نازبو
نکاتی در رابطه با کاشت زعفران
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

نکاتی در رابطه با کاشت زعفران

زعفران گیاهی با ارزش و پرفایده می‌باشد که در سراسر جهان زمینه‌‌های استفاده‌ مخصوص به خودش را دارد. حدود 90 درصد زعفران موجود در جهان در کشور عزیزمان ایران کشت می‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به کاشت زعفران علاقه‌مند شوند و از کشت این محصول برای خودشان درآمدزایی داشته باشند. ما در ادامه این محتوا می‌خواهیم برای شما در رابطه با پرورش زعفران در خانه صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید این گیاه با ارزش و شگفت ‌انگیز را در شرایط خانه کشت کنید و از آن برای مصارف شخصی و حتی در برخی موارد فروش و درآمدزایی بهره ببرید.

 برای خرید بذرهای F1 به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 زعفران چیست؟
 
قبل ‌از بررسی مراحل کاشت زعفران، اجازه دهید با یکدیگر در رابطه با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این ادویه خوش ‌طعم صحبت کنیم. زعفران گیاهی می‌باشد که از طریق پیاز رشد می‌کند. پیاز این گیاه با یک پوشال قهوه‌ای محافظت می‌شود تا روند رشد و برداشت زعفران بدون هیچ مشکلی به انتها برسد. هر کدام از گل‌های زعفران پس ‌از رشد سه کلاله قرمز رنگ دارند که این سه کلاله همان ادویه خوش عطر و طعم زعفران هستند که در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زعفران ترکیبات گوناگون و متنوعی دارد که هر کدام از این ترکیبات، این گیاه را به یک ماده بسیار ارزشمند تبدیل کرده‌اند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اکثراً زمینه‌های استفاده از زعفران به آشپزی و کیک پزی خلاصه می‌شود. اما دانستن این نکته خالی از لطف نیست که این گیاه می‌تواند برای مصارف پزشکی و آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به‌ طور کلی این گیاه، گیاه زیاد حساسی نیست اما برای رشد و نمو به شرایط خاصی نیاز دارد. به‌ همین دلیل اگر شما قصد دارید به کاشت زعفران در خانه بپردازید، باید به فاکتور‌های گوناگونی توجه داشته باشید. این گیاه، گیاهی نسبتاً کوچک می‌باشد و به همین دلیل روند کاشت و مراقبت از آن روند راحتی است. اما به‌ هر حال برای موفقیت در زمینه برداشت این محصول با بالاترین کیفیت، شما باید به فاکتورهای گوناگونی توجه داشته باشید.

 
زعفران چیست؟

 پرورش زعفران در خانه 

شاید بیان این نکته کمی دور از ذهن باشد اما کاشت زعفران در خانه و برداشت یک محصول با کیفیت، کاملاً منطقی و عملی است. تنها نکته‌ای که توجه به آن در این زمینه ضروری است، تلاش شبانه ‌روزی، تحقیق و توسعه و مراقبت از محصول است. فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید چه تعداد پیاز زعفران را بکارید و به ‌دنبال چقدر برداشت محصول هستید. مطمئناً برای موفقیت در زمینه کاشت زعفران شما باید فاکتورهای محیطی گوناگونی را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید با کیفیت‌ترین و پربارترین محصول ممکن را کشت نمایید و از آن بهره ببرید. 

بررسی مراحل کاشت زعفران در خانه

برای کاشت زعفران در خانه طی کردن مراحل گوناگونی حیاتی و مهم می‌باشد. پیاده‌‌سازی دقیق این مراحل، می‌تواند به شما کمک کند تا با مشکلات و دغدغه کمتری و محصول خودتان را به ثمر برسانید و از زعفران کشت شده بهره ببرید. بیایید با یکدیگر این مراحل را به‌ طور کامل بررسی کنیم. 


