نازبو
با مصرف کلم بروکسل زیبایی را به خود هدیه دهید
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات

با مصرف کلم بروکسل زیبایی را به خود هدیه دهید

کلم بروکسل یک نوع از گونه‌های کلم می‌باشد. در این مقاله ما شما را با خواص و مزایای این محصول مغزی آشنا خواهیم کرد. امروزه با پیشرفت دنیای پزشکی و تحقیقات پژوهشگران بسیاری از خوراکی‌ها که شاید در سالیان قبل شناخته شده نبودند، در دسترس عامه مردم قرار گرفته است.

آیا با کلم بروکسل آشنایی دارید؟

کلم بروکسل یک نوع از گونه‌های کلم می‌باشد. در این مقاله ما شما را با خواص و مزایای این محصول مغزی آشنا خواهیم کرد. امروزه با پیشرفت دنیای پزشکی و تحقیقات پژوهشگران بسیاری از خوراکی‌ها که شاید در سالیان قبل شناخته شده نبودند، در دسترس عامه مردم قرار گرفته است. آیا تا به‌حال افرادی را دیده‌اید که سرشار از انرژی باشند؟ آیا تا به‌حال به این قضیه فکر کرده‌اید که این افراد از چه نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند؟ آیا تا به‌حال از خود سوال کرده‌اید برای داشتن زندگی سالم از چه راهکارهایی باید استفاده کنیم؟

جهت خرید بذر کلم به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

1

رژیم غذایی مناسب رژیمی دارای غذاهایی سالم که حاوی پروتئین، فیبر و چربی مناسب است. وقتی بدن انسان سالم باشد ذهن نیز به استرس و بیماری‌های مزمن دچار نمی‌گردد. حتماً لازم نیست از غذاهای گران‌قیمت با حجم زیاد استفاده گردد تا اطمینان حاصل نماییم که رژیم غذایی مناسبی داشته ایم. برخی اوقات میزان بسیار کمی سبزیجات حاوی مقادیر زیادی ویتامین است که برای سلامت ما مفید واقع می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی افراد به فضاهای مجازی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی را می‌بینید که جهت فروش برخی از اقلام موجود در بازار آگهی تبلیغاتی عرضه می‌کنند. بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها در منوهای خود تصاویری از انواع غذا و سالاد جهت تبلیغ محصول قرار می‌دهند. در دهه اخیر بسیاری از سالادهای موجود در رستوران‌ها حاوی سبزیجات با ویتامین‌های مورد نیاز بدن تهیه می‌گردد. با توجه به توصیه پزشکان و محققان در استفاده از این غذاهای مقوی در اینجا به معرفی یکی از مواد موجود در سالادهای سالم می‌پردازیم. کلم بروکسل یکی از این محصولات است که سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد. این نوع کلم در ایران بیشتر به‌نام کلم دکمه‌ای معروف است. کشاورزان در حال حاضر علاقه بسیاری به کاشت این محصول دارند. مناطق زیر کشت کلم بروکسل از مناطق سردسیر می‌باشد. به‌دلیل اینکه این گیاه از دیگر گیاهان در برابر هوای سرد مقاوم‌تر است در هوای سردتر محصول بهتری می‌دهد.

جهت خرید بذر کلم بروکسل به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بسیاری از کشاورزان با بهره‌گیری از علم روز تلاش می‌کنند با خریداری این محصولات کشاورزی بتوانند کشت این نوع سبزیجات را در کشورمان رونق بخشند. کشت این محصولات که خواستگاه اروپایی دارد، می‌تواند رونق مالی بسیاری برای کشاورزان داخلی داشته باشد. وقتی این نوع محصولات در کشورمان وجود داشته باشد، قیمت این محصول نیز کاهش یافته و بیشتر در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این نوع سبزی که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است، گزینه مناسبی جهت بهبود سلامت افراد است. در ادامه به بررسی ویتامین‌های موجود در آن می‌پردازیم.

همچنین بخوانید : تقویم کاشت سبزیجات خانگی

موارد استفاده کلم بروکسل چیست؟

امروزه در بسیاری از رستوران‌ها در کنار غذاهای خود از این نوع کلم استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که قیافه این محصول فانتزی است در بسیاری از سالادها، ترشی و خوراک‌های چینی و ... از آن استفاده می‌کنند. کلم بروکسل اگر ریز باشد بسیار خوش‌طعم است. در صورت برداشت دیر هنگام این نوع کلم رشد بیشتری دارد اما از نظر کیفیت و طعم به خوشمزگی نمونه ریز آن نیست. اندازه استاندارد این گیاه به اندازه گردو می‌باشد که سایز بزرگتر آن دارای طعمی تلخ است. پیشینه کاشت این محصول به کشور بلژیک بر می‌گردد. اولین بار کشاورزان این کشور اقدام به کاشت کلم بروکسل کردند. نام گذاری آن نیز به دلیل کاشت آن اولین با در شهر بروکسل بوده است. اما در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها اقدام به کاشت این نوع کلم کرده‌اند. این نوع کلم شباهت زیادی به کلم مینیاتوری دارد اما طعم آن کمی به تلخی می‌زند. اما با آب‌پز کردن آن از تلخی آن کاسته می‌شود. اما بسیاری از کسانی که از طرفداران این گیاه خوش‌طعم هستند از طعم تلخ آن استقبال می‌کنند.

همچنین بخوانید: اصول باغبانی در فصل گرم تابستان

ارزش غذایی کلم بروکسل چقدر است؟

این نوع کلم دارای ویتامین‌های B6 ، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K است. در بسیاری از پژوهش‌هایی که در دهه اخیر به آن پرداخته شده‌است اذعان دارند که مقدار زیادی منگنز، پتاسیم، مس و فیبر در کلم بروکسل وجود دارد. بسیاری از حکما در طب سنتی جهت برطرف نمودن خارش و شوره سر جوشانده این نوع کلم را پیشنهاد می‌دهند. با رسیدن جوشانده مواد مغذی موجود در آن باعث رفع خارش می‌گردد. کلم بروکسل تقویت کننده قلب و عروق می‌باشد. مصرف آن در سالاد همراه با کمی آبلیمو موجب تقویت رگ‌ها می‌گردد. در فصل پاییز و زمستان از سوپ آن برای درمان سرفه و نرم نمودن سینه استفاده می‌گردد. از آنجایی‌که متخصصین برای درمان سرماخوردگی مصرف ویتامین C را پیشنهاد می‌کنند این نوع کلم می‌تواند میزان بسیار زیادی از ویتامین مورد نظر بدن را تأمین نماید. ویتامین C جزو قدرتمندترین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است دریافت آن رابطه مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن دارد. در واقع زمانی که شما ویتأمین C کافی در طول روز دریافت کنید، میزان تولید گلبول‌های سفید خونتان افزایش پیدا می‌کند. در بسیاری از رستوران‌ها در کنار بیشتر غذاها از کلم بروکسل استفاده می‌نمایند. در صورت در دسترس نبودن کاهو می‌توان از آن به عنوان جایگزین کاهو استفاده نمود. جهت حفظ تازگی و طراوت آن از آب سرد برای شستشو باید استفاده کرد و بعد از شستن همراه با مقداری نمک آن را جوشانده و در کنار غذا به عنوان تزئین بسیار زیبا استفاده نمود. کلم بروکسل حاوی مقدار زیادی ویتامین K است. محققان معتقدند با مصرف 100 گرم از آن 194 میکروگرم ویتامین K مورد نیاز بدن را تأمین نماید.

شما می‌توانید بذر کاهو، اسفناج، خردل، آروگولا، سوئیس چارد و گل کلم ، انواع گوجه فرنگی را از فروشگاه نازبو تهیه کنید.

غذاهای مقوی تهیه شده با کلم بروکسل

ترکیب این نوع کلم با مواد دیگر باعث تأمین ویتامین مورد نیاز بدن می‌شود. ترکیب این نوع کلم با سیب‌زمینی و چند تکه استیک همراه با روغن بالزامیک طعمی به ‌یاد ماندنی دارد که مطمئناً از طرفداران مصرف آن خواهید شد. با توجه به تغییر ذائقه افراد و علاقه آنان به فست فود ترکیب سوسیس و کلم بروکسل همراه با چاشنی‌های موجود در بازار علاقه‌مندان به این غذا را افزایش داده است. برای کسانی که از غذاهای سرخ‌کردنی فراری هستند می‌توان ترکیب این نوع کلم همراه با آب مرغ و سیب زمینی آبپز غذایی مفید و رژیمی تهیه کرد. بر اساس مطالعات میزان فیبری که در این این نوع کلم وجود دارد می‌توان جهت رفع یبوست در افراد استفاده نمود. کمک به سلامت دستگاه گوارش نیز از مواردی است که فیبر موجود در آن بهبود دهنده سلامت دستگاه گوارش است. تاثیر کلم بروکسل بر عملکرد غده تیروئید یکی دیگر از مزایای استفاده از این محصول می‌باشد. این نوع کلم با تنظیم هورمون‌ها موجب بهبود سوخت و ساز بدن و فعالیت گردش خون و دستگاه گوارش شود.

