نازبو
در آذر چه بکاریم؟
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

در آذر چه بکاریم؟

بذر گل‌ها و گیاهان مختلف برای جوانه زدن و رشد خود نیاز به شرایط مناسب دارند. با توجه به خصوصیات هر گیاه می‌توان در زمان مشخصی از سال برای کاشت آن‌ها اقدام نمود. در این مطلب به معرفی و بررسی انواع سبزیجات، صیفی‌جات، گل‌ها و گیاهان زینتی، کاکتوس و میوه‌های کمیاب قابل کاشت در آذرماه می‌پردازیم بذر در آخرین ماه پاییز هوا چهره زمستانی به خود گرفته است. در مناطق معتدل و سردسیر، آذرماه با بارش برف، برودت هوا و باران همراه است. در مناطق گرمسیری نیز هوا خنک و همراه با بارش‌های باران خواهد بود. در حال و هوای قشنگ پاییزی کاشت بذر گل‌ها و گیاهان مختلف و پرورش آن جذاب خواهد بود. اگر می‌خواهید روزهای سرد پاییزی را در داخل منزل با گل‌ها و گیاهان سپری کنید و از پرورش آن‌ها لذت ببرید؛ در این مطلب انواع بذرهای قابل کاشت در آذرماه را معرفی می‌کنیم. در آذرماه کاشت گل‌ها و گیاهان مختلف در فضای بیرون و بدون هیچ گونه محافظت با محدودیت‌هایی همراه است. هوای سرد، بارش برف و برودت هوا در شب هنگام منجر به یخ زدن جوانه‌ها و گیاهان می‌شود. از طرفی در طول زمستان تقریباً تمام انواع گیاهان به حالت خواب زمستانی فرو می‌روند. بنابراین اگر می‌خواهید در آذرماه انواع گل‌ها و گیاهان مختلف را بکارید، راه کارهای مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. کاشت بذر در آذرماه در اغلب موارد از سوی گلخانه ‌داران، باغداران و مزارع پرورش گل و گیاه در جهت آماده سازی گل‌ها، نهال، سبزیجات و میوه‌ها برای اواخر زمستان صورت می‌پذیرد. البته در برخی موارد کاشت بذر در خزانه و گل خانه‌ها به طور دائم جهت تولید انواع سبزیجات و صیفی‌جات ادامه دارد. در ادامه به بررسی و تشریح انواع بذر قابل کاشت در فضای آپارتمان در آخرین ماه پاییز اشاره می‌کنیم که می‌توانید برای خرید بذر گل و گیاه به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

Planting vegetable plants in the fall

کاشت بذر در داخل منزل در آذر ماه

در روزهای سرد پاییز و زمستان، به دلیل شرایط جوی و برودت هوا معمولاً زمان بیشتری را در داخل خانه سپری می‌کنیم. کاشت بذر انواع گل‌ها و گیاهان مختلف در روزهای سرد پاییز می‌تواند سرگرمی جذابی محسوب شود. جوانه زدن، رشد و نمو، گل دادن و باردهی گیاهان حس خوبی دارد. هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوید، منتظر اتفاق جالبی خواهید بود. از طرفی وجود انواع گل‌ها و گیاهان مختلف در داخل خانه موجب آرامش و تسکین اعصاب است. برای کاشت بذر در آذرماه در داخل آپارتمان محدودیت خاصی وجود ندارد. دمای نرمال برای داخل خانه، ما بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. از طرفی انواع وسایل گرمایشی منجر به کنترل دمای داخل منزل می‌شود. اگر در داخل آپارتمان زندگی می‌کنید دقت داشته باشید که دمای داخل به بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد نرسد. معمولاً دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد دمای مطلوبی برای پرورش انواع گل‌ها و گیاهان است. در صورت رعایت این موضوع می‌توانید انواع بذر را در داخل گلدان بکارید. در کاشت گیاهان مهمترین موضوع توجه به دمای جوانه زنی است. برخی گیاهان طبیعت سردسیری داشته و به دمای کمتری نیاز دارند. در این صورت پس از کاشت آن‌ها باید دقت کنید که دمای داخل خانه در محدوده تعیین شده برای گیاه باشد. به عنوان مثال هویج، گل کلم، کاسنی و اسفناج جزو سبزیجاتی هستند که به دمای کمتری نسبت به سایر گیاهان برای رشد و نمو نیاز دارند. در این صورت می توانید گلدان حاوی بذر را در محل هایی از آپارتمان یا خانه که دمای کمتری دارد قرار دهید. راهرو، راه پله، گوشه سالن و دور از منبع حرارتی، نزدیک به بالکن و تراس و یا هر جای دیگری که خنک‌تر است، برای اینکار مناسب است. نکته مهم دیگر در کاشت گیاهان در داخل آپارتمان این است که سعی کنید رطوبت داخل خانه را در حد مطلوب نگه دارید. در فصل زمستان و بویژه در مناطق خشک، رطوبت داخل منازل کم است. با روشن کردن دستگاه بخور آبسرد و یا گرم و حتی قرار دادن یک کاسه آب بر روی اپن آشپزخانه می‌توانید به افزایش رطوبت داخل خانه کمک کنید. افزایش رطوبت علاوه بر اینکه برای رشد گیاهان مفید است، موجب بهبود عملکرد سیستم تنفسی انسان می گردد. در ادامه به بررسی نکات مهم در کاشت بذر در آذرماه در فضای آزاد خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت آناناس در خانه

