نازبو
ساکولنت های مناسب آپارتمان
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • کاکتوس و ساکولنت ها

ساکولنت های مناسب آپارتمان

ساکولنت‌ها یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین گیاهان در باغ‌های جدید می‌باشند و دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است. پرورش آن‌ها آسان است، در برابر خشکی مقاوم هستند، بسیار بادوام می‌باشند و تکثیر آن‌ها بسیار آسان است. همچنین ساکولنت‌ها در صورت وجود نور کافی برای نگهداری در گلدان، حیاط و پشت‌بام بسیار مناسب هستند. امروز در سایت "نازبو" شما را با چند گونه ساکولنت‌‌های مقاوم و مناسب برای آپارتمان آشنا می‌کنیم.


آشنایی با سدم مورگانیانوم (Sedum morganianum)

بومی جنوب مکزیک و هندوراس است. سدم‌ها حدود ۳۵۰ گونه گیاهی هستند که همگی گیاهان گوشتی و کوتاه اند و غالباً در سطح خاک گسترش می‌یابند و به صورت گیاهان دائمی می‌باشند. اگر محل کاشت آنها مناسب باشد، در تابستان (از خرداد تا شهریور) به گل می‌نشینند و رنگ گل‌ها از سفید، زرد، صورتی، قرمز تا بنفش متفاوت است.


ساکولنت

نیازها: خاک‌های سبک و خشک، آفتاب شدید، آبیاری منظم در تمام طول سال به جز زمستان، سدم مورگانیانوم از طریق قلمه ساقه یا قلمه برگ تکثیر می‌شوند. 

کریسمس (Christmas Cactus) بومی برزیل است. کاکتوس کریسمس گیاه شناخته شده‌ای است که به عنوان تزئین در زمان کریسمس مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای گل‌های صورتی رنگ زیبایی است که در زمستان و در زمان کریسمس ظاهر می‌شود. در آغاز ماه سپتامبر آن را با کود مایع تغذیه نمایید، زیرا پس از آن جوانه زدن‌های گل آغاز می‌شود.

. ساکولنت

نیازها: بهترین نور برای کاکتوس کریسمس نور غیر مستقیم است، مانند بنفشه آفریقایی. هرس منظم گیاه را تشویق به تولید شاخه جدید می‌نماید و بهار بهترین زمان برای این کار است. در طول زمان گلدهی و کمی قبل از آن، خاک گلدان باید به طور منظم و با فاصله مرطوب شود، این گیاه به آبیاری هر دو یا سه روز یکبار با آب گرم. خاک هوموسی با (pH 5-6) با مخلوط ماسه برای این گیاه مناسب است. ازدیاد کاکتوس کریسمس از طریق تهیه قلمه ساقه در بهار یا اوایل تابستان امكان پذیر است.

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مرجان مینیاتوری ( Euphorbia milii) یک ساکولنت مشهور بومی ماداگاسکار! دارای ۲۰۰۰ گونه است. ارتفاع آن حداکثر به ۹۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۶۰ سانتیمتر می‌رسد. دارای خار بوده و نیمه گوشتی است. در تمام طول سال ممکن است گل بدهد، ولی معمولا در زمستان به گل می‌رود. شیره سفید رنگ این گیاه سمی است.


مرجان منیاتوری

نیازها: فرفیون یا مرجان بهنور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندک تا معمولی، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد.

ساق عروس  (Hens-and-Chicks) بومی مکزیک است. بسیار مناسب جهت نگهداری در منازل و آپارتمان‌ها می‌باشد.

ساق عروس

نیازها: مکانی آفتابی دوست دارد، خاک مناسب شن + خاک باغچه + پیت ماس، هنگام آبیاری نباید روی برگ‌ها آب ریخته شود. ازدیاد این گیاه از طریق قلمه برگ یا جوانه‌های انتهایی گیاه و یا پا جوش‌ها امکان‌پذیر است.

کراسولای نقره ای (Jade Plant Crassula ovata) بومی جنوب آفریقاست! زمانی که هرس این گیاه به شیوه درست انجام شود، این گیاه به شکل بنسای زیبا و با دوام درمی‌آید. این گیاه که بسیار مقاوم و بادوام می‌باشد، در خارج از منزل برای مرزبندی کردن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه یشم، جایزه انجمن سلطنتی باغبانی و باغ انگلستان را نیز از آن خود کرده است.

برای خرید بذر کاکتوس به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

Crassula-ovata


نیازها: آفتاب کامل، خاک رسی_ماسه ای، آبیاری منظم تکثیر این گیاه به دو روش قلمه ساقه و کاشتن بذر صورت می‌گیرد که روش اول بسیار ساده تر می‌باشد.

آلوئه ورا – Medicine Plant Aloe vera بومی شمال آفریقا است دارای برگ‌های ضخیم ، گوشتی و دراز گیاهی آشنا که قرنهاست برای درمان زخم و سوختگی استفاده می‌شود.


آلوئه ورا

نیازها اجازه دهید بین ۲ بار آبیاری خاک گلدان کاملاً خشک شود. از غرقابی شدن خاک به شدت پرهیز کنید. محیط پرنور مانند نور مستقیم آفتاب دوست دارد. برای رشد بهتر از کود کامل ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.

کالانکوئه تومنتوسا (Panda Plant Kalanchoe tomentosa) بومی ماداگاسکار است به گیاه پاندا” یا “گوش گربه ای معروف است گیاهی آبدار و گوشتی از جنس کالانکوئه و خانواده کراسولاسه است.

 کالانکوئه تومنتوسا

نیازها دمای ۱۵ تا ۲۳ ایده آل ترین دمای رشد است در نور غیرمستقیم خورشید رشد خوبی دارد، اجازه دهید بین ۲ بار آبیاری خاک گلدان کاملاً خشک شود. از غرقابی شدن خاک به شدت پرهیز کنید.

اسکوباریا (Pincushion Cactus) بومی مکزیک است ساختاری کروی دارند که کم‌کم با افزایش سن بلند و ستونی شکل می‌گردند رنگ خارها گوناگون و از سفید، زرد تا صورتی و گاه تیره تر نیز دیده می‌شود.

برای خرید انواع کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

 اسکوباریا
 

تکثیر از طریق بذر و قلمه در زمستان آبیاری هر ۱۰ روز یکبار لیندا یا دم اسبی (Ponytail Palm Beaucarnea recurvata) به نخل دم اسبی و لیندا مشهور است بومی ایالت‌های مکزیک است، برگ‌های باریک، کشیده، ضخیم و مقاوم دارد. مجنون، آویزان و فنری است، دارای ۲۴ گونه از درختچه‌ها و درخت‌های همیشه سبز می‌باشد.

 لیندا

نیازها : در دمای ۲۱-۱۲ درجه سانتیگراد به خوبی رشد می‌کند به سرما حساس است در طول فصل رویش هر ۳ هفته یک بار و در طول فصل زمستان به مقداری که برگ‌ها را از پژمرده شدن نگهداری کند (فقط یکبار) آبیاری می‌نماییم. بعد از هر آبیاری تا آبیاری بعدی خاک باید کاملا خشک شود خاک مناسب مخلوط خاک خوب زهکشی شده با بافت لیمونی تقریبا سبک. شامل دو قسمت لوم یک قسمت پیت هوموس و دو قسمت ماسه و سنگریزه سانسوریا (Snake plant Sansevieria trifasciata) یک گیاه همیشه سبز بومی مناطق غربی آفریقا سانسوریا جزء گیاهان زینتی خانگی محبوب به شمار می‌آید، برگ‌ها از اطراف ريشه خارج شده و ضخيم و چوبي (فيبري)، شمشيري شكل، كشيده يا استوانه اي، با اختلاف ارتفاع مي‌باشند.


 سانسوریا

نیازها : نور غیر مستقیم مناسب است درجه حرارت مطلوب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد آبیاری در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته کافی می‌باشد خاک ماسه‌ای، آهکی، خاک برگ خوب زهکشی شده خاک مناسب برای رشد این گیاه می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    .........؟
    15 خرداد 1400
    .........؟

    سلام عزیز کمکی کن ساکولنت من بزرگ شده برا همین جابجاش کردم بعد الان هی داره پژمرده میشه از قسمت پایین شروع شده همینجور داره میاد بالا انگار همه‌ی برگاش به سمت پایین میره بعد از قسمتی که چسبیده به تنه آبش خالی میشه حالا کمکی چیزی کن ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا مشکل از خاکتونه یا گلدون خیلی بزرگه

  • پاسخ
    کانکس
    11 شهریور 1397
    کانکس

    بسیار بسیار عالی . ممنون

گزارش اشکال در سایت