نازبو
نحوه نگهداری از پرتقال زینتی و خواص آن
  • دسته‌بندی نشده
  • آموزش و مقالات

نحوه نگهداری از پرتقال زینتی و خواص آن

پرتقال زینتی(کامکوات) درخت پاکوتاه زیبا و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است که برگ‌هایی ریز و همیشه سبز دارد و میوه‌های آن شبیه به پرتقال در اندازه و شکل کوچک و کشیده (به قطر حدود ۲/۵ سانتیمتر) است که به مدت طولانی قابلیت نگهداری دارد.

نام فارسی: کامکوات
خاستگاه کوه‌های جنوب شرق چین
نام انگلیسی: Kunnquat
نام علمی: Citrus japonica
خانواده: Aurantioideae
نامهای دیگر: پرتقال زینتی، پرنجی

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نگهداری از درخت پرتقال زینتی آسان بوده و می‌توان آن را در خانه نیز پرورش داد درخت کامکوات مناسب درست کردن بونسای می‌باشد و با هرس کردن می‌توان از این درخت بونسای ساخت پوست این میوه ها تلخ نیست؛ بلکه کمی ترش مزه و دارای طعم مطبوعی هسـتـنـد، از آنها برای تهیه مربا، کنسرو، مارمالاد و یا به صورت تازه خوری همراه با پوست استفاده می‌کنند در ضمن، به علت پاکوتاهی، به صورت زینتی در گلدان نیز نگهداری می‌شود از نظر زمان رسیدن میوه، در گروه زودرس تا میان رس قرار گرفته و میوه‌های آن را می‌توان به خوبی و بدون کاهش قابل توجه وزن، به مدت طولانی روی درخت نگهداری نمود. کامکوآت‌هایی که در باغ یا باغچه کاشته می‌شوند، می‌توانند تا ارتفاع ۲.۵ متر و عرض ۱۸۰ سانتیمتر رشد کنند، اما سایز کامکوآت‌هایی که در گلدان کاشته می‌شوند بسیار کوچک‌تر است.

پرتقال زینتی

برای خرید بذر صیفی جات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری درخت پرتقال زینتی

تعویض گلدان: برای کاشت پرتقال زینتی در گلدان باید از گلدان‌های بزرگ استفاده کرد و گلدان این گیاه را باید هر دو سال یک‌بار تعویض کرد همچنین قبل از کاشت گیاه منافذ زیرین گلدان را بررسی کنید و اگر امکان دارد تعداد آن‌ها را بیشتر کنید و قبل از قرار دادن گیاه در داخل آن چندین قطعه سفال شکسته و یا قلوه سنگ‌های کوچک قرار دهید، تا به زهکش بهتر گلدان کمک کند. آبیاری: ابیاری منظم و عموماً هر روزه یـا یک روز در میان بسته به شرایط محیطی یکی از نکات کلیدی برای رشد هر نوعی از درخت مرکبات است، به ویژه آنهایی که در گلدان‌ها رشد می‌کنند در سال اول کاشت این گیاه بخصوص در فضای باز، آبیاری حتماً باید به شکل منظم انجام شود تا به رشد، توسعه و استقرار ریشه‌های گیاه کمک شود، اما این به معنی همیشه مرطوب بودن سطح خاک نیست، هدف این است که خاک این گیاه مرطوب نگه داشته شود، نه خیس انگشت خود را به خاک بزنید، حداقل تا بند دوم از انگشت اگر در انگشت احساس رطوبت کردید باید تا نوبت بعدی آبیاری صبر کنید، اگر احساس کردید که خاک خشک است به گیاه‌تان آب بدهید. اگر بتوانید صبح اول وقت (یا در قسمتی از روز که تابش آفتاب چندان شدید نیست) برگ‌ها و تـنـه درخت را با آب اسپری نمایید؛ این عمل در رشد و شاداب بودن گیاه موثر است.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نور: درخت پرتقال زینتی به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت نیاز دارد، باید گفت در مناطق نیمه آفتابی هم می‌تواند رشد کند اما هر مقدار که از میزان نور کم شود، گلدهی و در نهایت میوه دهی آن نیز کاهش خواهد یافت البته در مورد نمونه‌های گلدانی پرتقال زینتی باید گلدان را در مکانی گذاشت که در طی صبح از نور و بعدازظهر از سایه برخوردار باشد، برای رشد بهتر این گیاه، می‌توانید آن را در فصل بهار و تابستان در باغچه نگهداری و در فصل سرما دوباره به گلدان انتقالش دهید و از آن مراقبت کنید.