کاشت بذر در فضای آزاد در آذر کاشت بذر در آذرماه در فضای باز با محدودیت‌هایی همراه است. برودت هوا موجب یخ زدن جوانه‌ها و مرگ آن‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید در آخرین ماه پاییز گل‌ها و گیاهان مختلف را بکارید باید تمهیداتی برای این کار به عمل آورید. افرادی که به طور حرفه ای نسبت به تولید و تکثیر انواع گل و گیاه و کاشت سبزیجات و صیفی‌جات مختلف اقدام می کنند، در طول ماه‍های سرد سال از خزانه برای کاشت بذر استفاده می کنند. در خزانه انواع بذر گیاهان به طور موقت کاشته شده و در شرایط محیطی قابل کنترل رشد می‌کنند. پس از جوانه زدن و رشد گیاه تا حد مناسب، جوانه‌ها به محل اصلی انتقال می‌یابند. گلخانه‌ها نیز شرایط مناسب محیطی برای کاشت سبزیجات، صیفی‌جات، گل‌ها و گیاهان مختلف را دارند، لذا می‌توان بدور از سرمای هوا نسبت به کاشت بذر در آذرماه اقدام نمود. در برخی موارد امکان پوشاندن روی خاک با نایلون‌های ضخیم جهت محافظت از سرما وجود دارد. در این صورت می‌توانید نایلون‌های مناسب تهیه و روی سطح خاک را با آن‌ها بپوشانید. پوشاندن سطح خاک موجب گرمای هوای روی سطح خاک و فراهم آوردن رطوبت مناسب برای جوانه زدن و رشد آن خواهد بود. کاشت بذر در داخل سینی نشاء از دیگر مواردی است که توسط افراد حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود. در این موارد ابتدا بذرهای مورد نظر را در داخل سینی‌های نشاء و در محیط بسته می‌کارند. معمولاً بسته به نوع گیاه، حدود یک تا سه هفته زمان برای جوانه زدن نیاز است. پس از جوانه زدن تا چندین هفته پس از آن جوانه‌ها در محل اولیه نگهداری شده تا به اندازه معینی برسند. پس از اینکه جوانه ها به اندازه کافی بزرگ شدند، نوبت انتقال آن‌ها به محل اصلی می‌رسد. در صورت کاشت بذر در آذرماه و استفاده از سینی نشاء معمولاً ما بین دو تا سه ماه بعد زمان انتقال نشاء به محل اصلی که گلدان و یا باغ و باغچه است زمان نیاز دارد. نکته مهم این است که روش‌های کاشت که تشریح شد برای سبزیجاتی مانند سبزی خوردن که رشد سریعی دارند به کار نمی‌رود. برای این نوع سبزیجات باید محل مناسبی برای کاشت آن‌ها از ابتدا فراهم نمود. در ادامه به بررسی و معرفی انواع بذر سبزیجات قابل کاشت در آذرماه می‌پردازیم.

همچنین بخوانید : کاشت و برداشت بذر سبزی خوردن

کاشت بذر سبزیجات در آذر ماه کاشت بذر سبزیجات در آذرماه در داخل منزل کاری بسیار ساده است. با تهیه گلدان و یا سینی‌های کشت مناسب می‌توانید انواع سبزیجات شامل سبزی خوردن، نعنا، جعفری، ریحان، شنبلیله، گشنیز، تره و شاهی را بکارید. دمای مناسب برای کاشت اغلب سبزیجات ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. این سبزیجات رشد سریعی دارند و پس از حدود ۴۵ روز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به شرایط آب و هوایی در آذرماه برای کاشت سبزیجات باید محل کاشت را گرم نگه دارید. همچنین می‌توانید بذر انواع سبزیجات مانند هویج، کلم، گل کلم، کاهو، پیاز، ترب، پیازچه و تربچه را در داخل گلدان بکارید. کاشت سبزیجات در آذرماه در خزانه و سپس انتقال جوانه‌ها به محل اصلی می تواند گزینه دیگر بشمار رود. انواع گل کلم مانند گل کلم قرمز، گل کلم بنفش، گل کلم سفید و گل کلم سبز را می‌توان در آخرین ماه پاییز کاشت. همچنین سبزیجاتی مانند کاسنی، آندیو و هویج در پاییز قابل کاشت است. فروشگاه اینترنتی نازبو بیش از ۷۰ نوع بذر سبزیجات شامل انواع ریحان، نعنا، جعفری، هویج، کاسنی، سبزی خوردن، ترب و تربچه، پیاز و پیازچه، کلم و گل کلم و کاهو را با درجه خلوص صددرصد و کیفیت عالی بفروش می‌رساند. بذر سبزیجات عرضه شده در نازبو از بهترین تولیدکنندگان داخلی و یا خارجی بوده و دارای قدرت جوانه‌زنی بالا هستند، لذا می‌توان با اطمینان نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمود.

what-is-vegetable-gardening

همچنین بخوانید : آیا با کلم بروکسل آشنایی دارید؟

بذر صیفی‌جات قابل کاشت در آذر

کاشت بذر صیفی‌جات در فضای آزاد در آخرین ماه پاییز بسته به شرایط آب و هوایی محل دارد. مناطق جنوبی کشور مانند استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و یا جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان هوای معتدلی در پاییز و زمستان دارند. در این مناطق می‌توانید انواع صیفی‌جات را حتی در آذرماه کاشت. صیفی‌جاتی مانند انواع فلفل، بادمجان، کدو، خیار، گوجه فرنگی، ذرت، هندوانه، خربزه و طالبی، ذرت و لوبیا به دمای به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نیاز دارند. در صورت داشتن شرایط مناسب می توانید انواع بذر صیفی‌جات را در آذرماه بکارید. در مناطق معتدل و سردسیر در صورت فراهم کردن محل مناسب و دمای حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه امکان کاشت بذر وجود دارد. در صورتی که فضای کافی برای کاشت بذر در داخل آپارتمان دارید، انواع صیفی‌جات را در داخل گلدان بکارید و از میوه‌ها و سبزیجات تازه و بهداشتی که خود پرورش داده اید لذت ببرید. گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و کدو جزو صیفی‌جات پر مصرفی هستند، که در تمام ایام سال به آن‌ها نیاز داریم. در صورت کاشت این صیفی‌جات در پاییز می‌توانید انواع گوجه فرنگی، خیار و بادمجان تازه در دسترس داشته باشید. نکته قابل توجه این است که کاشت انواع سبزیجات و صیفی‌جات در منزل، باغ و باغچه به دلیل اینکه مراقبت‌های بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت می‌شود طعم و مزه خوبی دارند. استفاده از آب بهداشتی، محیط تمیز و سالم و فراهم آوردن شرایط مناسب منجر به تولید محصولات با کیفیت و ارگانیک می‌شود. کاشت بذر در آذرماه بسیار لذت بخش است. شما می‌توانید روزهای سرد زمستان را با سبزیجات و صیفی‌جات خود مشغول بوده و از پرورش آن‌ها لذت ببرید.

برای خرید پکیج بذر سبزی ایتالیایی اینجا را کلیک کنید. 

کاشت بذر گل‌ها و گیاهان زینتی در آذر

برای کاشت بذر گل‌ها و گیاهان زینتی در آذرماه گزینه‌های متعددی در پیش رو دارید. برخی گل‌ها قابلیت کاشت در پاییز را دارند. شما می‌توانید این گل‌ها را در پاییز کاشته و در بهار آینده از گل‌های آن‌ها لذت ببرید. در صورتی که می‌خواهید برای داخل منزل خود انواع گل‌های رنگارنگ و خوشبو داشته باشید، امکان کاشت بذر گل‌های زیادی برای شما وجود دارد. جوانه‌ها به طور عادی بین یک تا سه هفته از خاک بیرون می‌آیند. پس از آن بسته به نوع گل از دو ماه به بعد زمان گل‌دهی فرا می‌رسد. برخی گل‌ها دایمی بوده و برخی یکساله و دو ساله اند. بنابراین در صورت کاشت بذر در آذرماه به طول عمر گل توجه داشته باشید. از آنجاکه کاشت گل‌ها و گیاهان زینتی با کاشت سبزیجات و صیفی‌جات متفاوت است، بنابراین شما می‌توانید ابتدا بذرها را در داخل گلدان و در فضای داخل بکارید. پس از مدت زمان دو ماه امکان انتقال گل به محل اصلی وجود دارد. محل اصلی می‌تواند گلدان بزرگتر و یا باغ و باغچه شما باشد. با توجه به زمان کاشت بذر در آذر ماه، پس از گذشت سه ماه به اواخر زمستان می‌رسیم. در این زمان سرمای هوا کمتر شده و امکان انتقال گیاه به فضای آزاد نیز میسر است. برای خرید بذر گل‌ها و گیاهان زینتی از فروشگاه اینترنتی نازبو بازدید کنید. این فروشگاه بیش از ۹۰ نوع بذر گل‌ها و گیاهان تزیینی جذاب و رنگارنگ را به شما عرضه می‌کند. برخی گل‌های قابل کاشت در آذرماه شامل گل ناز آفتابی، گل شب بو زعفرانی، گل ابری آبی پاکوتاه، گل گندم، گل میمون، گل شب بو، گل لاله عباسی، گل گازانیا، گل ایبریس پاکوتاه، گل میمون اسنپ شات، گل پامچال و گل ابری است. هر کدام از این گل‌ها شرایط نگهداری متفاوتی دارند. برای عملکرد بهتر و کاشت مطلوب توصیه می‌شود، شرایط نگهداری هر یک را بررسی و مطالعه کنید. کاشت بذر در آذرماه زمان خوبی برای داشتن گل‌های زیبای در اسفند ماه و نزدیک عید نوروز است. اگر می‌خواهید سال جدید را با گل‌های رنگارنگ شروع کنید، آذرماه زمان خوبی برای کاشت انواع گل‌ها بشمار می‌رود.