 بررسی مراحل کاشت زعفران در خانه

 مرحله اول کاشت زعفران، یک مکان مناسب و ثابت برای کاشت انتخاب کنید
در مرحله اول برای کاشت زعفران در خانه، شما باید یک محل مناسب و ثابتی را انتخاب کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که محل مورد نظر شما برای کاشت باید ویژگی‌های محیطی مناسبی داشته باشد و از فاکتورهای محیطی آسیب ‌زننده کاملاً دور باشد. پیاز زعفرانی که شما از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند تا هفت سال به‌ طور پیاپی بار بدهد. اما این پیاز تا زمانی می‌توانند ویژگی‌های منحصر به ‌فرد خودش را حفظ کند که به ‌خوبی مورد استفاده قرار بگیرد و آسیبی به آن وارد نشود. 
شما می‌توانید یک محیط کوچک‌ از تراس آپارتمان یا باغچه‌ی خودتان را به کشت زعفران اختصاص دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که بر اساس مقدار زعفرانی که شما می‌خواهید آن را کشت کنید، به محیطی با اندازه‌ متفاوت نیاز می‌باشد. همچنین شما می‌توانید حتی از چند عدد گلدان کوچک برای کاشت زعفران بهره ببرید و روند کشت را شروع کنید. محلی که شما انتخاب می‌کنید باید نورگیری کافی داشته باشد و خاک آن نیز باید خاک با کیفیت و مناسبی باشد.

  جهت خرید انواع پیاز گل به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 مرحله دوم کاشت زعفران، پیاز زعفران را تهیه نمایید

در مرحله دوم برای کاشت زعفران شما باید پیاز زعفران خود را تهیه نمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که روند تهیه پیاز زعفران روندی بسیار خاص می‌باشد پس بهتر است که در زمینه تهیه پیاز دقت کافی را داشته باشید. به سراغ خدمات دهندگانی بروید که مطمئن هستید با کیفیت‌ترین و بهترین پیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند. بهتر است که پیاز زعفران را از شهرهایی تهیه نمایید که در آن شهر ها کشت زعفران رواج دارد.

پیاز زعفران

استان‌های شرقی و شمال شرقی کشور ما ایران می‌توانند مقصد مناسبی برای تهیه پیاز زعفران باشند. هر چه پیازی که شما تهیه می‌کنید باکیفیت‌تر و بهتر باشد، شانس به وجود آمدن هرگونه مشکل در ادامه تولید زعفران تا حد بسیار زیادی پایین می‌آید. به این موضوع توجه داشته باشید که پیازهای زعفران باید با فاصله مناسبی از یکدیگر کاشته شوند تا فضای کافی برای مانور و رشد را داشته باشند و به یکدیگر گره نخورند. پس شما باید با توجه به محلی که در نظر دارید، تعداد مشخصی پیاز زعفران مورد استفاده قرار دهید. 
مرحله سوم کاشت زعفران، زمین را برای کشت آماده کنید
بعد از این ‌که شما محل مورد نظر خود را انتخاب کردید و پیازها را نیز تهیه کردید، حال نوبت به آماده کردن زمین می‌رسد. برای شروع کار می‌توانید با یک فرد متخصص مشورت کنید تا بتوانید با دقت بیشتری این مرحله را پیش ببرید. برای شروع کار شما باید خاک زمین و گلدان مورد نظر خودتان را به‌ طور کامل بیل بزنید و خاک را زیر و رو کنید. خاک باید حالت پوشالی داشته باشد تا شما بتوانید راحت‌تر روند کشت را طی کنید. شما می‌توانید از مقداری کود با کیفیت برای غنی کردن خاک بهره ببرید. به این موضوع توجه داشته باشید که به‌ هیچ‌ عنوان در استفاده از کود، زیاده‌ روی نکنید. بهتر است که پیاز زعفران را حدوداً در اوایل تابستان تا آخر مهرماه در دل خاک جای دهید تا روند کشت شما با مشکل کمتری پیش برود. 
برای این ‌که بتوانید زعفران با کیفیتی بکارید باید خاک مورد نظر را با عمق حدود 20 سانتی‌متر حفر کنید و پیاز های زعفران را به‌ صورت ایستاده و با حالتی مستقیم در زمین قرار دهید. ریشه زعفران شما باید در زیر گلدان و سر پیاز باید رو به بالا باشد. به این مورد توجه داشته باشید که حتماً به عمق کاشت زعفران دقت کنید و گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد تا جا برای مانور ریشه زعفران نیز به‌ طور کامل فراهم شود. روند آبیاری زعفران روندی کاملاً خاص و مهم می‌باشد. شما باید برای آبیاری این گیاه به نکات گوناگونی توجه داشته باشید. ما در این محتوا به شما خواهیم گفت که برای آبیاری زعفران به چه نکاتی توجه داشته باشید.

  برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مرحله چهارم کاشت زعفران، برداشت محصول 
در مرحله نهایی از کاشت زعفران شما به مرحله شیرین برداشت دسترنج خود می‌رسید. اما اگر شما در اوایل تابستان روند کاشت زعفران را پیش گرفته باشید، حدوداً در آبان‌ ماه زعفران‌های شما به مرحله گلدهی می‌رسند. معمولاً گل‌های زعفران در سال اولی که شما در حال استفاده از پیاز هستید، کم هستند. اما هر چه سال‌های بیشتری از پیاز زعفران استفاده کنید، روند گلدهی بیشتر خواهند شد. در انتها نیز می‌توانید گل زعفران را بچینید و بعد از پاک کردن زعفران از ریشه‌های آن بهره ببرید.

برداشت زعفران

شما می‌توانید زعفران را با روش مورد پسند خودتان خشک کنید و از آن در هر زمینه‌ای که می‌خواهید بهره ببرید. اگر برای مصارف شخصی از این محصول استفاده می‌کنید، می‌توانید بعد از خشک شدن، زعفران را در یخچال نگه‌داری کنید تا تازه باقی بماند. اگر به‌ دنبال کسب درآمد از این فعالیت هستید، می‌توانید با بازاریابی مناسب محصولات خانگی خودتان را به فروش برسانید و برای خود درآمدزایی داشته باشید. با توجه به قیمت بالای زعفران، شما می‌توانید از فروش این ادویه درآمد زیادی کسب کنید. 
 
دفعات آبیاری پیاز زعفران در گلدان یا در خاک باغچه چگونه می‌باشد؟
پیشتر برای شما گفتیم که روند آبیاری زعفران روندی بسیار حساس می‌باشد. در واقع مهم‌ترین مرحله برای برداشت زعفران مناسب دقت به آبیاری محصول است. اگر شما در اوایل تابستان زعفران خودتان را کاشته باشید، باید یک ‌بار در اواخر شهریور ماه یا اوایل مهرماه به زعفران خودتان آب دهید. بعد از این ‌که گل‌ های زعفران را برداشت کردید، یک ‌بار دیگر در اواخر آذر و اوایل دی ماه زعفران ‌های خودتان را آبیاری کنید. البته این موضوع منوط به زندگی در محلی خشک و کم ‌باران می‌باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که آب دادن به زعفران در زمان خواب پیاز ممکن است که باعث از بین رفتن پیاز زعفران شما شود. 
پس بهتر است که حتماً به آبیاری این گیاه توجه داشته باشید تا بتوانید با کمترین میزان مشکل از کاشت باکیفیت‌ترین زعفران بهره ببرید. پیش‌تر برای شما گفتیم که در صورت مراقبت مناسب شما می‌توانید برای هفت سال پیاپی از یک پیاز زعفران محصول برداشت کنید. پس اگر می‌خواهید در هزینه‌ های خودتان صرفه‌ جویی کنید و با صرفه اقتصادی بیشتری به کاشت زعفران در خانه بپردازید حتماً به نوع آبیاری این محصول توجه داشته باشید. هر چه شما بیشتر روی آبیاری محصول حساس باشید، در نهایت محصول برداشت شده شما کیفیت بیشتری خواهد داشت و شما می‌توانید با انرژی بیشتری روند تولید زعفران در خانه را پیش ببرید. 