  Food

کلم بروکسل و بدنسازی

امروزه بر اساس تحقیقات پژوهشگران رژیم‌های غذایی مناسب جهت ورزشکاران علی‌الخصوص ورزش بدنسازی بر اساس مواد غذایی با کربوهیدرات کم و آنتی اکسیدان بالا است. بسیاری از مواد غذایی که مناسب این افراد است باید دارای مواد فیبری غنی باشد. این نوع کلم که در جهان بسیار محبوب به شمار می‌آید این خاصیت را دارد. کلم بروکسل دارای چربی و کالری بسیار کم است اما از میزان پروتئین بالایی برخوردار است. بسیاری از بدنسازان جهت از بین بردن چربی در رژیم غذایی خود از این نوع کلم که در دسته سبزیجات است، استفاده می‌کنند. مربیان حرفه‌ای این ورزش پیشنهاد می‌کنند برای به دست آوردن عضله از این نوع رژیم غذایی پیروی کنند. کلسیم موجود در کلم بروکسل کمک می‌کند که از چربی انباشته شده در بدن جلوگیری گردد. با گنجاندن این نوع کلم در تغذیه هفتگی سیستم ایمنی بدن تقویت شده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌گردد.

همچنین بخوانید: نکاتی برای کاشت سبزیجات در خانه

چرا افراد سالمند باید از کلم بروکسل استفاده کنند؟

امروزه در بسیاری از تحقیقات دانشمندان استفاده از این رژیم غذایی را برای سالمندان توصیه می‌کنند. سالمندان به دلیل ابتلا به آلزایمر به مشکلات عدیده‌ای برمی‌خورند. در بیماری آلزایمر توانایی فرد در فهم و به یادآوردن مختل می‌شود. این نوع سبزی که سرشار از ویتامین A است باعث می‌شود از پیشرفت آلزایمر در افراد بالای 60 سال جلوگیری گردد. مصرف ویتامین A با تبدیل به ماده اسید رتینوئیک در بدن به سلامت و سیستم عصبی کمک می‌کند. همچنین اسید رتینوئیک تاثیر مهمی بر تکامل مغز انسان‌ها دارد. یکی دیگر از فواید این نوع کلم تنظیم کلسترل و در واقع به پایین آمدن کلسترول منجر می‌شود. کلسترول بالا سبب می‌شود شریان‌های اصلی خون دچار انسداد گردد و مشکلات قلبی و عروقی دامن‌گیر فرد گردد. پیروی از این نوع رژیم غذایی باعث می‌شود کلسترول خون تنظیم گردد.

برای درمان بیماری‌ها چه نوع تغذیه‌ای داشته باشیم؟

غذاهایی که در ترکیب آن از کلم بروکسل استفاده گردد به دلیل خاصیت ضدالتهابی آن برای همه افراد مناسب می‌باشد. افرادی که از بیماری‌های مفصل، نقرس، رماتیسم، و سایر بیماری‌های التهابی رنج می‌برند، مصرف هفتگی می‌تواند از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری نماید. والدین می‌توانند برای کودکان از سن نه ماهگی به بعد به عنوان سوپ در کنار بقیه سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد. در تغذیه کودکان ویتامین D نقش بسیار زیادی در استحکام استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان دارد. در این نوع کلم این ویتامین نقش پررنگی ایفا می‌کند. بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند افرادی که علاقه ای به خوردن غذاهای دریایی ندارند، می‌توانند از آن به عنوان غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 استفاده نمایند.