پرتقال زینتی

دما: کامکوات به تابستانی گرم نیاز دارد اما این به معنی داغ بودن و گرمای شدید نیست بلکه دمای ۳۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد نیازهای گرمایی این گیاه را تأمین می‌کند در طی زمستان نیز تا حدود دمای ۱۰- درجه را تحمل می‌کند و از بین نمی‌رود، البته در این دما برگ‌های خود را از دست خواهد داد، مکان‌های گرم و عدم وجود زمستانی سرد موجب می‌شود که این گیاهان میوه‌هایی درشت‌تر و شیرین‌تر تولید کند.
خاک مناسب درخت کامکوات: کامکوات به خاکی با زهکش مناسب نیاز دارد تا اضافه آب حاصل از آبیاری در اطراف ریشه‌ها باقی نماند اگر قصد کاشت این گیاه را در خاک باغچه دارید بهتر است که خاک برگ را ابتدا با خاک باغچه مخلوط‌کنید به‌نحوی‌که نسبت آنها به هم در گودال کاشت این گیاه برابر باشد در مورد گلدان نیز می‌توان از مخلوط‌هایی سبک همانند خاک باغچه + خاک برگ + شن و یا کوکوپیت + پرلایت + خاک برگ و یا پیت موس + پرلایت + ورمی کولایت + خاک برگ به نسبت یک به یک استفاده کرد.
کود: از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور از کودهای مکمل استفاده نمایید، به طوری که هر دو هفته تا ماهی یکبار از کودهای کاملی که عناصر میکرو را هم در بردارند استفاده کنید.

برای خرید بذر صیفی جات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش تکثیر

بهترین زمان تکثیر پرتقال زینتی اواسط بهار تا اوایل تابستان می‌باشد قلمه‌های ساقه را به اندازه 10-15 سانت با قیچی باغبانی جدا کنید. ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و سپس هر قلمه را در گلدان کوچکی حاوی ماسه بادی و یا کمپوست مخصوص قلمه و بذر بکارید قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و دور از تابش مستقیم خورشید در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد به مدت دو ماه یا کمی بیشتر جهت ریشه‌دهی قرار دهید پس از ریشه دهی، کیسه پلاستیکی را بردارید تا گیاه از محیط کنترل شده جدا و در محیط طبیعی به رشد خود ادامه دهد.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برداشت میوه‌ پرتقال زینتی

پرتقال‌های زینتی زمانی رسیده‌اند که پوستشان نارنجی پُر رنگ باشد و هنگام لمس تا حدودی نرم به نظر برسند، برای کندن میوه‌ها از درخت از یک چاقو یا قیچی استفاده کنید تا به درخت‌تان آسیب نرسانید.

 

انواع روش‌های مصرف پرتقال زینتی

  • می‌توان این میوه را برش زده و به سالاد میوه یا سالاد سبزیجات اضافه کرد.
  • این میوه ظاهر بسیار اشتهاآوری دارد و می‌تواند به عنوان تزئین غذا مورد استفاده قرار داد.
  • میوه کامکوات برای تهیه مارمالاد مناسب است زیرا علی‌رغم دیگر مرکبات که پوست بسیار تلخی دارند، پوست این میوه طعمی شیرین و مطلوب دارد.
  • کامکوات پوره شده را می‌توان در تهیه سس‌ها، عصاره میوه، مربا و ژله استفاده کرد.
  • از آب این میوه آن در طعم‌دهی به گوشت قرمز و گوشت مرغ و همچنین ماهی استفاده می‌شود.

پرتقال زینتی

خواص و فواید دارویی و درمانی پرتقال زینتی(کامکوات)

  • مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در کامکوات، به رفع چین و چروک، جوان سازی پوست صورت و درمان لکه‌های تیره پوست کمک می‌کنند.
  • آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در پرتقال زینتی به تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و زنان باردار کمک می‌کند.
  • کامکوات یکی از میوه‌هایی است که کالری کم و مقادیر بالای فیبر دارد، فیبر موجود در کامکوات باعث کاهش اشتها و لاغری می‌شود.
  • پتاسیم موجود در این میوه به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند.
  • پوست میوه پرتقال زینتی دارای مقادیر بالای فیبر و فلاونوئیدهایی از جمله پنسرین است، که به کاهش قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.
  • این میوه باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می‌کند.
  • در طب سنتی چینی از پرتقال زینتی برای درمان سرماخوردگی، تب، سرفه و التهاب دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.
  • کامکوات، دارای خواص ضد التهابی است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • کلسیم موجود در آن باعث تقویت و بهبود رشد استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • خوردن این میوه باعث تقویت دندان‌ها و لثه‌ها شده و خطر پوسیدگی دندان را نیز کاهش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت