نازبو
اطلاعاتی درباره پرورش سگ گوشتی
  • نگهداری از حیوانات خانگی
  • نگهداری از سگ

اطلاعاتی درباره پرورش سگ گوشتی

پرورش سگ گوشتی و اضافه کردن وزن سگ در هر سن و نژادی متفاوت است. در واقع، مشخصاتی مثل سن و نژاد هستند که می‌توانند وزن و قد سگ را تعیین کنند. یکی از راه‌های اثرگذاری که سگ با آن می‌تواند وزن بیشتری بگیرد، غذا خوردن است. آنها علاقه زیادی به خوردن و خوراکی‌ها دارند. اما به دلایل مختلفی از جمله انگل‌ها ممکن است وزن کم کنند. در نگهداری سگ ، متوجه خواهید شد در صورتی که سگ مشکل خاصی نداشته باشد، با تنظیم تغذیه به وزن مناسبش خواهد رسید. در صورتی که صاحب سگ احساس کند که او بیمار است و با وجود تغذیه مناسب وزن نمی‌گیرد، بهتر است با دامپزشک سگ صحبت کند.

برای خرید تشویقی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برای خرید لوازم و ملزومات پت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید

وزن مناسب سگ

پرورش سگ گوشتی نیاز به آگاهی از وزن مناسب سگ دارد. صاحب سگ به سختی می‌تواند وزن میانگین سگ را متوجه شود و باید آن را محاسبه کند. متخصصان و دامپزشک‌ها بهترین روش برآورد وزن سگ را استفاده از ترکیبی از وزن بدن و نمره وضعیت جسمانی می‌دانند. نمره وضعیت جسمانی به اختصار BCS گفته می‌شود. این وضعیت برای سگ‌ها به طور معمول با مقیاس ۹ نمره‌ای سنجیده می‌شود. سگی که نمره ای بین ۴ یا ۵ از ۹ بگیرد، یعنی در وضعیت خوبی به سر می‌برد و اوضاع جسمی سالمی دارد. 
سگی که از این وضعیت نمره ۱ تا ۳ بگیرد، یعنی خیلی لاغر است و نمره ۶ یا ۷ نشان دهنده چاق بودن و اضافه وزن داشتن سگ است. سگ‌های چاق و بسیار چاق هم نمره ۸ و ۹ از این وضعیت می‌گیرند. نمره وضعیت جسمانی با دیدن و لمس کردن دنده‌ها، شکم و کمر بررسی می‌شود. دنده ها باید قابل لمس باشند و چربی کمی آنها را پوشانده باشد. کمر سگ از بالا باید به شکل یک منحنی ناهم فشرده به طرف درون یا پشت دنده‌ها به نظر برسد. از نمای کنار، فرورفتگی شکمی سگ باید قابل مشاهده باشد. 
کسی که به پرورش سگ گوشتی فکر می‌کند، باید بداند سگ‌هایی که چاق هستند، چربی‌های اضافی دنده‌ها را می‌پوشانند و کمر و فرورفتگی شکمی دیده نمی‌شود. سگ‌های لاغر هم کمر و فرورفتگی شکمی در آنها مشاهده نمی‌شود و لگن و مهره‌ها بیرون زده‌اند و بدون چربی هستند.