این سبزی به عنوان یه هضم کننده قوی برای تبدیل ویتامین‌ها به کالری مورد نیاز بدن کارایی بسیار بالایی دارد. از آنجایی‌که امروزه تناسب اندام به جنسیتی خاص مربوط نمی‌شود همه افراد برای داشتن اندامی متناسب از رژیم‌های خاصی پیروی می‌کنند. فیبر موجود در کلم باعث می‌شود میله به خوردن غذا کاهش یافته و از پرخوری جلوگیری گردد. در این سبزی ترشح هورمون لپتین اتفاق می‌افتد و اشتها از بین می‌رود. مصرف این نوع سبزی باعث می‌شود جریان خون افزایش یافته و احتمال بروز حمله قلبی کاهش یابد. ویتامین K موجود در کلم باعث کمک به لخته شدن خون در رگ‌ها گردد. افرادی که جهت لخته شدن خون دارو مصرف می‌کنند با خوردن این نوع کلم دچار لختگی خون در عروق گشته و باعث سکته قلبی می‌گردد. امروزه بسیاری از بیماری‌های مزمن با استرس شروع می‌شوند. مصرف این نوع کلم باعث کاهش استرس در سلول‌های مغزی شده و از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: گیاهخواری و تاریخچه پیدایش

brussels.sprouts

پزشکان متخصص زنان و زایمان به تمامی کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌کنند سه ماه قبل از بارداری از اسید فولیک استفاده نمایند. در جوانه‌های بروکسل مقادیر زیادی اسید فولیک وجود دارد که در صورت استفاده خام این محصول در مصرف هفتگی برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی عاملی مهم به‌شمار می‌آید. این محصول برای زیبایی پوست نقش مهمی را ایفا می‌کند. ویتامین A موجود در آن می‌تواند نقشی دفاعی در برابر عفونت داشته باشد. از بین رفتن جوش‌های چرکی که همه مردم از آن گریزانند با مصرف این نوع کلم امکان‌پذیر است. ویتامین C موجود در آن باعث ساخت کلاژن گردیده و نقش بسیاری در سلامت پوست دارد. با خوردن این محصول به عنوان سالاد همراه با چاشنی‌های سالم از قبیل آب لیموی تازه می‌تواند کمک شایانی به سلامت پوست و موی افراد بکند.

برای خرید کود مایع صیفی و سبزیکاری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

این محصول را چگونه مصرف نماییم؟

پیشنهاد بیشتر متخصصان مصرف خام جوانه‌های بروکسل به عنوان سالاد است، اما برخی از افراد به خام‌خواری علاقه‌ای ندارند. این نوع سبزی با آب‌پز کردن، سرخ کردن، و کباب کردن می‌توان مصرف نمود. در حال حاضر به دلیل عادت غذایی نامناسب بسیاری از افراد دچار مشکلات پوستی و ریزش مو هستند. با مصرف این نوع سبزی به دلیل وجود ویتامین C گردش خون در بدن تقویت شده و با تحریک پیاز مو باعث رشد هرچه بهتر آن می‌شود. برخی از افراد با بیماری‌هایی همچون ریزش سکه‌ای، رشد بیش  از حد مو در صورت و عدم رشد کافی موی سر شاکی هستند. آهن موجود در این محصول می‌تواند از سستی و ریزش مو جلوگیری کند. این نوع کلم با خاصیت تنظیم هورمون‌های بدن باعث می‌گردد مو رشد بسیار خوبی داشته باشد. سلنیوم موجود در این نوع کلم باعث از بین رفتن شوره سر می‌گردد. وقتی فرد به خشکی سر دچار گشته و از خارش سر شکایت دارد، با گنجاندن این کلم در رژیم غذای خود باعث از بین رفتن شوره سر می‌گردد. استفاده از رنگ‌های متعدد موی خانم‌ها را نازک و شکننده می‌کند. روی موجود در جوانه‌های بروکسل باعث آبرسانی به مو می‌گردد و از خشکی و شکننده بودن مو جلوگیری می‌کند. برای نرم کردن و رساندن چربی به پوست سر اسیدهای چرب امگا3 موجود در جوانه‌های بروکسل بسیار کمک کننده هستند. قیمت بالای محصولات پوست و مو به افراد این امکان را نمی‌دهد که روزانه از ژل‌های آبرسان موجود در بازار استفاده کنیم. اسیدهای چرب موجود در این سبزی انواع مشکلات مربوط به خشکی موی سر را برطرف می‌نمایند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت