طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

همه افراد دوست دارند اندامی متناسب داشته باشند و برای لاغر شدن به راه‌های مختلفی روی می‌آورند. صحبت ما امروز درباره لاغری با تخم کتان است. تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشمگیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد، این دانه با اثرات معجزه گر به شما کمک می‌کند تا شکمی صاف داشته باشید و کاهش وزن چشمگیری را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا با این دانه معجزه گر بیشتر آشنا شویم.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

معرفی تخم کتان

تخم کتان یک دانه گیاهی مفید است که در اروپا و آسیا می‌روید و دارای مواد بسیار با ارزشی است که به سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند. دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه‌ای که مشخصات تغذیه‌ای شان خیلی شبیه هم است و هر دو به یک اندازه حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. از تخم کتان به شکل محلول در آب و موضعی و خوراکی استفاده می‌کنند. یک نکته‌ جالب درمورد تخم کتان، داشتن مقادیر بالای لیگنان است. تخم کتان از این حیث رتبه‌ اول را در میان تمام مواد غذایی داراست. میزان لیگنان موجود در تخم کتان ۷ برابر نزدیک‌ترین رقیبش، یعنی دانه‌ی کنجد است.

گیاه دارویی برای لاغری

خواص تخم کتان

خواص بذر کتان برای لاغری. بیشترین استفاده بذر کتان در خانم‌ها و برای کاهش چربی ناحیه شکم و تناسب اندام است. بذر کتان حاوی چربی های سالم و فیبر است که برای کاهش وزن سودمند هستند. این عناصر به شما کمک می‌کنند بعد از خوردن، بیشتر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کمتری مصرف کنید و به این ترتیب روند کاهش وزن تان سرعت می‌ گیرد. اگر می‌خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می‌گردید و نمی‌خواهید از رژیم‌های سفت و سخت لاغری استفاده کنید می‌توانید از تخم کتان استفاده کنید.
بذر کتان با سرطان می‌جنگد. مصرف بذر کتان از شما در برابر سرطان سینه، پروستات و روده محافظت می‌کند. تصور می‌شود که بذر کتان، بخاطر اینکه حاوی امگا-۳ است، مانع چسبیدن سلول‌های بدخیم به دیگر سلول‌ها شده، و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
خواص تخم کتان در درمان نفخ شکم و مشکلات گوارشی. تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نامحلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد و یبوست را ریشه کن کند. از این رو با خواصی که تخم کتان دارد می‌توان از آن برای تمیز کردن معده و دستگاه گوارشی استفاده کرد.
خواص تخم کتان برای پوست. بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. امگا ۳ در درمان و رفع لکه‌های قهوه‌ای پوست که بر اثر افزایش سن ایجاد می‌شود، موثر است. همچنین از آن برای رفع چین و چروک‌های ریز پوست صورت نیز می‌توان بهره گرفت. بذر کتان یکی از بهترین مواد غذایی مورد نیاز زنان است که می‌تواند احتمال ابتلا به گرگرفتگی در دوران یائسگی در زنان را کاهش دهد. از دیگر خواص بذر کتان می‌توان به پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی، کاهش کلسترول خون و پیشگیری از دیابت اشاره کرد.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

طریقه مصرف بذر کتان

برای اینکه از بیشترین خاصیت بذر کتان بهره مند شوید، بهترین روش این است که از جوانه‌ی آن استفاده کنید. یعنی بذر کتان را بخیسانید و صبر کنید تا جوانه بزند. با این کار، اسید فیتیک آن را حذف می‌کنید و در نتیجه مواد معدنی آن بهتر جذب خواهند شد. یک راه بسیار خوب دیگر این است که بذر کتان را آسیاب کنید و به شکل پودر در بیاورید. پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی، کاهش نفخ و پاکسازی دستگاه گوارش مفید است. باید یادآوری کنیم، وقتی بذر کتان را پودر می‌کنید باید آن را هر چه زودتر مصرف کنید چون در معرض هوا، خاصیت خود را از دست خواهد داد. از تخم کتان برای لاغری می توانید به شکل دم کرده آن نیز استفاده کنید و در روز دو استکان از این دم کرده بنوشید تا در روند سریع لاغری شما مثمر ثمر واقع شود. قبل از شروع به استفاده از این بذر پر خاصیت بدانید که مصرف مجاز این تخم در بزرگسالان دو قاشق سوپ خوری در روز و در نوجوانان یک قاشق سوپ خوری در طول روز می‌باشد.