همچنین بخوانید: گل‌های مناسب فصل پاییز

کاشت بذر کاکتوس در آذرماه

کاکتوس‌ها دارای انواع مختلفی هستند. شاید در اولین نگاه تمام کاکتوس‌ها شبیه به هم باشند، ولی واقعیت این است که گونه‌های زیادی از آن‌ها را می‌توانید تهیه کنید. اگر چه کاکتوس در ایران گونه بومی ندارد، ولی در سال‌های اخیر طرفداران کاکتوس نسبت به کاشت بذر و تکثیر آن‌ها اقدامات زیادی انجام داده‌اند. کاکتوس یک گیاه تزیینی منحصر به فرد است که در عین ظاهر خشن و خاردار خود زیبایی خاصی دارد. روش‌های تکثیر کاکتوس شامل کاشت بذر، پیوند زدن و قلمه زدن است. کاشت و تکثیر کاکتوس از طریق بذر طولانی‌تر از سایر روش‌ها است. برای کاشت کاکتوس در آذرماه می‌توان بذرها را در داخل گلدان کاشت. پس از اینکه جوانه ها از خاک بیرون آمدند و پس از گذشت چند هفته می‌توان جوانه‌ها را به محل اصلی انتقال داد. بذرهای کاکتوس سیاه رنگ و بسیار ریز هستند و قدرت جوانه‌زنی آن‌ها پایین است. در هنگام خرید دقت نمایید که محصول اورجینال و با کیفیت خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی نازبو بیش از ۱۵ نوع کاکتوس در گونه‌های مختلف را عرضه می‌نماید. کلیه محصولات از تولیدکنندگان معتبر خارجی تهیه شده‌اند و کیفیت آن‌ها تضمین شده است. برای اطلاع از نحوه کاشت و پرورش کاکتوس به توضیحات ارائه شده در وب سایت مراجعه کنید. با توجه به اینکه کاکتوس بومی ایران نیست و نیاز به شرایط آب و هوایی ویژه دارد، لذا مطالعه و بررسی نحوه کاشت و نگهداری آن می‌تواند کمک شایانی به شما نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بذر کاکتوس قابل خریداری از نازبو به وب سایت رجوع کنید.

همچنین بخوانید : نور مناسب کاکتوس و ساکولنت

il_794xN.2156225798_njqp

بذر میوه‌های کمیاب قابل کاشت در آذر ماه

میوه‌های استوایی جزو میوه‌های نادر و خوشمزه هستند. این میوه‌ها منبع غذایی عالی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن محسوب می‌گردند. برخی میوه‌های استوایی مانند پاپایا و دراگون فروت در ایران بندرت پیدا می‌شوند و برخی مانند آناناس و انبه در دسترس هستند. اگر تصمیم دارید که میوه‌های نایابی مانند پاپایا و دراگون فروت را در منزل و یا باغ و مزرعه خود داشته باشید، می‌توانید در آذرماه برای کاشت بذر اقدام کنید. آذرماه اگر چه ماه سردی به شمار می‌رود، ولی با روش‌هایی که معرفی می‌شود، می‌توان انواع میوه‌های استوایی را در آذرماه کاشت. کاشت بذر پاپایا نیاز به دمای حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد دارد. توصیه می‌شود، ابتدا از سینی‌های نشاء و یا گلدان برای کاشت استفاده کنید. پس از جوانه زدن و رشد جوانه ها می توانید آن‌ها را به محل اصلی منتقل کنید. درختان پاپایا دایمی بوده و در صورت کاشت آن‌ها در آذرماه می‌توانید در تابستان سال آینده شاهد گل‌دهی آن‌ها باشید. محل رشد جوانه‌ها باید مرطوب باشد، لذا دقت داشته باشید که خاک بستر همواره خیس باشد. همچنین پس از جوانه زدن، هوای محیط را مرطوب نگه دارید. پاپایا و دراگون فروت به دلیل اینکه بومی مناطق استوایی و گرمسیری است لذا به هوای مرطوب و گرم نیاز دارد. در صورت داشتن خزانه و گل خانه می‌توان رطوبت و دما را به طور مناسب کنترل نمود. از دیگر انواع میوه‌های خاص می‌توان به بری‌ها اشاره نمود. انواع بری مانند رزبری، بلک بری، گوجی بری، استرابری و بلوبری از خانواده بری‌ها هستند. خانواده بری‌ها در مناطق سردسیر می‌رویند. حداکثر دمای مورد نیاز برای کاشت آن‌ها ۲۵ درجه سانتیگراد است. این میوه درختی بوته مانند دارد و چند ساله است. با توجه به شکل و شمایل آن امکان کاشت در گلدان به راحتی وجود دارد. در واقع کاشت بذر بری در گلدان مزیت‌های زیادی خواهد داشت. با این حال در صورت تصمیم به کاشت بذر در باغ و باغچه، ابتدا آن را در داخل گلدان و سینی نشاء کاشته و پس از چندین ماه به محل اصلی منتقل کنید. برای تهیه بذر میوه‌های کمیاب به فروشگاه اینترنتی نازبو رجوع کنید. شما می‌توانید بیش از ۳۰ نوع بذر میوه‌های استوایی و بری را به صورت اورجینال و با کیفیت فوق العاده از نازبو تهیه کنید.