 
دفعات آبیاری پیاز زعفران در گلدان یا در خاک باغچه چگونه می‌باشد؟

 
نکاتی که می‌توانند در کاشت زعفران به ما کمک کنند
به‌ طور کلی شاید کاشت زعفران کاری سخت و زمان‌بر باشد، اما شما می‌توانید با توجه به نکات نسبتاً ساده‌ای با کمترین میزان مشکل و ضرر این روند را پیش ببرید. دانستن برخی نکات قبل ‌از کشت زعفران می‌تواند به شما کمک کند تا با دید بازتری روند انجام این اقدام را شروع کنید. معمولاً به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران، شما می‌توانید حدوداً در سال 1 تا 2 گرم زعفران با کیفیت و مرغوب به دست بیاورید. پیشتر نیز برای شما گفتیم که روند گلدهی پیاز زعفران در سال اول نسبتاً پایین می‌باشد و در سال‌‌های بعد این مقدار به ‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌ شده باروری پیاز زعفرانی که شما تهیه کرده‌اید در سال آخر یعنی سال هفتم حدوداً هشت برابر می‌شود و شما باید برای کشت زعفران خود، زمین بزرگ‌تری را در نظر بگیرید تا بتوانید زعفران بیشتری کشت کنید. 
با توجه به این تفاسیر، شما باید یک برنامه نسبتاً بلند مدت را برای کشت زعفران در خانه داشته باشید تا بتوانید با کمترین میزان مشکل، این روند را طی کنید. شاید زعفران گیاه خاصی باشد، اما آب ‌و هوای مورد نیاز برای کشت این محصول آب‌ و هوای آن ‌چنان خاص و غیر قابل دسترسی نیست. زعفران برای رشد نیاز به یک مکان معتدل دارد. شما باید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید و دمای معتدل هوا قرار دهید تا زعفران شما بتواند به ‌خوبی رشد کند و بار دهد. به این نکته توجه داشته باشید که کاشت زعفران در شهر هایی که آب ‌و هوای نسبتاً خنکی دارند با حالت مطلوب‌تری صورت می‌گیرد.

 
 نکاتی که می‌توانند در کاشت زعفران به ما کمک کنند

چه فاکتورهایی می‌توانند در روند کاشت زعفران اختلال ایجاد کنند؟
روند کاشت زعفران روندی نسبتاً طولانی است. قاعدتاً طی این زمان طولانی، ممکن است که فاکتورهای گوناگونی باعث ایجاد مشکل و اختلال در روند رشد زعفران شوند. یکی از مهم‌ترین این فاکتورها، آفت‌ها و حشرات موذی هستند. آفت و حشرات موذی می‌توانند به پیاز و همچنین گل زعفران آسیب برسانند. اگر شما می‌خواهید زعفران را در باغچه بکارید، باید مراقب جانوران موذی مانند موش ‌ها باشید. پیاز زعفران طعم و بوی خوبی دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا توجه جانوران موذی را به خودش جلب کند. 
پس شانس از بین رفتن پیاز زعفران در مقایسه با سایر گل‌ها و گیاهان بالاتر است. سعی کنید که حتماً از حفاظ ‌های مناسبی بهره ببرید و مراقب پیاز های زعفران باشید تا جانوران موذی نتوانند آسیبی به محصولات شما وارد کنند. استفاده از گلدان‌ها می‌تواند شانس وارد شدن هرگونه آسیب را به زعفران تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. علاوه ‌بر این موضوع، ایجاد سوراخ در ته گلدان می‌تواند باعث شود تا روند شستشوی خاک نیز با سرعت بیشتری طی شود.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روند خشک کردن کلاله‌های زعفران چگونه است؟
بعد از طی کردن روند کاشت زعفران و در نهایت برداشت کلاله های زعفران، شما باید برای حفظ کیفیت محصول در شرایط خاصی این کلاله‌ها را خشک کنید. این کلاله‌ها باید برای مدت حدوداً یک تا سه شبانه ‌روز در یک مکان خشک و خنک قرار داشته باشند تا به ‌طور کامل خشک شوند و رطوبت آن‌ها گرفته شود. برای حفظ عطر و طعم این کلاله‌ها، شما باید آن‌ها را در ظروف دربسته و پلمپ نگهداری کنید. استفاده از این محصولات در پلاستیک‌های پلمپ شده نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای حفظ ویژگی‌های منحصر به‌ فرد زعفران، بهتر است که در زمان استفاده کلاله‌ها، آن‌ها را به اندازه‌ای نیاز پودر کنید و از آن‌ها بهره ببرید.

روند خشک کردن کلاله‌های زعفران چگونه است؟

بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا تمامی زعفران کشت شده را پودر کنند تا بتوانند روند استفاده‌ راحت‌تری داشته باشند. اما نگه‌ داشتن زعفران‌ ها به حالت خود کلاله می‌تواند عمر این محصولات را افزایش دهد و باعث شود ویژگی‌های منحصر به ‌فرد آن‌ ها به ‌طور کامل باقی بماند. اگر به ‌دنبال فروش زعفران هستید، قاعدتاً کلاله این محصول ای خواهان و طرف‌داران بیشتری دارد و با نگه ‌داری این محصول به‌ صورت کلاله شما می‌توانید شانس درآمدزایی خودتان را افزایش دهید. شما باید مراقب زعفران ‌های کشت شده خودتان باشید و آن‌ها را در محیطی مناسب و به‌ دور از هر گونه آلودگی محیطی نگه‌داری کنید.

بررسی انواع متفاوت زعفران
اگر شما می‌خواهید به کاشت زعفران بپردازید و این ادویه خوش عطر و طعم را خودتان پرورش دهید، قاعدتاً شناخت انواع متفاوت زعفران ضروری به ‌نظر می‌رسد. اگر شما قصد دارید در زمینه فروش این گیاه خوش ‌مزه فعالیت داشته باشید، حتماً باید انواع گوناگون این گیاه را بشناسید تا بتوانید با اطلاعات کامل از خدمات فروش بهره ببرید. بیایید با یکدیگر در ادامه با یکدیگر بیشتر در رابطه با انواع متفاوت زعفران‌های موجود صحبت کنیم. 
 
•    زعفران سوپر نگین: زعفران سوپر نگین همان طور که از نام آن پیداست به ‌عنوان باکیفیت‌ترین و بهترین نوع زعفران شناخته می‌شود که رنگ و عطری شگفت ‌انگیز و بسیار بالایی دارد. این نوع زعفران به‌ عنوان بهترین بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران شناخته می‌شود. 
•    زعفران شبه نگین: زعفران شبه نگین از زعفران سوپر نگین قیمت پایین‌تری دارد. رنگ دهی و طعم دهی این نوع زعفران بسیار بیشتر از انواع دیگر زعفران‌ ها می‌باشد اما در مقایسه با زعفران سوپر نگین کیفیت پایین‌تری دارد. 
•    زعفران نگین: زعفران نگین جزو آن دسته از زعفران‌هایی است که در آن کلاله‌های این گیاه به‌ صورت خمیده و فر خورده موجود نمی‌باشند و سر شاخه‌های کشت شده به‌ صورت کاملاً جدا از هم و سر تا پا قرمز به فروش می‌رسند. 
•    زعفران سرگل: زعفران سرگل نیز تقریباً ویژگی‌های ساختاری و ظاهری مشابهی با زعفران نگین دارد. در زعفران سرگل نیز خبری از زردی ریشه زعفران وجود ندارد. طبق تحقیقات انجام ‌شده زعفران سرگل به‌ عنوان پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین نوع زعفران شناخته می‌شود.
•    زعفران پوشال: زعفران پوشال زعفرانی است که به ‌طور کامل ساختار کلاله را شامل می‌شود. یعنی در این نوع زعفران کلاله قرمز رنگ با مقداری ریشه یا خامه به فروش می‌رسد.
•    زعفران دسته: در زعفران دسته کلاله ها به‌ صورت کامل  و دسته‌ای خشک می‌شوند. در واقع در زعفران دسته هیچ بخشی از کلاله جدا نمی‌شود و قسمت‌ های ریشه آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
•    ریشه زعفران: هنگامی ‌که قسمت قرمزی کلاله از خامه و ریشه آن جدا شود، باقی ‌مانده ریشه زعفران می‌تواند برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد. به این بخش ریشه زعفران می‌گویند.

امروزه فرآورده‌های دیگر زعفران مانند گلبرگ‌های این محصول نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

 همچنین بخوانید : زمان کاشت گل‌های پیازی و نحوه تکثیر آنها


بررسی انواع متفاوت زعفران

قبل ‌از کشت زعفران بهتر است که در رابطه با کاربردهای محصول نیز اطلاعات کسب کنید
زعفران گیاهی شگفت ‌انگیز می‌باشد که کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد. شما با شناخت زمینه‌های کار و کاربردهای این محصول، می‌توانید روند کاشت زعفران را هدفمندانه تر پیش ببرید. اگر می‌خواهید با کاشت و برداشت زعفران برای خودتان کسب درآمد داشته باشید، با شناخت زمینه‌‌های استفاده از این محصول می‌توانید درآمدزایی خودتان را بیشتر کنید. همواره بازاریابی درست و فروش محصولات به اشخاص و مشتریان مناسب، می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد خودتان را بیشتر کنید. به ‌طور کلی سه کاربرد اصلی زعفران شامل مصارف غذایی، دارویی و صنعتی می‌شوند. هر کدام از زمینه‌های استفاده از این محصول از فراوری زعفران در روش‌های خاصی بهره می‌برند تا بتوانند از خواص و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن بهره ببرند. بیایید با یکدیگر در ادامه بیشتر در رابطه با زمینه‌‌های استفاده از این محصول صحبت کنیم. 
 

مصارف غذایی : دلیل اصلی کاشت زعفران استفاده از این محصول در مصارف غذایی می‌باشد. شما می‌توانید از زعفران در غذاهای گوناگون و متنوع بهره ببرید. زعفران می‌تواند برای پخت غذاها، شیرینی‌ها و کیک‌ها و همچنین تولید شربت‌ها و نوشیدنیهای گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند. به ‌طور کلی زمینه‌های مصرف خوراکی زعفران بسیار بی‌شمار و متنوع می‌باشد که در یک لیست کوتاه نمی‌گنجد. اما این محصول می‌تواند برای طعم‌دار کردن غذا یا گوشت، تولید مربا، بهبود رنگ خورشت، دادن عطر دل‌نشین به غذاها، خوش‌ طعم کردن نوشیدنی‌ها، به‌ عنوان رنگ دهنده در برنج و ... مورد استفاده قرار بگیرد. 
 
مصارف دارویی : شما با کاشت زعفران علاوه ‌بر استفاده از این محصول در زمینه‌های خوراکی، می‌توانید برای مصارف دارویی نیز از این گیاه شگفت‌انگیز بهره ببرید. زعفران به واسطه خواص و ویژگی‌های شگفت ‌انگیزی که دارد می‌تواند در تولید داروهای گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد. ما در ادامه به‌ طور کامل برای شما خواهیم گفت که این گیاه  چه خواصی دارد و چگونه می‌تواند برای سلامت بدن شما مفید باشد. معمولاً در صنایع داروسازی می‌توان از این محصول در تولید داروهای تقویتی بهره برد.
 
 مصارف صنعتی :  علاوه ‌بر مصارف غذایی و دارویی، شما با کاشت زعفران می‌توانید از محصول برداشت شده برای مصارف صنعتی نیز بهره ببرید. مصارف صنعتی این محصول شامل صنایع آرایشی بهداشتی و در برخی موارد صنایع خوراکی می‌شوند.
 قبل ‌از کشت زعفران بهتر است که در رابطه با کاربردهای محصول نیز اطلاعات کسب کنید.
  