برای خرید تشویقی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


سگ‌ها از چه کاری خوششان می‌آید؟

غذاهای چاق کننده سگ و مناسب پرورش سگ گوشتی

برای پرورش سگ گوشتی باید غذای مناسب و مقوی به سگ داد. وقتی سگ‌ها به دلایل مختلفی وزن از دست می‌دهند ممکن است صاحبشان را نگران کنند. چاقی و لاغری سگ در هر حال برای صاحبش دلهره آور است. مهم است که غذای سگ از کیفیت لازم برخوردار باشد. غذای با کیفیت برای سگ یعنی حاوی پروتئین باشد. پروتئین‌هایی که منبع اصلی آنها انواع گوشت باشد، در مقایسه با گیاهان اسید آمینه بالاتری دارند. 
ضمن این که اگر سگ غذای خشک و مرطوب را به اندازه کافی بخورد، مواد غذایی راحت‌تر جذب بدن او می‌شوند. ویتامین ب موجب آزاد شدن انرژی مواد غذایی در بدن می‌شود. مواد غذایی حاوی این ویتامین به وزن گرفتن سگ کمک زیادی می‌کند. غذاهای خانگی هم می‌توانند در بالا بردن میل او برای خوردن مؤثر واقع شوند. در نهایت باید دید که سگ‌ها از چه کاری خوششان می‌آید و چه غذایی را ترجیح می‌دهند و به سراغ همان‌ها رفت. 
یکی از راه‌های مؤثر این است که صاحب سگ وعده‌های غذایی او را از لحاظ حجم و وزن اندازه بگیرد تا بتواند آمار مشخصی به دست بیاورد. مثلاً اگر سگ به کالری نیاز دارد، ترجیحاً این مواد از طریقی غذاهای سالم به او رسانده شود نه با دادن تشویقی و تنقلات. برای پرورش سگ گوشتی استفاده از هر نوع خوراکی کار درستی نیست. سگ‌ها جنب و جوش زیادی دارند و باید غذای مناسب بخورند تا انرژی لازم را به دست آورند.


غذاهای چاق کننده سگ

عناصر اصلی و اساسی رژیم غذایی برای پرورش سگ گوشتی

پرورش سگ گوشتی و انتخاب مواد غذایی باید با توجه به چند ماده اصلی در غذای سگ صورت گیرد. توله سگ‌ها از سگ‌های بالغ به غذای بیشتری نیاز دارند. غذایی که برای سگ تهیه می‌شود باید با توجه به سن و البته نژاد او باشد. بهتر است غذاهایی برای سگ تهیه شود که درصدی از مواد زیر را داشته باشد:   

  • آب از جمله مواد غذایی است که برای متابولیسم ضروری است. این موجودات هر روز مقدار زیادی آب از دست می‌دهند و با نوشیدن آب و وجود آب در مواد غذایی است که می‌توانند آن را تأمین و جایگزین کنند. 
  • مصرف پروتئین برای عضلات سگ لازم است و گوشت یکی از بهترین مواد غذایی است که با آن می‌توان این ماده غذایی را به سگ رساند. هر چند در غلات، برنج و سیب زمینی هم می‌توان پروتئین یافت. 
  • مصرف چربی برای کسب انرژی لازم است و به جذب ویتامین‌ها هم کمک می‌کند. 
  • مصرف کربوهیدرات‌ها هم برای پرورش سگ گوشتی لازمند. با گنجاندن سبزیجات در غذای روزانه سگ می‌توان این ماده را تأمین کرد. در برنج و ماکارانی و غلات مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد.
  • کلسیم و فسفر از جمله مواد غذایی هستند که برای رشد استخوان‌های سگ به خصوص وقتی هنوز توله است نیازند. ویتامین آ برای بینایی، ویتامین ب برای اعصاب، ویتامین د برای استخوان‌ها، ویتامین ای برای حفاظت از پوست و ویتامین کا برای مقابله با انعقاد خون سگ مناسب هستند.
  • فیبر از جمله موادی است که به تنظیم گوارش سگ و جلوگیری از ایجاد یبوست در او مؤثر است. این ماده باید به اندازه کافی در غذای روزانه سگ گنجانده شود تا در روند گوارش آنها اختلال ایجاد نکند. 


رژیم غذایی مناسب سگ

نگه ‌داشتن سگ در وزن مناسب و پرورش سگ گوشتی

پرورش سگ گوشتی شاید منجر بشود که سگ در وزن مناسب نماند. تعداد زیادی از سگ‌ها به دلیل کم تحرکی و خوردن غذای زیاد اضافه وزن پیدا می‌کنند. البته تعدادی از آنها هم لاغر می‌مانند که مانند چاقی باید برای آن به دنبال راه حل بود. داشتن وزن ایده آل برای سگ‌ها می‌تواند نشانه سلامت آنها باشد. یکی از موارد مهم که نباید از آن غافل بود کنترل تغذیه سگ است. پر گذاشتن ظرف غذای سگ خارج از وعده های غذایی روزانه یکی از دلایل چاق شدن او است. آنها طبق غریزه هر وقت ظرف غذا را پر ببیند می‌خورند. یعنی به غذا نه نمی‌گویند. مخصوصاً اگر غذا از مواد غذایی درست شده باشد که به آن علاقه دارند.  
در صورتی که غذایی از بیرون تهیه می‌کنید که نمی‌دانید چطور باید مصرف کنید، می‌توانید روش صحیح مصرف آن را از روی راهنما ببینید. وعده‌های غذایی سگ نباید با انسان هماهنگ باشد و نباید از غذایی که انسان‌ها می‌خورند به سگ هم داد. بسیاری از موادی که ما برای پخت غذا آنها را به کار می‌بریم برای سگ‌ها مضر هستند. غذای سگ مواد مغذی دارد که برای او مفید هستند و بدنش به آنها نیاز دارد. نباید آن را با غذای انسان جایگزین کرد. مواد غذایی مثل گوشت، استخوان، میوه و سبزیجات نباید به شکل خام به سگ داده شوند.

نکاتی برای نگه داشتن سگ در وزن ایده آل

پرورش سگ گوشتی و یا نگه داشتن سگ در وزن ایده آل بدون توجه به نکاتی ممکن نیست. برخی از این نکات عبارت اند از: 

  • مهم است که شرایط فصلی در موقع غذا دادن به سگ مد نظر قرار گیرد. در صورتی که سگ در یک فصل فعالیت بیشتری دارد باید مطابق با آن غذا بخورد. در فصل زمستان که نمی‌توان سگ را برای پیاده روی برد، غذای زیاد می‌تواند موجب اضافه وزن در او شود.

  • وزن کردن سگ یکی از کارهایی است که صاحبش باید هر از گاهی آن را انجام دهد. تغییر وزن در سگ‌ها در هر سنی اهمیت دارد و در سگ‌هایی که جثه کوچکی دارند این تغییر وزن از 7 به 8 کیلو مسئله بسیار مهمی است که نباید به آن بی توجه بود.

  • دادن تنقلات و تشویقی زیاد به سگ یکی از دلایل چاق شدن او است. صاحبانی که عادت کرده اند برای رفتار خوب سگشان به او تشویقی می دهند، باید مراقب اضافه وزنش هم باشند. غذای تشویقی تنها باید 10 درصد از غذای روزانه سگ‌ها باشد. 

نکاتی برای پرورش سگ گوشتی

برای پرورش سگ گوشتی باید تحرک کمی داشته باشد. با بیرون بردن سگ و پیاده روی روزانه می‌توان در تناسب اندام به او کمک کرد. مهم است که صاحب سگ زمانی را به این کار اختصاص دهد. وقتی صاحب یک سگ از وزن ایده آل او آگاه باشد می تواند در زمان برنامه ریزی غذایی به مسائل مهمی توجه کند. در صورت نیاز می تواند به اضافه کردن وزن یا کم کردن وزن او کمک کند. برای کاهش وزن می‌توان مصرف کالری را در غذای روزانه محدود کرد. از آنجا که بی حوصلگی می‌تواند موجب چاقی شود، می‌توان با بازی و خلاقیت به او غذا داد. به جای این که غذا را مستقیم در ظرفش بریزیم و او هم بدون هیچ تلاشی بیاید و آن را بخورد، می‌توان با طرح یک نقشه و با استفاده از روش‌های خلاقانه او را برای پیدا کردن غذا به فعالیت وادار کرد. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!