گیاه دارویی برای لاغری

مضرات بذر کتان

تخم کتان مانند هر ماده غذایی دیگر در کنار فواید بسیار و غیر قابل انکارش دارای برخی عوارض و مضرات نیز می‌باشد که در این جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
اختلالات خونریزی. یکی از مواردی که شاید بتوان آن را از مضرات تخم کتان برشمرد، تاثیر آن بر انعقاد خون است. تخم کتان می‌تواند فرایند لخته شدن خون را کُند نماید و این نگرانی وجود دارد که مصرف تخم کتان خطر خونریزی را در افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند افزایش دهد.
انسداد دستگاه گوارش. استفاده از بذر کتان در مقادیر زیاد یا با مایع خیلی کم، می‌تواند باعث انسداد روده و یا مری شود. افراد مبتلا به اسکلرودرمی نیز باید از خوردن خوراکی‌های سرشار از امگا۳ خودداری کنند زیرا می‌تواند باعث یبوست شدید شود. این باعث انسداد در حرکات روده شده و وضعیت را بدتر می‌کند.
دیابت. مصرف تخم کتان می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و ممکن است تاثیر بعضی از داروهای دیابت را در کاهش قند خون، افزایش دهد. اما این نگرانی نیز وجود دارد که خوردن تخم کتان سبب گردد تا قند خون خیلی پایین رود. بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و تخم کتان مصرف می کنید، لازم است به دقت بر قند خونتان نظارت نمایید.
افراد دارای فشار خون پایین. از لحاظ تئوری خوردن دانه کتان در افرادی که فشار خونشان پایین است ممکن است موجب شود تا فشار خون بسیار پایین برود و سلامت فرد را تهدید کند، به همین دلیل اگر فشار خون تان پایین است این موضوع را مد نظر داشته باشید.
حساسیت و واکنش آلرژیک. ممکن است افراد هنگام استفاده از کتان، به واکنش‌های حساسیتی دچار شوند. اگر چه این از موارد نادر است، اما مطالعات، مواردی از حساسیت‌های تهدیدکننده و خطرناک مانند تنگی نفس شدید، افت شدید فشار خون و آنافیلاکسی را گزارش می‌دهند. دیگر حساسیت‌های معمول و واکنش‌های عدم تحمل تخم کتان، تهوع، استفراغ و درد شکمی هستند.
سرطان سینه، رحم و دیگر بیماری‌های مرتبط با هورمون ها. خانم‌هایی که به طور مرتب از مکمل‌های این ماده استفاده می‌کنند بیشتر در معرض تغییرات در دوره های قاعدگی خود هستند. این خانم‌ها ممکن است بعدا با مشکلات هورمونی از قبیل فیبروئید رحمی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، سرطان رحم و سرطان تخمدان نیز مواجه شوند.

گیاه دارویی برای لاغری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص 35 گیاه دارویی شفابخش اینجا کلیک نمایید.

آیا بذر کتان باعث نازایی می شود؟

شاید شما هم فکر می‌کنید، بذر کتان باعث نازایی می‌شود اما باید بگویم که مصرف بذر کتان تخمک گذاری را بهبود می‌بخشد. همچنین اضافه کردن دانه‌های کتان به رژیم غذایی نیز می‌تواند باعث کاهش گرفتگی‌های عضلانی در زمان قاعدگی شود. یکی از دلایل اصلی نازایی در زنان عدم تعادل هورمونی است که برای درمان آن می‌توان از روش‌های هورمون تراپی استفاده کرد. تخم کتان نیز یک دانه روغنی است که دارای استروژن زیادی بوده و می‌تواند به تعادل هورمونی و رفع کیست‌های تخمدانی کمک کند. علاوه بر این که مصرف بذر کتان باعث می‌شود که کیست‌های تخمدانی کاهش یابد در کاهش هورمون‌های مردانه نیز موثر است. مصرف این ماده هورمون تستسترون را در افرادی که کیست تخمدان داشتند بسیار کاهش می‌دهد. مصرف کتان سایر هورمون‌های مردانه مانند آندروژن را در زنان کاهش داده و می‌تواند در رفع مشکل پرمویی موثر باشد. مصرف خوراکی تخم کتان به دلیل تاثیراتی که در تغییرات هورمونی از خود به جای می گذارد، استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چرا که تخم کتان می‌تواند عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فاطمه
    14 اردیبهشت 1399
    فاطمه

    من ۱۳ سال دارم و ۷۰ کیلو هستم تخم کتان بخورم مشکلی نداره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز اطلاعات مقاله فوق صرفا جنبه اطلاعات عمومی داره، جهت مصرف هر گیاه دارویی لطفا قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص این حوزه مشورت کنید.

گزارش اشکال در سایت