بررسی خواص و مزایای زعفران : به ‌عنوان فردی که قصد دارد به کاشت زعفران بپردازد، شناخت مزایا و خواص این محصول برای شما خالی از لطف نخواهد بود. شما با کسب اطلاعات دقیق در رابطه با مزایای شگفت‌ انگیز زعفران می‌توانید از این محصول به ‌صورت درست و اصولی در مسیر درست استفاده کنید. بیایید با یکدیگر در ادامه برخی خواص شگفت ‌انگیز زعفران را بررسی کنیم. 
 
 درمان افسردگی و بهبود احساس مثبت در زندگی : یکی از خواص کاشت زعفران و استفاده از این محصول شامل درمان افسردگی و بیشتر شدن احساس مثبت و شادی در زندگی میشود. دلایل گوناگون و متفاوتی می‌توانند باعث ایجاد افسردگی در شما شوند. اما به‌ جای استفاده از  دارو های گوناگون، شما می‌توانید با اضافه کردن زعفران به رژیم غذایی خود از این بیماری دوری کنید. زعفران می‌تواند هورمون‌هایی که در اثر افسردگی در بدن شما منتشر می‌شوند را کنترل کند و از این طریق به شما کمک کند تا احساس مثبت بیشتری را در زندگی خود حس کنید. هر چه هورمون‌های منتشر شده به واسطه افسردگی در بدن شما بیشتر کنترل شوند، شما کم‌تر از علایم افسردگی رنج خواهید برد.
 
 
افزایش هوش : شما با کاشت زعفران و اضافه کردن این محصول به رژیم غذایی خود می‌توانید به افزایش حافظه و هوش خود کمک کنید. هوش ما انسان‌‌ها تا حد بسیار زیادی با توجه به فاکتور های وراثتی پایه‌ گذاری می‌شود. اما فاکتورهای محیطی نیز تاثیر بسیار زیادی در بهبود حافظه شما دارند. شما با استفاده از گیاه زعفران می‌توانید با بهره‌ وری از مواد معدنی خالصی که در این گیاه وجود دارند، هوش و ذکاوت خودتان را افزایش دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که به‌ صورت علمی و تجربی تاثیر زعفران روی افزایش هوش ثابت شده‌ است. شما می‌توانید با  استفاده از این ادویه خوش ‌طعم، قدرت حافظه خودتان را بهبود ببخشید.

درمان ریزش مو : از دیگر مزایای استفاده از زعفران ما می‌توانیم به درمان ‌ریزش مو اشاره کنیم. شما با نوشیدن چای زعفران می‌توانید ریشه موهای خودتان را مستحکم تر کنید و از ریزش آن‌ها جلوگیری نمایید.


 

 بررسی خواص و مزایای زعفران


کاشت زعفران با کیفیت و استفاده از این محصول می‌تواند باعث بهبود زیبایی شما شود
 یکی از این نکات جالبی که توجه به آنان ضروری است این است که کاشت زعفران با کیفیت و همچنین استفاده مناسب و درست از این محصول می‌تواند باعث زیبایی افراد شود. برای مثال با تحقیقات انجام ‌شده مصرف دوز های کنترل ‌شده زعفران در ماه ‌های اول بارداری می‌تواند باعث به دنیا آمدن جنینی زیباتری شود. علاوه‌ بر این موضوع، طبق تحقیقات انجام‌ شده زعفران برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. دقیقاً به ‌همین دلیل است که از این محصول برای ساخت و تولید انواع مختلف محصولات بهداشتی و زیبایی بهره گرفته می‌شود. شما با مصرف مداوم زعفران صاحب پوستی با طراوت و شاداب می‌شوید و می‌توانید از جوان‌ سازی پوست خودتان لذت ببرید. علاوه ‌بر این موضوع، با مصرف طولانی ‌مدت زعفران امکان از بین رفتن لک‌ها و کک و مک‌های موجود روی پوست نیز تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود.

همچنین بخوانید : معرفی گل یاسمن

 افزایش سیستم ایمنی بدن : مصرف زعفران کمک می‌کند تا با افزایش سیستم ایمنی بدن، شانس مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اضافه کردن زعفران به رژیم غذایی و بهره‌وری از این محصول به‌ صورت منظم می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی جهش‌‌های سلولی در بدن خودتان را بگیرید و شانس مبتلا شدن به انواع مختلف سرطان‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. با مصرف زعفران، رادیکال‌های آزاد در بدن شما که عامل اصلی ایجاد سرطان‌‌ها هستند کنترل می‌شوند و بدن شما در مقابل فاکتورهای مخرب به‌ طور کامل ایمن می‌شود. 

کمک به داشتن خوابی راحت و آسوده : مطالعات زیادی روی خواص زعفران انجام گرفته‌اند که برخی از این مطالعات نشان می‌دهند اضافه کردن زعفران به رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش استرس‌ها و در ادامه داشتن خوابی راحت و آسوده شود. شما می‌توانید با مصرف حدود 14 میلی‌گرم زعفران در طول روز، کیفیت خواب خودتان را افزایش دهید و از خوابیدن لذت بیشتری ببرید. هنوز مشخص نشده که دقیقاً زعفران چگونه می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود، اما نقش این گیاه در بهبود کیفیت خواب به‌ طور کامل تضمین شده ‌است. با توجه به استرس زا بودن زندگی امروز، ممکن است بسیاری از ما دچار اختلالات خواب شده باشیم. 
در این شرایط می‌توانید به‌ جای استفاده از قرص‌های خواب ‌آور شیمیایی که معلوم نیست چه ترکیباتی درون خودشان دارند، زعفران را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در این شرایط هم از دیگر فواید شگفت ‌انگیز زعفران بهره برده‌اید و هم می‌توانید با یک ماده‌ی طبیعی و شگفت‌ انگیز کیفیت خواب خود را افزایش دهید و در طول شبانه ‌روز خواب راحت‌تری را تجربه نمایید. در این شرایط بهتر است که شما با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین نوع زعفران، نیاز خود را به مصرف این ماده خوش طعم و خوش عطر برطرف سازید.

برای خرید پیاز گل نرگس به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 جمع‌بندی 
ما در این محتوا تلاش کردیم تا به‌ طور کامل برای شما در رابطه با کاشت زعفران و نکاتی که هنگام کاشت باید به آن‌ها توجه داشته باشید صحبت کنیم. به ‌طور کلی زعفران ماده‌ای بسیار پر کاربرد و غنی از انواع مختلف مواد معدنی است که می‌تواند به ما انسان‌ها کمک کند تا از داشتن بدنی سالم لذت ببریم. علاوه‌ بر خواص منحصر به ‌فرد، ویژگی‌‌هایی مانند عطر شگفت ‌انگیز، طعم دل‌انگیز، و رنگ زیبا جز‌و آن دسته از فاکتورهایی هستند که باعث شده‌اند گیاه زعفران تا این حد در سراسر جهان پرطرفدار باشد و با عنوان طلای سرخ شناخته شود. به ‌طور کلی علم کاشت زعفران علم آن‌چنان تخصصی نیست و شما با کمی تحقیق و تجربیات میدانی می‌توانید یک کسب‌ و کار نوپا برای خودتان داشته باشید و از کشت و پرورش زعفران و برداشت آن لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ارغوان شعبانی
    27 مرداد 1402
    ارغوان شعبانی

    سلام من به تازگی خریدم پیاز زعفران رو هنوز نکاشتم آب هوای تهران مناسب هست واسه ی کاشت ؟ من همه نوع کودی دارم ولی طرز استفاده واسه زعفران رو نمیدونم میشه راهنمایی کنید توی هر مرحله چه کودی استفاده بشه ؟

  • پاسخ
    محمد نوری
    15 تیر 1402
    محمد نوری

    از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید متشکرم خیلی مفید و به درد بخور بود . هرکی بخونه مشتاق زعفران میشه .

  • پاسخ
    پارسا خدامراد
    22 اردیبهشت 1402
    پارسا خدامراد

    سلام پیاز زعفران رو از کجا میشه تهیه کرد

گزارش اشکال در سایت