بوده و در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند. گل‌ها، قیفی شکل دارای 5 لوب و دارای سنبله‌های کوتاه هستند. (این گل‌ها جنبه زینتی خاصی ندارند) و تبدیل به میوه می‌شوند.

گیاه سپر فارسی

بیشتر بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سپر فارسی

آبیاری: بر خلاف سایر گیاهان که توصیه می‌شود بین دو آبیاری حتما خاک گیاه خشک شود، گیاه سپر فارسی نیاز به خاک مرطوب دارد و حتماً بین دو آبیاری خاک گیاه خشک نشود. پس گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد آن هم پرهیز کنید.
دما: دمای بین 21 تا 28 درجه برای رشد این گیاه مناسب است. این گیاه در برابر سرما مقاوم نیست و حداقل دمایی که تحمل می‌کند 18 درجه است بهتر است در زمستان، گیاه را به گلخانه منتقل کنید.
خاک: خاک شنی، ماسه ای، غنی از مواد آلی و یا خاکی غنی، با پایه پیت و با زهکشی خوب، خاکی مناسب برای پرورش گیاه سپر فارسی است.
نور: گیاه سپر فارسی می‌تواند در شرایط نوری آفتابی و یا نیمه سایه رشد خوبی داشته باشد. میزان آفتاب مورد نیاز گیاه به شرایط محیطی نگهداری شما برای این گیاه و منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. اگر بعد از گذشت مدتی از نگهداری سپر فارسی احساس کردید، برگ‌های آن بی رنگ شده است، گیاه را به مکانی با سایه بیشتر و یا نور ضعیف تر انتقال دهید.
کوددهی: 2 بار در سال صورت پذیرد.
تکثیر: این گیاه به روش قلمه ساقه که در بهار و یا تابستان گرفته شده است می‌باشد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گیاه سپر فارسی

تعویض گلدان گیاه سپر فارسی

سپر فارسی گیاهی نسبتا سریع رشد است و به صورت بوته‌ای چوبی و چند ساله درمی‌آید. اگر گیاه را در درون خانه کاشته اید، باید با هرس مرتب اندازه آن را در حدی قابل کنترل نگه دارید و از رشد بی‌رویه و شلخته گیاه جلوگیری کنید. گلدان گیاهان جوان تر را، تا زمانی که گیاه به حداکثر رشد خود برسد، به صورت سالانه عوض کنید. بعد از این زمان تعویض گلدان را یک سال در میان انجام دهید. بهتر است در هنگام تعویض گلدان ریشه گیاه را هم هرس کنید، این به کوچک ماندن اندازه گیاه کمک شایانی می‌کند. اگر در مورد هرس ریشه گیاه تجربه‌ای ندارید، ابتدا به خوبی راجع به آن مطالعه کنید و سپس اقدام به هرس کنید. اگر گیاهتان شروع به دراز و بدشکل شدن کرد، از آن قلمه تهیه کنید و بقیه گیاه را هم به شدت هرس کنید. برای تعویض گلدان گیاه به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را به آرامی از آن خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید، گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و امراض

گیاه سپر فارسی در معرض بیماری پوسیدگی ریشه، کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها و شپشک‌ها می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مظاهری
    19 شهریور 1402
    مظاهری

    درود بذر گیاه سپر فارسی موجوده

  • پاسخ
    مریم جهانگیری
    26 آبان 1401
    مریم جهانگیری

    سلام وقت بخیر .این گیاه سپر فارسی رو چجوری میشه خرید؟

  • پاسخ
    Zahrash
    27 آذر 1399
    Zahrash

    سلام ببخشید این گیاه رو برای فروش ندارید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همزاه عزیز نازبو خیر متاسفانه، در حال حاضر فقط انواع بذر در فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو عرضه میشه.

گزارش اشکال در سایت