برای خرید پکیج کاشت 15 بذر صیفی و سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاشت بذرهای هیبریدی در آذر ماه

فروشگاه اینترنتی نازبو انواع بذرهای هیبریدی را عرضه می‌نماید. برای کاشت بذر در آذرماه می‌توانید انواع کلم و گل کلم، کدو، ذرت، ملون، خیار، گوجه فرنگی، فلفل، پاپایا و گل‌های مختلف را تهیه و بکارید. این میوه‌ها و سبزیجات اصلاح شده ظاهر، طعم و مزه مطلوبی دارند و بر روی آن‌ها اصلاحات ژنتیکی صورت گرفته است. اگر می‌خواهید انواع بذر اصلاح شده را تهیه کنید، از فروشگاه اینترنتی نازبو دیدن کنید.

کاشت بذر بونسای و درختان خاص در آذر

کاشت بذر در آذرماه تنها مختص به سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های مختلف نیست. در صورتی که تمایل به کاشت انواع درختان کوچک بونسای و یا درختان خاص دارید به راحتی بذر آن‌ها را در گلدان و محل اولیه بکارید. گلدان و سینی نشاء کوچک بوده و به راحتی قابل حمل است. پس از اینکه بذرها جوانه زدند و با گذشت چندین هفته زمان انتقال نشاء به محل اصلی فرا می‌رسد. درختان بونسای به دلیل اندازه و زیبایی خود برای تزیین داخل منازل، شرکت، محل کار، سازمان‌ها، هتل‌ها، ادارات و سایر فضاهای بسته به کار می‌روند. بدین ترتیب با کاشت آن‌ها در گلدان می‌توان آن‌ها را نگهداری کرد. بذر انواع درختان بونسای را از فروشگاه اینترنتی نازبو تهیه کنید. کلیه محصولات موجود اورجینال و با کیفیت فوق‌العاده عرضه می‌شوند. همچنین برخی درختان خاص مانند گیاه لوفا، نخل کاریوتا و درخت لونگان را می‌توانید از نازبو تهیه کنید.

woman-harvesting-vegetables_23-2148568609

خرید انواع بذر در فروشگاه اینترنتی نازبو 

فروشگاه اینترنتی نازبو بیش از ۳۴۰ نوع بذر مختلف را عرضه می نماید. انواع بذر سبزیجات، صیفی‌جات، میوه‌های استوایی، کاکتوس، گل‌های زینتی، درختان و بونسای را با کیفیت اصلی از نازبو تهیه کنید. کلیه محصولات عرضه شده در نازبو دارای کیفیت تضمین شده هستند، لذا مشتریان در صورت عدم رضایت از محصول تا مدت زمان یک هفته می‌توانند نسبت به ارجاع و عودت آن اقدام کنند. کلیه محصولات به صورت پستی به محل مشتریان ارسال می‌گردد. خریداران در صورت خرید انواع بذر، لوازم باغبانی، خاک و کود، گلدان و سایر محصولات به مبلغ بالای یکصد هزار تومان از خدمات ارسال رایگان بهره‌مند خواهند شد. بدین ترتیب افرادی که به طور حرفه ای اقدام به کاشت و تکثیر گل‌ها و گیاهان مختلف اقدام می‌کنند، می‌توانند در صورت خرید عمده، سفارشات خود را به طور رایگان در محل خود تحویل بگیرند. تحویل سفارشات در اسرع وقت و به مدت ۴۸ ساعت پس از بسته‌بندی و ارسال به پست صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع محصولات قابل ارائه از وب سایت نازبو دیدن کنید.    

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    جهان
    09 آذر 1399
    جهان

    در مورد ارجاع بذر درصورت نا رضایتی ،اول باید بذر را بکاریم بعدش چطوری اونه ارجاع بدیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام جهان عزیز لطفا صفحه قوانین و مقررات سایت رو مطالعه بفرمایید، توضیح داده شده.

  • پاسخ
    مهدی
    05 آذر 1399
    مهدی

    سلام من پیاز کوکب میخوام که بومی ان نه اوناییکه بری هستن اون گل درشتها از کجا باید تهیه کنم

گزارش اشکال در سایت